Problemet är ju att man börjar på olika ställen. Om två personer kämpar lika mycket blir den ema kanske sjuksköterska och den andre överläkare. Dessutom är ambitioner, flit och tilltro till sin egen förmåga också en del av det sociala arvet.
Ja, och det handlar antagligen om studieförmåga mer än socialt arv i det fallet.
Olika människor har dels olika egen förmåga, men också olika förutsättningar.
Jag hör dock till dem som tror mycket på det egna ansvaret och det egna initiativet.
Jag har aldrig aktivt uppmuntrats till att studera: visst förhörde mamma läxan när jag gick i låg- och mellanstadiet men därefter har jag klarat mig själv. Ingen har haft synpunkter på vad jag skulle välja för gymnasielinje, ingen har haft synpunkter på vad jag skulle välja för vidareutbildning - eller om jag skulle välja att jobba i stället för att läsa vidare.
Min syster har haft samma upplevelse.
Vi har fått möjligheten att själva välja, och båda valde att läsa vidare efter gymnasiet. Min syster valde dock att hoppa av sina högskolestudier och i stället flytta utomlands och skaffa jobb, hyfsat betalt jobb på en datafirma i London (månadslön ca 35-40000kr tror jag).
Men det är ingen annan än vi själva som gjort valen. Föräldrarna har varken uppmuntrat eller avskräckt, så långt som min syster och jag kan komma ihåg.
Nu levde vi ju ett slags normalt medelklassliv; vi hade inga ekonomiska marginaler under min uppväxt, men föräldrarna har betett sig ekonomiskt ansvarsfullt så vi har aldrig haft brist på mat.
Däremot annat var det inte så gott om (vilket också låg i tiden; född 1973): kläder handlades en gång på hösten och en gång på våren, inte däremellan. Prylarna var få. Lyx förekom inte.
Men det var ordnat och ordentligt så det var ju inte så socialt belastande som det kan vara för andra.
Det är betydligt mer socialt belastande att ha växt upp med föräldrar som är arbetslösa eller långtidssjukskrivna eller förtidspensionerande.