Jag skrev varför, inte om, de vill gå i skolan. Vill man inte lära sig det som ingår i kursen utan måste tvingas så tycker jag det finns all anledning till att fundera över varför man känner så och försöka komma tillrätta med problemet.Det är olika hur det är med närvaro och inlämning av uppgifter etc men det hör till vanligheterna att det finns fler obligatoriska moment än tentan.
Vad har förmågan att organisera sig och prioritera studier (självdisciplin som du uttrycker det) att göra med om man vill gå i skolan eller inte? Menar du att de som finner det lättare att studera om de har kontrollpunkter och riktlinjer för hur de bör lägga upp studierna inte har nytta av universitetsutbildningar?
Alla kurser jag gått har följt ett schema med föreläsningar och övningar anpassade efter innehållet i kursen, där finns mer än tillräckligt med guidning för hur man kan lägga upp sina studier.
Läxor är motsatsen till att själv få ta ansvar, läxor hjälper en kanske del som inte är motiverade, om man nu kan se någon mening i det, men stjälper fler av dem med ett genuint intresse. Du likställer läxor med självstudier och det är helt fel, erfarenhet av självstudier där man ges ett eget ansvar för hur man lägger upp arbetet har man stor nytta av vid högre studier, inte av läxor och läxförhör.