Kan vi ha hund???? Snälla svara!

F

Flyer

Vi är en familj med 2 barn 13 och 11 år, den börjar skolan runt halv nio och slutar runt 2,3. De vuxna; en jobbar halvtid kommer hem samma tid som barnen ungefär utom nån dag i veckan, den ande jobba heltid och kommer hem runt 5,6... det finns ingen möjlighet att komma hem från lunchen... kan man ha hunden i en hundkoja med en hage fram tills barnen kommer hem? tacksam för svar!

Sv: Kan vi ha hund???? Snälla svara!

Det ska inte vara några problem för er o ha hund..lycka till

åå tack för svaret! Vad skönt att få höra att vi kan det! ( inte för att någon har sagt att vi inte kan ha hund)

Vad ska ni ha hunden till?
Vill ni träna, eller ha en hund som inte kräver så mycket?
Kommer någon att jobba halvtid under överskådlig tid?
Halv nio till kanske tre är lång tid att ligga ensam för en hund.
Kan någon vara hemma med hunden tills den klarar av att vara ensam ett par timmar? Det tar ett tag, och kräver ganska mycket.
Vet ni att varken ni eller barnen har allergier?

Jag tycker att det låter som att ni ska sikta på en hund i sällskapsgruppen, kika på skk:s hemsida.

Hej
hade ni tänkt att skaffa en valp eller en vuxen??
en valp/unghund är det alldeles för lång tid att vara själv men en äldre lugn o trygg hund kan KANSKE klara av hundgård under dan.
vad hade ni tänkt er för ras?
prillan

Vi har inga allergier i familjen, Hunden kan vara med den vuxne som jobbar heltid på jobbet ibland, men långt ifrån alla dagar. Kan inte hunden vara i en hage då med en hundkoja fram tills barnen kommer hem, vi är en familj som skulle göra allt för hunden ge den mycket kärlek osv. det ena barnet har en egen ponny som hon sköter om själv (till stor del i alla fall) rider och ryktar osv. (hästen hyr vi in hos grannen) så hon kan ju till exempel ta med hunden till stallet när hon ska ge pollen frukost, släppa ut den, ta in den mocka rykta osv. Då får ju hunden sin motion på vägen till stallet och kan bajsa, kissa osv.

Om det inte går med en valp skaffar vi en vuxen hund, vi hade tänkt oss en dansk/svensk gårdshund:love::)!

Passar gårdshunden Dig

Den dansk/svenska gårdshunden passar bra för dig om du:

Tycker om att hitta på aktiviteter tillsammans med hunden. Gårdshunden är nyfiken, aktiv, pigg, alert och tycker mycket om att vara med. Den behöver någon form av regelbunden stimulans för att må bra. Lydnad, agility, freestyle och spår går t.ex. utmärkt att träna. Är du inte ute efter en hund att aktivera dig med - välj hellre en annan ras.

Har möjlighet att ha hunden med Dig under dagarna - alternativt har tillgång till dagmatte/-husse eller hunddagis. Gårdshunden tycker inte om att vara ensam. Faktum är att rasen är mer beroende av mänskligt sällskap än många andra raser. Högst ca 4 timmar per dygn bör den lämnas ensam.

Inte har något emot kroppskontakt med hunden. Många gårdshundar är riktiga knähundar som älskar att sitta i knäet och ligga nära intill i soffan. Helst vill den även krypa ner under täcket i sängen.

Är intresserad av att tillämpa de nya "mjuka" inlärningsmetoderna där hundens förtroende för föraren står i centrum. Många gårdshundar är ganska "milda" och "mjuka" och mår inte alls bra av tuff dressyr.

Inte är allergisk mot hund. Undvik en tragedi för dig, familjen och hunden genom att avstå från köp om du misstänker att någon inom familjen eller den närmaste vänkretsen kan vara känslig.

Uppskattar att vara med och hjälpa till att bevara en gammal, genuin svensk (och dansk) hundras.

Jag har haft hund hela livet...schäfer o rottweiler som jag ställt ut, tränat o tävlat bruks o lydnad med =)

Jag skulle aldrig våga lämna hunden i hundkoja, om den skulle komma lös så är det fortfarande mitt ansvar om det händer något. Dock bor jag i ett villaområde. Dessutom om det blir världens oväder, tänkte ni åka hem och släppa in hunden då?

Då har den ju en hundkoja! jag tror inte precis att den gräver sor ut om man har nät i botten.

Spelar ingen roll!
Alla vet att hundar kan bli livrädda när det smäller till av en knall. Den kan ju faktiskt slita sig från kopplet också, eller ska ni ha den i en hundgård?

Det finns ju relger om hur man får ha hund..

Hage + hundkoja = Hundgård ( finns att köpa "färdiga" väggar bara att montera ihop )

Kräver dock en del utrymme...

Vi har en stor tomt så den ska inte vara några problem, jag menar såklart en gård, jag skulle aldrig binda fast hunden i ett koppel och sedan lämna den där, vem vet vad som då kan hända; hunden kanske får syn på nåt och försöker slita sig, i en hundgård (med det menar jag hundkoja/litet hus med en rymlig hundgård) kan inget komma in till den (utom vi då) och hunden kan inte komma ut! Man kanske kan ordna den vid ett träd eller nåt så kan hunden få skugga! Men nu kommer ju barnen hem o då gå ju de ut meed den o sysselsätter den, gosar och busar. De vill verkligen ha en hund!:love:

Jag måste bara få påpeka en sak utan att mena illa!

Du vet väl att den smilisen du använder = smirk betyder hånflin?

Ursäkta, men jag tror inte DSG är den ultimata rasen att sätta i hundgård. De är alldeles för aktiva, sällskapssjuka o framför allt så är de väldigt frusna.

Förstår dina tankar o håller med om att en hund kan må väldigt bra i hundgård, men tror att ni kanske ska ta en extra funderare på om ni valt rätt ras. Visst, jag kan ha fel men jag tror inte att en DSG skulle trivas ensam i en hundgård. Inte det första året i alla fall o speciellt inte på vintern..

JAg anser att en hund inte ska lämnas ensam i över 4 timmar (i ett sträck) per dag, regelbundet. Om hunden regelbundet kommer att vara ensam i över 4 timmar om dagen (tex vardagar) så anser jag att det är en olämplig livsstil för en hund och att dessa personer ej ska skaffa någon.

Det är min åsikt. Jag skulle aldrig någontin ta rsken att göra en hund olycklig. Det är för det första mycket vanligt att man inte lägger märke till beteenden som påvisar att hunden vantrivs med att bli ensam. Dessutom är det vanligt att man väljer att blunda för detta - ffa om man är väldigt djurkär. OCH det är inte lätt varken för familje eller hunden att skiljas åt om det skulle visa sig att hunden ej passade för den typen av livsstil - vilket är väldigt troligt.

Det är dumt och onödigt att ens ta risken.

Hundar är flockdjur och är sårbara ensamma. De mår väldigt dåligt av att leva utan sin flock och ensamhet kan skapa en otrolig depression hos en hund - som man själv kanske inte upplever.

Väljer man hund så är det samma ansvar som med ett barn - men de kräver andra saker. Tex att man ändrar sin arbetssituation vilket inte är ovanligt nuförtiden - däremot är det få som faktiskt tar sina hundar på allvar och gör det. Jag säger inte att alla hundar mår lika dåligt av att lämnas ensamma - men jag påstår att alla hundar är flockdjur och att de i grunden leer på samma principer och behov.

Innan du tänker "barnen vill ha en hund" ska du tänka "vill hunden ha oss, och det vi kan erbjuda?"

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 862
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar