Tror du på det där själv? Att man ska utjämna klass-skillnader genom att alla ska bli miljonärer och ingen ska behöva sjunka i graderna?
Visst kan man handla med aktier och sånt, men kom ihåg att sånt bara handlar om spekulation och risken är STOR att det är luftslott man handlar med. För man kan inte styra vad som händer i resten av världen!
Jag är uppvuxen med en far som handlade med aktier. Han var oerhört kunnig och framgångsrik, det var så att bankens rådgivare bad honom om råd. Han lekte en del med lånade pengar också och det gick ju jättebra, han gjorde stora vinster varje år. Ända till Saddam Hussein kom på den briljanta idén att bomba Kuwait, vilket medförde att börserna över hela världen rasade som korthus. Och plötsligt var aktierna knappt värda mer än kattskit. Min framgångsrika, välbemedlade pappa satt plötsligt med mångmiljonlån (JA, jag tycker att det var oerhört korkat att låna så mycket pengar men det var hans val....) utan säkerhet. Gissa vad som hände...
Ska man syssla med pengahandel, så är mitt bestämda råd att det enbart ska vara med pengar som man har råd att förlora.
Och vad gäller trådens ursprungsfråga, så har jag mycket svårt att tänka mig att det ska vara så enkelt som att man lär folk att spara pengar. Det räcker nog inte ens med universitetsutbildningar för att utjämna klass-skillnader, så länge som vissa yrken har högre status än andra. Ingen ska inbilla mig att jag hoppar upp på klass-stegen när min receptarieutbildning (3 år på universitetet) är färdig. Sjuksköterskan kliver väl möjligen förbi undersköterskan och är väl kanske (?) likvärdig med läraren.
Min fråga är - hoppar man automatiskt upp på klass-stegen bara för att man tjänar mycket pengar? Eller för att man utbildar sig till ett högstatusyrke? Eller är det måhända så att man är kvar i sina invanda fotspår, med sina gamla vanor, vänner och beteenden, även om summan på bankkontot, lönen blir bättre och det står en fin titel på visitkortet? Oavsett i vilken "klass" man befinner sig.