R
Raderad medlem 6459
Städaren måste bara jobba 39,5 timmar i dygnet och avstå från tv!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Städaren måste bara jobba 39,5 timmar i dygnet och avstå från tv!
Ja och jag tänker att det nog är långt ifrån vanligt att barn till låginkomstagare är uppvuxna med att en förälder har häst.Bara exemplet med vattenspridare kräver ju att du är uppväxt med villaträdgård. Majoriteten av de som LundVer vänder sig till bor garanterat inte i den miljön.
Men hur minskar det klasskillnaderna att man har mindre pengar att spendera under större delen av sitt aktiva liv? Får man högre social status av att avstå från TV eller så?Jag har inte nämnt sparande som en väg ut ur fattigdom någonstans. Jag har nämnt det som ett sätt att minska klasskillnaderna. Jag har vid ett flertal tillfällen påtalat att det inte är de fattigaste som ska spara utan de som borde kunna göra det om de gjorde medvetna val med sin ekonomi. Jag har också nämnt att om vi som kan sparar för att kunna gå ner i tid osv så kommer det finnas fler arbeten till förfogande åt dem som inte har några.
Bara om man redan lever ett rätt creddigt medelklassliv. Då är svampplock och second hand och inga TV-apparater jättemycket status. När man lever på marginalerna och måste avstå för att man inte har råd - not so much.Får man högre social status av att avstå från TV eller så?
Just affärsjuristen vs. städaren har det gjorts en undersökning på som visade att städaren på en advokatbyrå hade högre timlön än juristerna som arbetade på samma byrå. Detta pga den enorma mängd tid som de måste lägga ner på sitt arbete.
På samma sätt har jag en avlägsen släkting med ngn typ av toppjobb, lyxvilla, precis allt som många drömmer om. Hans fru berättade för mig att när de har gäster så är han bara med under själva middagen för sedan måste han sätta sig och jobba igen. De har toppjobb bägge två och har en Nanny 24/7 för att ta hand om barnen. Jag kan inte låta bli att tycka att de trots sina inkomster missar det viktigaste.
Det blir ju lätt så när man upptäckt något nytt att man blir lite "nyfrälst" och vill dela det med världen och ser det som lösningen. Inget fel med det i sig, tänkte bara att det visar "where you´re coming from".på fullt allvar (dvs när jag fick upp ögonen för ränta på ränta effekten) så är det 5år.
Är man domedagsprofet om man förutspår inflation och påpekar att aktier är att spekulera med pengar och ingen garanterad vinst?Man kan ju vara domedagsprofet också...
Det folk ångrar mest är att de inte tog tillfället i akt när de hade chansen. Spara är inte ngt för det. Jag förstår det men då har du ju gjort ett aktivt val. Varför ska INTE alla andra kunna få kunskap nog för att göra samma aktiva val? Varför är det så fel att öka kunskapen hos gemene man? Vad är ni rädda för egentligen?
Han var som sagt inte svensk, men om jag inte missminner mig var både han och hans föräldrar födda i Sverige.
Hur skulle ett sparande på låt säga 1000 kr i månaden för min del leda till ökade resurser för de som inte har den möjligheten? Det det möjligen leder till är färre jobb för lågavlönade då det minskar konsumtionen.Min tanke är att höja de som skulle kunna avsätta en mindre (eller större för den delen) summa var månad (om de gjorde medvetna val) och på så sätt kunna avsätta resurser till de som inte har den möjligheten.
Lite som en tvåstegsraket.
1. Höj de som med lite hjälp kan göra jobbet själva
2. Ta de frigjorda resurserna och stötta de som inte faller under p.1
Kan du möjligen länka till den undersökningen, jag har svårt att tänka mig att det finns så många timmar på dygnet att jobba som skillnaden i timlön mellan en affärsjurist och en städare, i runda sängar har affärsjuristen det dubbla. Väger du sedan in pensionen i det hela, och bonusar, eventuell tjänstebil, mobiltelefon så blir det än mindre troligt. All ersättning får man inte i lönekuvertet, åtminstone inte som jurist.Just affärsjuristen vs. städaren har det gjorts en undersökning på som visade att städaren på en advokatbyrå hade högre timlön än juristerna som arbetade på samma byrå. Detta pga den enorma mängd tid som de måste lägga ner på sitt arbete.
På samma sätt har jag en avlägsen släkting med ngn typ av toppjobb, lyxvilla, precis allt som många drömmer om. Hans fru berättade för mig att när de har gäster så är han bara med under själva middagen för sedan måste han sätta sig och jobba igen. De har toppjobb bägge två och har en Nanny 24/7 för att ta hand om barnen. Jag kan inte låta bli att tycka att de trots sina inkomster missar det viktigaste.
Nej flertalet har inte ens råd att rida på ridskolan.Ja och jag tänker att det nog är långt ifrån vanligt att barn till låginkomstagare är uppvuxna med att en förälder har häst.
@Lobelia Exakt!Nej flertalet har inte ens råd att rida på ridskolan.
Kan du möjligen länka till den undersökningen, jag har svårt att tänka mig att det finns så många timmar på dygnet att jobba som skillnaden i timlön mellan en affärsjurist och en städare, i runda sängar har affärsjuristen det dubbla. Väger du sedan in pensionen i det hela, och bonusar, eventuell tjänstebil, mobiltelefon så blir det än mindre troligt. All ersättning får man inte i lönekuvertet, åtminstone inte som jurist.
Det finns självklart många "på toppen" som har kämpat hårt för att komma dit dom vill. Men sen finns det många andra som kämpar lika hårt, men som p g a andra förutsättningar ändå inte når fram, eller kanske rentav sitter på botten.Håller inte med där heller, det sitter väldigt många "på toppen" som faktiskt kämpat sig dit och som säger att det går men det kräver oerhört mycket kraft.
Det är ju så det är. Man kan ju inte förvänta sig att komma dit genom att knäppa på fingrarna. Däremot borde alla få möjlighet att ta sig dit om de är villiga att kämpa.
Men sett över samhället som helhet så torde det ju inte råda något tvivel om att byråjuristen har högre status (timlönen må vara densamma som städaren när man är 25, men karriärmöjligheterna och den långsiktiga utdelningen av respektive position lovar jag är väsensskilda). Det är klart det finns statusskillnader, och ofta känner man till dem, även om man inte delar just den statusvärderingen. Jag vet t ex att det anses vara fint att vara affärsjurist och bo på strandvägen, även om jag inte kan påstå att jag personligen blir så väldigt imponerad eller strävar dit. Men jag vet att det generellt anses högstatus, precis som jag vet att en städare med en hyresrätt i Bagarmossen har lägre status. Även om det kan vara ett nog så lyckat och lyckligt liv, och i högsta grad är ett hedervärt arbete.
För att få bort klasskillnader behövs det "uppoffringar", främst från de som har det bättre ställt. Där hittar man många som helt plötsligt inte har råd med 300 kr mer i skatt per månad men kan kosta på sig dyrt leverne.Men om nu alla vet så borde vi ha kunnat ta bort klasskillnaderna. Eftersom de är kvar så har troligtvis inte rätt lösning kommits på