Kan sparande minska klasskillnaderna?

Det var jag som mindes fel. Ber om ursäkt för detta. Det som nämns i artikeln är dock inget ovanligt.
Att det skulle finnas en undersökning som visar att städare generellt tjänar bättre än jurister är så orimligt att det inte borde gå att minnas fel. Om man inte är helt världsfrånvänd och fast i sin egen världsbild.

Det enda den artikeln säger är att facket gör en halsbrytande drastisk jämförelse för att visa på hur branschen utnyttjar nybakade jurister.

Och sen önskar jag att alla barn får mat hemma, hela kläder och har råd att följa med på skolutflykter.
Eftersom skolan SKALL vara kostnadsfri, så SKALL också alla barn kunna följa med på skolutflykter. De skolor som fortfarande kräver in pengar från elever för insamling till skolutflykter, eller som kräver att matsäck skickas med, gör faktiskt fel enligt skollagen.
(Och här önskar jag att alla skolor vore lika bra som vår, där skolköket skickar med matsäck till alla elever på alla utflykter. Och skolresorna bekostas med att sälja godis och kakor plus att föräldraföreningen bistår med en rejäl slant, vars pengar kommer från den fritidsgård som drivs ideellt varannan fredagkväll.)

Där har du min röst. Läxor är djävulens påfund, jag gillar skolan precis lika mycket som jag hatar läxor. Går man i skolan hela dagen skall man vara helt ledig på icke skoltid. Och sen meningslösa läxförhör som tar massor med tid utan att ge något tillbaka. Jag brukade i och för sig dock aldrig göra några läxor.

Varför ska man vara helt ledig på icke skoltid?

Att det skulle finnas en undersökning som visar att städare generellt tjänar bättre än jurister är så orimligt att det inte borde gå att minnas fel. Om man inte är helt världsfrånvänd och fast i sin egen världsbild.

Det enda den artikeln säger är att facket gör en halsbrytande drastisk jämförelse för att visa på hur branschen utnyttjar nybakade jurister.

Även om så vore, så är det ju en viss skillnad i arbetsmiljö och status. Tio år senare har juristjunioren blivit advokat tack vare sin investering, medan städaren fortfarande är städare. Det finns ju ingen inbyggd karriär i hotellstädaryrket, på det sättet som finns för en nybakad jurist på en byrå. Juristen sitter dessutom i ett trevligt kontor på en central adress, medan städaren inte har något eget alls på jobbet.

Även om så vore, så är det ju en viss skillnad i arbetsmiljö och status. Tio år senare har juristjunioren blivit advokat tack vare sin investering, medan städaren fortfarande är städare. Det finns ju ingen inbyggd karriär i hotellstädaryrket, på det sättet som finns för en nybakad jurist på en byrå. Juristen sitter dessutom i ett trevligt kontor på en central adress, medan städaren inte har något eget alls på jobbet.
Självklart. JUSEKs tidning, dit länken gick, heter ju också Karriär.

Ingen med självaktning skulle göra en seriös undersökning av juristers löner vs städares. Det har ju ingen relevans för något som helst.

Jag arbetar som städare, dessutom inom Samhall vilket gör att det är ännu lägre status, och har ungefär noll möjlighet till karriär.
Jag har så att jag klarar mig, men skulle garanterat kunna spara varje månad. Skulle jag dessutom göra mig av med min "lyxartiklar" till djur och levde som en kyrkråtta skulle det bli mer. Jag väljer att lägga pengar på saker som gör livet värt att leva nu, inte vid pensionen och det är faktiskt bara min ensak.
Skulle dessutom någon komma och tala om för mig att jag borde sluta spendera mina pengar på skit och spara dem för att ha en i ärlighetens namn inte speciellt stor summa extra om 40 år skulle jag inte ta det särskilt väl.

Självklart. JUSEKs tidning, dit länken gick, heter ju också Karriär.

Ingen med självaktning skulle göra en seriös undersökning av juristers löner vs städares. Det har ju ingen relevans för något som helst.

Om bilden i artikeln stämmer säger det väl snarare något om vilken roll status ändå spelar idag, med tanke på vad det verkar som att folk är beredda att offra för att bli advokater och/eller delägare.

Varför ska man vara helt ledig på icke skoltid?
Av samma skäl som du inte vill ta med dig arbetet hem. Läxor försämrar skolprestationen, mycket bättre att låta det man lärt sig under dagen sjunka in och ägna sig åt annat när man är ledig, frivillig fysisk aktivitet är också bevisat effektivt för att förbättra hjärnans prestation. Det visst redan de gamla grekerna och ny forskning visar samma.

Om bilden i artikeln stämmer säger det väl snarare något om vilken roll status ändå spelar idag, med tanke på vad det verkar som att folk är beredda att offra för att bli advokater och/eller delägare.
Ja, det är ju karriärmöjligheten som gör att juristen i artikeln sliter halva dygnet för 25 000. Hon siktar på att casha in när hon blir delägare.

Ja, det är ju karriärmöjligheten som gör att juristen i artikeln sliter halva dygnet för 25 000. Hon siktar på att casha in när hon blir delägare.

Jag tror inte det är pengarna i första hand faktiskt, mot bakgrund av vad jag vet om hur såna up-or-out-företag brukar funka, det är drömmen om erkännandet av kollegorna, att bli nåt, att ha lyckats.

Jag arbetar som städare, dessutom inom Samhall vilket gör att det är ännu lägre status, och har ungefär noll möjlighet till karriär.
Jag har så att jag klarar mig, men skulle garanterat kunna spara varje månad. Skulle jag dessutom göra mig av med min "lyxartiklar" till djur och levde som en kyrkråtta skulle det bli mer. Jag väljer att lägga pengar på saker som gör livet värt att leva nu, inte vid pensionen och det är faktiskt bara min ensak.
Skulle dessutom någon komma och tala om för mig att jag borde sluta spendera mina pengar på skit och spara dem för att ha en i ärlighetens namn inte speciellt stor summa extra om 40 år skulle jag inte ta det särskilt väl.
Man vet dessutom inte om man lever när det är dags att njuta av det sparade kapitalet.

Det är verkligen allas ensak. Jag har jättesvårt att förstå dem som gläds åt pengar på bankkontot och snålar för att siffrorna ska bli större och större på årsbeskedet

Men jag vet att de finns. Jag respekterar deras val. Men det är inte mitt sätt att leva.

Rätt eller fel? Kan jag bara svara på för egen del.

Man vet dessutom inte om man lever när det är dags att njuta av det sparade kapitalet.

Varför njutningen skulle vara större av att bränna mer kapital fort än en långdragen lågmäld njutning i flera år är för mig en gåta.

Jag menar, det kan ju vara trevligare att leva med en egen katt i 15 år, än att spendera samma summa på att hyra världens finaste och bästa raskatt i en vecka. Även om båda investeringarna är förbrukade samma datum.

Av samma skäl som du inte vill ta med dig arbetet hem. Läxor försämrar skolprestationen, mycket bättre att låta det man lärt sig under dagen sjunka in och ägna sig åt annat när man är ledig, frivillig fysisk aktivitet är också bevisat effektivt för att förbättra hjärnans prestation. Det visst redan de gamla grekerna och ny forskning visar samma.

Jag tar nästan alltid med mig arbetet hem, så det i sig är inget större problem. Visst är fysisk aktivitet bra, t ex kan man ju ta en paus och cykla hem, äta middag/träna/whatever, och sen jobba lite till. Eller sitta en stund på helgen. Jag tror väldigt få elever har lektioner 40 timmar i veckan, så nog finns det tid för självstudier utanför lektionerna?

Jag tänker tvärtom att det är ganska bra att alla för öva i att hantera ansvaret med självstudier, om man ska tänka sig att det ska finnas någon möjlighet att klara av högskolestudier sen. För då är det definitivt massor med "läxläsning" som krävs.

Det är verkligen allas ensak. Jag har jättesvårt att förstå dem som gläds åt pengar på bankkontot och snålar för att siffrorna ska bli större och större på årsbeskedet

Men jag vet att de finns. Jag respekterar deras val. Men det är inte mitt sätt att leva.

Rätt eller fel? Kan jag bara svara på för egen del.
Mina svärföräldrar är så. Jag fattar det inte alls, men tror att det är en säkerhet för dem att ha pengar på banken och vara sparsamma eftersom deras föräldrar växte upp under andra världskriget i England med ransonering osv.

Så föredrar jag att leva. Nu är jag arbetslös och kan inte spara ett enda korvöre, men jag skulle aldrig spara så pass mycket att jag kan göra vad jag vill som gammal, tvärtom skulle jag bara spara vad nöden liksom kräver. En nödbudget. Jag vill leva nu. Jag vill inte leva snålt för att spara pengar till sen, jag vill leva lyxigt för att jag vet trots allt inte om sen finns för mig ens. Levt snålt alltid och så dör man när man har en massa pengar på kontot att ta del av? SURT!!!!! :mad::mad::mad:

Det har nämnts förut, men ett omfattande nysparande skulle krascha ekonomin ganska rejält.

Själv tycker jag det är mycket intressantare att stödja företagande och arbetstillfällen än att låna ut pengar till banken. Banken är alldeles för riskobenägen som investerare, tycker jag.

Jag tar nästan alltid med mig arbetet hem, så det i sig är inget större problem. Visst är fysisk aktivitet bra, t ex kan man ju ta en paus och cykla hem, äta middag/träna/whatever, och sen jobba lite till. Eller sitta en stund på helgen. Jag tror väldigt få elever har lektioner 40 timmar i veckan, så nog finns det tid för självstudier utanför lektionerna?

Jag tänker tvärtom att det är ganska bra att alla för öva i att hantera ansvaret med självstudier, om man ska tänka sig att det ska finnas någon möjlighet att klara av högskolestudier sen. För då är det definitivt massor med "läxläsning" som krävs.
Tvärtom, på universitet existerar nästan inte läxor alls. Eller rättare sagt gjorde inte, det har skett vissa förändringar på den punkten till det sämre. Sämre studieresultat möts med att studenterna skall ses som kunder och ges större inflytande enligt tesen att den som inget kan vet bäst. Men det är så det blir när pedagogiken får styra, då sätts kunskapen på undantag tyvärr.

Läxor är inte samma som universitetets självstudier under eget ansvar utan i mycket raka motsatsen, och det är där problemet ligger. Nu försöker man lösa den undermåliga undervisningen på lägre nivåer genom att försämra även på universitet och det är riktigt trist.

Mina svärföräldrar är så. Jag fattar det inte alls, men tror att det är en säkerhet för dem att ha pengar på banken och vara sparsamma eftersom deras föräldrar växte upp under andra världskriget i England med ransonering osv.
Det är ganska skönt att kunna betala veterinären ur hushållskassan :)

Tvärtom, på universitet existerar nästan inte läxor alls. Eller rättare sagt gjorde inte, det har skett vissa förändringar på den punkten till det sämre. Sämre studieresultat möts med att studenterna skall ses som kunder och ges större inflytande enligt tesen att den som inget kan vet bäst. Men det är så det blir när pedagogiken får styra, då sätts kunskapen på undantag tyvärr.

Läxor är inte samma som universitetets självstudier under eget ansvar utan i mycket raka motsatsen, och det är där problemet ligger. Nu försöker man lösa den undermåliga undervisningen på lägre nivåer genom att försämra även på universitet och det är riktigt trist.

Visst har vi "läxor" även på universitetet, inför varje seminarium förväntas studenterna förbereda sig. Ofta genom att göra en inlämningsuppgift, och alltid genom att dessutom läsa litteraturen som enligt kursanvisningarna kommer diskuteras. Att man bara kan knata rätt in på seminariet utan förberedelser vare sig före eller efter, och se vad läraren har att erbjuda hör definitivt till ovanligheterna.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar