Mellan vilka klasser är det som du vill minska skillnaderna då?Återigen missar du vilka det är jag pratar om
Medelklass och överklass?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mellan vilka klasser är det som du vill minska skillnaderna då?Återigen missar du vilka det är jag pratar om
Alltså, den här tråden får mig att tänka på Donald Trump som sa att han fick ett litet lån på en miljon dollar av sin pappa för att starta ett företag.
Och sedan kraschar börsen dagen innan du ska ta ut pengarna och halverar värdet. Eller så satsar man på fel aktier/fonder och har mindre än då man började.För att få ett bra sparande över tid krävs inte så stora insättningar per månad. Det som är avgörande är tiden du sparar samt ränta på ränta. Om vi tex tar börsen så har den i snitt gått upp 11% per år. sparar du 100kr/ månad ger detta drygt 79.000kr på 20år, 239.000kr på 30år och 681.000kr på 40år. (Trevligt tillskott till pensionen kanske? )
Sparar du istället 250kr i månaden blir det 197.000kr på 20år, 597.000kr på 30år och 1.700.000kr på 40år.
500kr i månaden ger 394.000kr på 20år, 1.193.000kr på 30år och 3.400.000kr på 40år.
Och så vidare.
Om vi undantar de som verkligen måste vända på slantarna ur ekvationen (inte de som bara är dåliga på ekonomi och hellre lägger pengarna på skit) så kan ganska många åtminstone se till så att de slipper vara fattiga när de går i pension. En hel del kan t om gå i pension tidigare, trappa ner i arbetstid eller våga starta eget längre fram.
Jag menar att många kan spara sig till en bättre framtid och att om dessa gör det så frigör det resurser/ arbetstillfällen mm till de som inte kan
Åh herreminje hörrudu. Det kom ju verkligen från rätt person.Du verkar ha lite brist i dina kunskaper du med..
Om 40 år och 4 börskrascher kanske de reella värdet är långt lägre än vad du tror. Din optimism om utvecklingen är inte realistisk för fem öre och inflation tycks du inte ha hört talas om. Och man kanske inte ens lever och så har man varit "fattig" och inte kunnat unna sig något under halva livet.se mitt tidigare inlägg om sparande över tid.
För den som har råd att spara 5.000kr i månaden (vilket jag tycker är mycket pengar) så landar vi på en summa om 3.936.000kr på 20år, 11.933.000kr på 30år och 34.000.000kr på 40år.
Det är ofantligt mycket pengar
Spendera fel? Vad innebär spendera fel för dig?Och tydligen måste jag skriva ut det stort för ni verkar vara en del som missar det jag skriver JAG PRATAR INTE OM DE SOM FAKTISKT MÅSTE VÄNDA PÅKRONORNA FÖR ATT FÅ DET ATT GÅ IHOP! JAG PRATAR OM DE SOM SPENDERAR SINA PENGAR FEL PGA OMEDVETENHET, DÅLIG KUNSKAP MM
Kan vi lyfta ovanstående grupp så kan vi kanske lägga en större del av våra resurser på dem som inte tillhör den gruppen
Statusskillnaden visar sig i hur samhället värderar jobben. Titta t ex på städarens vs affärsjuristens arbetsförmåner, arbetsmiljö, lön, långsiktiga fysiska hälsa, bostad, möjlighet att få samhällsservice, etc.
Då gick du i en betydligt bättre skola än mig. Jag gick själv i skolan under 90-talet och mina yngsta syskon slutade skolan för bara ngt år sedan (olika skolor) och ingen av oss har fått del av ngt sådant. Inte heller vänner från andra landsändar i min ålder.Vad jag vet lär man sig redan det där i skolan, åtminstone gjorde jag det. I samhällskunskap och hemkunskap, eller liknande ämnen. Ok, inte hur man betalar en räkning, eftersom det är olika för varje bank och de gärna lär en hur man ska göra för att använda just deras hemsida.
Väljer man att fokusera sina innehav i bolag som delar ut en större andel av vinsten så är det rimligt att räkna med 5% i utdelning (avkastning) per år. Dvs oavsett om börsen går upp eller ner så får du 5% så länge bolaget presterar bra.Håller med dig i princip, men undrar hur du har fått den månatliga utdelningen på ett aktiekapital på 405 000kr till 2000kr skattefritt per månad. Kan du visa uträkningarna?
Jag provade lite redan som student så då blir det 15år. Men på fullt allvar (dvs när jag fick upp ögonen för ränta på ränta effekten) så är det 5år.@TeamLundVer Hur länge sedan är det du startade din "pengamaskin" och började handla med aktier?
Ja, mitt resonemang är en stor förenkling av verkligheten. Jag ville mest belysa att pengar inte kommer ur tomma intet, någon måste få mindre för att någon annan ska få mer.
.
mellan alla klasser men du missar hur jag menar att det ska gå. Läs mitt inlägg som tvåstegsraketen igen.Mellan vilka klasser är det som du vill minska skillnaderna då?
Medelklass och överklass?
Jag har inte läst hela tråden, lite lat som jag är. Kanske borde ha gjort det...
Jag ser självklart utbildning som något som påverkar klasskillnaderna och som något som inte alla har tillgång till trots att det teoretiskt är möjligt för alla att utbilda sig. Det här med begåvning. Man kan inte riktigt säga att alla kan bli läkare eller jurister eller vad de nu vill vidareutbilda sig till, jag tror inte alla människor är begåvade nog helt enkelt. Det finns ju människor som gärna vill med stupar på vägen just för att de inte förstår i det långa loppet, vad ska jag skriva... inte är tillräckligt smarta? Då är det svårt att få tillräckligt med höga betyg och kan inte lika lätt söka in på högre utbildningar och därmed går miste om den högre lönen som leder till högre ekonomisk status.
Jag hör så ofta från människor som har lätt för sig eller är födda i annan social klass än mig att "man kan bli allt man vill". Teoretiskt kan man dra alla människor i Sverige över en kam och säga "Titta, vi kan studera gratis, man kan ta studielån så man kan leva samtidigt, utbildningen är till för alla", praktiskt är det helt enkelt inte alls en fråga om tillgänglighet för alla.
Sedan är föräldrarna en grej som också påverkar huruvida man fixar sina betyg eller inte. Får du bra betyg redan från början har du större chans senare i livet. Jag kräver av barnen att de tar skolan på allvar och inte flamsar sig igenom den, men det känns som att arbeta i motvind nu när de går på högstadiet. Det är definitivt inte alltid positivt att barnen ska ansvar för sin egen skolgång, för jag kan klart och tydligt se att inte alla barn fixar det.
Umgänget runt barnet påverkar också synen på skolgång och att få betyg. Hur förändrar man det utan att drastiskt helt enkelt flytta,som jag gjorde? Av äldsta sonens 14 år i livet har jag pluggat i 11, så mina barn har verkligen vuxit upp med en mamma som visat att läsa vidare, att plugga och få bra betyg är något viktigt, men av släkt och familj har de fått "lära" sig motsatsen.
@Björk pratade om aktiva val och det är nog där problemet ligger i slutändan. allt påverkar, skolan är nyckeln till framgången och högre klass, men utan eget aktivt val i slutändan kommer man inte ifrån sin egen klass man är född i. Och kanske är det så att vissa personer inte ens är intresserade av att göra ett sådant aktivt val, de är inte intresserade av ansträngningarna det innebär eller att leva på annat vis?
Min mamma har alltid velat ha mer pengar, men inte velat plugga vidare för hon har inget intresse. Jag kan inte påstå att hon fått studerandet i modersmjölken, hon är född i en hårt arbetande familj där modern var lokalvårdare och faderns byggmästare. Deras söner har gått i sin fars fotspår och deras döttrar i sin mors. Men intresset för att bli något annat för att få MER pengar har inte varit större än att hon helt enkelt bara stannat kvar i situationen. Med åren har det bara blivit svårare och svårare att ta sig därifrån, så då har hon helt enkelt funnit sig i att jobba som lokalvårdare och få vända på vareviga krona hon tjänat för att försörja sina 5 barn. Redan som barn ifrågasatte jag det ickevalet hon gjort. Trivs hon? Vill hon inte mer? Vill hon inte kunna mer saker? Vill hon leva ett liv där en stor del av dygnet består av att slava för låg lön på ett tråkigt jobb? Att längta tills man slutar för dagen, längta till helgen? Känslan min mamma har/hade, att finna sig i situationen är väl den "farligaste" känslan man kan ge vidare till sina barn. Vantrivs man så ska man inte finna sig i situationen, tycker jag, och det vill jag att mina barns förstår. Men för att ens kunna se att man själv kan påverka situationen så måste föräldrarna vara de som visar och berättar det. Har man inte det med sig från barnsben så blir man lättare fast i det här klassmönstret. Och om man helt enkelt får för många hinder på vägen till en klassresa så ger man nog lätt upp och slutar kämpa.
Men går det fel från början för ens barn i en lägre social klass, så kan det lätt vara kört från början. Kriminalitet till exempel är ett spår som ofelbart leder till ett liv utanför de högre klasserna. Det är mycket bättre att vara medveten om riskfaktorerna för att barn hamnar i kriminalitet och förebygga sådant än att "rädda" dem när de redan hamnat där. Otroligt viktigt att vara medveten om hur lite det krävs för att det ska gå snett för barn egentligen. Får man bara barnen att hålla sig på rätt spår så har de en större chans. Men där har ju bland annat bostadsområde, socialt nätverk, kompisar och föräldrars närvaro och utbildning en stor betydelse. Och, givetvis icke att förglömma, hjälpen som man ska ge barnen vid första brottet, påverkansprogram för ungdomar. En rejäl knuff i rätt riktning där så kan det bli bra. Utan det så är spåret säkrat åt helt fel håll egentligen.
Så hur man ska komma tillrätta med klasskillnader. Bra fråga. Bostadsområde, utanförskap, stöd till ensamstående föräldrar, bekämpa ungdomskriminalitet, kanske är det där man ska satsa lite mer?
Till Dressyrtjejen är du född i Sverige är du svensk. Jag är född i Sverige men har en pappa som föddes i Danmark och flyttade hit i 20 års åldern, gör det mig osvensk? Att säga att barnet som begår brott inte har med sig ärlighet och liknande hemifrån är otroligt naivt och dumt, eftersom det är så otroligt mycket mer som ligger bakom att ungdomar väljer en kriminell karriär istället för en hederlig.
Man kan ju vara domedagsprofet också...Och sedan kraschar börsen dagen innan du ska ta ut pengarna och halverar värdet. Eller så satsar man på fel aktier/fonder och har mindre än då man började.
Ledsen men aktier/fonder är spekulation inte garanterad avkastning.
Och penningvärdet förändras på 40 år, det är inte så att 500.000 idag är värt 500.000 om 40 år.
Tror jag har mer insikt än de flesta. Min mor fick ringa värden ett par gånger och be om uppskov med hyran. Hennes foderhäst (hon jobbade av stallhyran också) gick med ett hemmasytt täcke av två gamla lakan och en filt. Mina byxor slutade alltid mitt på vaden pga snabbväxt och enbart klädinköp 2gr/ år begagnat alt. släktingars arvegods.Åh herreminje hörrudu. Det kom ju verkligen från rätt person.
1. Jag skiter i hur du tycker att den där personen ska spara sina pengar. Jag försökte förklara för dig, som uppenbart helt saknar insikt, i hur det kan kännas när man är fattig. När man knappt har några marginaler och hur tröstlöst det kan kännas.
Mina nöjen som barn bestod i att hoppa i vattenspridaren hemma.. Eller sova över hos mormor. Jag har full koll på hur det är att inte ha råd att göra saker. Och vet du vad???????? MAN ÖVERLEVER det också. Men man behöver inte bli en bitter liten filur som tror sig veta precis allt om hur andra växt upp2. Jag tycker att det är fantastiskt att du, som satsar på att bli ekonomiskt oberoende, som varit höginkomstagare, sitter och pratar om hur himla KUL nöjen som finns som är gratis. No shit Sherlock.
3. Jag tycker verkligen att du borde läsa någon bra samhällsvetenskaplig bok vid sidan av allt aktiegooglande du gör. Det kan vara väldigt utvecklande att lära sig mer om hur strukturer och samhälleliga mekanismer påverkar oss i våra liv.
Men är du på allvar? Vad vill du ha sagt med det här? Att städare är ett statusyrke som människor kämpar för att få för att lönen är så hög, personliga utvecklingen så stor, arbetet så givande? Att söktrycket på jobben är så stora att de kan begära ännu högre lön för arbetet är så eftertraktat? Att ungarna till städare går runt i skolan och skryter över att deras mammor städar medan ungarna till jurister skäms ögonen ur sig för att deras föräldrar har så dålig timlön?Just affärsjuristen vs. städaren har det gjorts en undersökning på som visade att städaren på en advokatbyrå hade högre timlön än juristerna som arbetade på samma byrå. Detta pga den enorma mängd tid som de måste lägga ner på sitt arbete.
Nej, att städaren minsann kunde vara lika rik som advokaten. Städaren måste bara jobba 39,5 timmar i dygnet och avstå från tv!Men är du på allvar? Vad vill du ha sagt med det här? Att städare är ett statusyrke som människor kämpar för att få för att lönen är så hög, personliga utvecklingen så stor, arbetet så givande? Att söktrycket på jobben är så stora att de kan begära ännu högre lön för arbetet är så eftertraktat? Att ungarna till städare går runt i skolan och skryter över att deras mammor städar medan ungarna till jurister skäms ögonen ur sig för att deras föräldrar har så dålig timlön?
Alltså jag blir MATT.