Och det görs i tråden om till "en undersökning"?
Jag dånar.
Tack, bra kollat!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och det görs i tråden om till "en undersökning"?
@sjoberga jag har inte sett undersökningen själv men det kan absolut stämma om man utgår från en nyanställd affärsjurist som har uppskattningsvis 27-28000 i ingångslön, kanske runt 35 000 efter ett år och jobbar 70 timmar i veckan. Mobiltelefon ingår men inte tjänstebil på den nivån. Självklart är skillnaden i löneutveckling enorm mellan städare och affärsjurist så jämförelsen säger inte så mycket.Kan du möjligen länka till den undersökningen, jag har svårt att tänka mig att det finns så många timmar på dygnet att jobba som skillnaden i timlön mellan en affärsjurist och en städare, i runda sängar har affärsjuristen det dubbla. Väger du sedan in pensionen i det hela, och bonusar, eventuell tjänstebil, mobiltelefon så blir det än mindre troligt. All ersättning får man inte i lönekuvertet, åtminstone inte som jurist.
Ja det var lite annat än affärsjurist som omtalades. Ja de sliter ihjäl sig för låg timpeng, men det är de lägsta inom yrket man jämför med och inte på något sätt något snitt. Timlönen är likvärdig med städarens snarare än lägre och knappast något vetenskapligt.
Nu är jag så sist på bollen att det är OT men jag måste kommentera detta:
Det är helt absurt att inte ens tredje generationen kallas svensk. Vad är det som krävs egentligen? Gissar att svaret är acceptabelt beteende dvs om man rättar in sig i ledet och sköter sig kan man ev få kalla sig svensk ('riktiga' svenskar förbehåller sig dock rätten att kalla en för invandrare oavsett) men om det skiter sig någonstans är alla jävligt snabba med att påpeka att farfar invandrade från långtbortistan.
Mvh utlandsfödd.
Sen är ju en annan viktig faktor just valmöjligheten. Hur många jurister har blivit tvingade till att bli just jurister fastän de inte vill - de tycker att det är dålig lön i början och skulle hellre bli städare - jämfört med städare som har det som yrke för att de av olika skäl inte såg det som en möjlighet att bli exempelvis jurist.Självklart är skillnaden i löneutveckling enorm mellan städare och affärsjuridik så jämförelsen säger inte så mycket.
Jag tror det stämmer, men inte riktigt. De överdriver förmodligen arbetsbördan en del. Poängen här är att det inte är riktigt jämförbart.@sjoberga jag har inte sett undersökningen själv men det kan absolut stämma om man utgår från en nyanställd jurist som har uppskattningsvis 27-28000 i ingångslön, kanske runt 35 000 efter ett år och jobbar 70 timmar i veckan. Mobiltelefon ingår men inte tjänstebil på den nivån. Självklart är skillnaden i löneutveckling enorm mellan städare och affärsjuridik så jämförelsen säger inte så mycket.
Jag har jobbat på en av Sveriges största affärsjuridiska byråer i 7 år och det är inte överdrivet. Folk tog taxi hem kl 03 och var på plats igen kammade och fräscha vid 9. Vid midnatt var det full ruljans på bygget.Jag tror det stämmer, men inte riktigt. De överdriver förmodligen arbetsbördan en del. Poängen här är att det inte är riktigt jämförbart.
Just affärsjuristen vs. städaren har det gjorts en undersökning på som visade att städaren på en advokatbyrå hade högre timlön än juristerna som arbetade på samma byrå. Detta pga den enorma mängd tid som de måste lägga ner på sitt arbete.
Jag håller helt med om att häst är en lyx. I fallet med min mor var det lånad häst, lånade grejer och box inkl mat mot jobb på stallet.@TeamLundVer Det är lustigt att du, om du nu har så stor erfarenhet av fattigdom (tänker dock att häst om något verkligen är lyx men okej) är så otroligt oempatisk gentemot andra. Att du på fullaste allvar pratar om att en hobby kan vara att hoppa i en vattenspridare. Din attityd gentemot andra människor är så att man bara häpnar.
Den dagen jag startar en pinsamt okunnig tråd om matematik och genast börjar argumentera emot alla som faktiskt 1) har mer kunskap och 2) faktiskt vet vad de pratar om DÅ kan du rekommendera mig att läsa matte. Det är inte jag som sitter och kliar mig i huvudet och tror att jag hittat lösningen på alla världens problem och sen inte vill lyssna när exempelvis @Mabuse väldigt informerat och kunnigt kan förklara för mig var mitt resonemang brister. Det är det du som gör.
Ärligt talat känns det som att hela den här tråden är en trolltråd. Men med tanke på hur aktiefrälst du verkar vara förstår jag ju att den inte är det.
Ingen fara, jag förstår, och håller med!@Dressyrtjejen_97 Vill jag bara tillägga att min inlägg inte var ngn kritik mot dig specifikt, det är ju mer en generell grej i vårt samhälle att invandrare förblir invandrare i tid och evighet. Det är bara oerhört frusterande när det blir en del av vardagen att få sin 'svenskhet' ifrågasatt av kreti och pleti.
Min mor gifte sig så småningom med en lantbrukare. Inte för att det hjälpte hennes ekonomi. Hans pengar skulle inte spenderas på någon annan än honom. Men det är klart, jag har haft den stora lyxen att gå bakom en traktor timme ut och timme in för att plocka sten i betorna. Räknade dock inte det som sommarnöjeBara exemplet med vattenspridare kräver ju att du är uppväxt med villaträdgård. Majoriteten av de som LundVer vänder sig till bor garanterat inte i den miljön.
Men hur minskar det klasskillnaderna att man har mindre pengar att spendera under större delen av sitt aktiva liv? Får man högre social status av att avstå från TV eller så?
Där har du min röst. Läxor är djävulens påfund, jag gillar skolan precis lika mycket som jag hatar läxor. Går man i skolan hela dagen skall man vara helt ledig på icke skoltid. Och sen meningslösa läxförhör som tar massor med tid utan att ge något tillbaka. Jag brukade i och för sig dock aldrig göra några läxor.Alternativt inte ge läxor alls kanske?
Hur skulle ett sparande på låt säga 1000 kr i månaden för min del leda till ökade resurser för de som inte har den möjligheten? Det det möjligen leder till är färre jobb för lågavlönade då det minskar konsumtionen.
http://www.tidningenkarriar.se/Arkivet/2006/4/Ung-pa-byran---lagre-timlon-an-stadaren/Kan du möjligen länka till den undersökningen, jag har svårt att tänka mig att det finns så många timmar på dygnet att jobba som skillnaden i timlön mellan en affärsjurist och en städare, i runda sängar har affärsjuristen det dubbla. Väger du sedan in pensionen i det hela, och bonusar, eventuell tjänstebil, mobiltelefon så blir det än mindre troligt. All ersättning får man inte i lönekuvertet, åtminstone inte som jurist.
Var i artikeln nämns den där undersökningen som du pratar om?
Visst är det bra om man lär sig hur man gör när man betalar räkningar.Jag tror inte jag har hittat lösningen på all världens problem som du uttrycker det, tvärtom. Jag har en fundering om utbildning i vardagsekonomi och extra resurser i vissa skolor kan hjälpa till.
Visst är det bra om man lär sig hur man gör när man betalar räkningar.
Men därifrån att tro att utbildning i privatekonomi skulle förändra klass-skillnader tror jag att steget är jättestort. För det första - om du nu tror att aktiehandel är lösningen på alla problem, så finns det en stor aspekt i det hela och det handlar inte bara om kunskap utan om att man måste ha tid och intresse för att sätta sig in i vad som är bra och vad som är dåligt. Det gäller för övrigt alla sätt att öka sitt kapital. Alla är inte intresserade av att se sina pengar växa! Alla tycker inte att "mest pengar på banken när man dör vinner". Och framförallt, samhällsklasser är långt ifrån bara "hur mycket kapital man har".
Satsa på att ge alla samma möjlighet till grundutbildning med extra studiehjälp och sånt. Det kommer förmodligen inte att hjälpa de lägst bemedlade att klättra till toppen av samhällsstegen.
Men då är min nästa fråga - måste alla ha det lika bra? Måste alla ha samma status? Är det ens något att sträva mot? VILL alla uppåt på samhällsstegen? Eller kan man faktiskt acceptera att en stor del av mänskligheten är fullkomligt nöjda med att ha det som de har det? "tillräckligt bra" helt enkelt.
Det var jag som mindes fel. Ber om ursäkt för detta. Det som nämns i artikeln är dock inget ovanligt.Var i artikeln nämns den där undersökningen som du pratar om?
Jag har påbörjat flera inlägg, men det är ingen idé att avsluta dem för då lär jag bli bannad...Men är du på allvar? Vad vill du ha sagt med det här? Att städare är ett statusyrke som människor kämpar för att få för att lönen är så hög, personliga utvecklingen så stor, arbetet så givande? Att söktrycket på jobben är så stora att de kan begära ännu högre lön för arbetet är så eftertraktat? Att ungarna till städare går runt i skolan och skryter över att deras mammor städar medan ungarna till jurister skäms ögonen ur sig för att deras föräldrar har så dålig timlön?
Alltså jag blir MATT.