Kan ni tänka er att flytta för er hobbys skull?

Sv: Kan ni tänka er att flytta för er hobbys skull?

Skulle jag absolut kunna...sedan är det mer än en hobby för mig så det räknas kanske inte.
Jag hade velat flytta långt söderut där det är hyffsat varmt året om.

Nja, inte ner till Skåne, där förstår man ju inte vad de säger.

vi kanske inte direkt har ngn snö här nere.. vi har is istället :( och den snö vi får ligger enbart på vägen, fyker igen och blir stora vallar. bodde 30 mil norrut när jag pluggade och det var faktiskt bättre vinterväder där än här nere, dock varade ju vintern 8 mån istället för tre så.. :D

Om jag nångång får en unge som är en redig naturbegåvning (Som verkligen har intresset) så skulle jag helt klart kunna göra det.
Eller om jag själv nångång får tag på en bra häst. :angel:

Jag vet ju själv hur det är att inte få chansen att utvecklas då halva året går åt till att hästen får skrittas/vila.
Hoppning under vinterhalvåret är det inte ens tal om..

Men skulle jag då flytta så skulle det ju självklart ske till ett ställe där jag har möjlighet till ett bra jobb (stadig inkomst) och en fin, trevlig anläggning med bra ridmöjligheter och bra tränare.

Som det är nu så har jag inget större behov av att rida på en annan anläggning iom att min häst ändå är så pass begränsad..

Ja, jag skulle lätt kunna flytta om det medger bra möjligheter för hästeri. Dock INTE skåne. Bor här nu, och jag kan då inte påstå att det är hästvänligt.. Bor kanske i den värsta delen dock, sydvästra, vilket betyder lerjord och platt mark. Nu är ändå jag ganska "lyckligt lottad" då vi förutom grusvägar har en 20 ha stor träda att rida på, vilken ger omväxling (och viss klättring). Men nä.
Jag funderar snarare på att flytta en bit norrut, Halland verkar fint?

Jag flyttade från Stockholm och ridhus med alla bekvämligheter till skåne.
Var och hälsade på kompis på semestern och såg priserna på gårdar och hus i trakterna och frågade mej själv och min dåvarande sambo vad vi gjorde i stockholm egentligen?
Från att ha jobbat sex dagar i veckan på eget företag och haft häst uppstallad på dyrt stall så hittade vi en "beboelig" gård att renovera, jobb och stallplats ett par km från gården tills stallet var klart.
Hade vi köpt något liknade i stockholm hade vi båda fått jobba så mkt att vi inte haft tid att vara på gården ens. Nu klarar vi oss på en heltid och en deltid.
Jag har stora hagar åt hästarna, så det blir inte så fasligt lerigt mer än i grindhålen, och där läggs grus. Vi har jättefina ridvägar och här i nv skåne är det inte platt utan går faktiskt lite upp och ner hela tiden. Och skog fins det:D
Den värsta tiden att rida ut är jan/feb då det oftast är isigt och stenhårt, så vintervila är att föredra. Annars kan man ta släpet och åka en mil till ridklubben och där finns två ridhus.
Det är härligt att ha alla hingstar nära och flera stationer att välja mellan när man är avelsintresserad.
7 mil till flyinge går fort. Inga bilköer här inte:idea:
Fast man kan iofs hamna bakom en traktor om man har otur...:crazy:

Nej, jag ångrar inte en sekund att jag flyttade från det hektiska livet i storstan till mitt mindre moderna och slitsamma på ett mkt skönare sätt, liv på landet.

vi kanske inte direkt har ngn snö här nere.. vi har is istället :( och den snö vi får ligger enbart på vägen, fyker igen och blir stora vallar. bodde 30 mil norrut när jag pluggade och det var faktiskt bättre vinterväder där än här nere, dock varade ju vintern 8 mån istället för tre så.. :D

Ja pulsa i snö är bra träning! Och trevligare än att halka runt på is...
Men... 8 månader? Det var väl ändå lite överdrivet! 5 snarare! ;) (snö December - April) och så höst och vår såklart. :angel: Sen är det ju fram till Januari det är som värst iom mörkret och isen, det är nu den bra delen av vintern börjar! :)

Ja.

Jag har kört på varianten antingen bo precis vid jobbet eller precis vid stallet.

Mest för att minska ner resorna.

Precis vid stallet är det som är mest trivsamt :)

som infödd skåning är det vinter om det är under 8 grader plus :p därav vinter 8 mån
trodde jag skulle dö första vintern då det var -28 grader, såg ut som Michelingubbens lillasyster med alla stallkkläder på på samma gång :rofl:
lärde mig ääven att stålhättor inte är ngn höjdare nbär det är så kallt :idea:

Jag vill, men inte resten av familjen :p
Om jag får barn nån gång kan jag nog tänka mig det om de rider på högre nivå och vill satsa, då kanske det är nödvändigt för att slippa aslånga resor.

Haha VINTER vid 8 grader plus?!? :devil: :rofl: Själv kör jag med benvärmare och/eller långkalsonger, täckbyxor, tjock dunjacka (med komfortzon ner till -20 grader iaf), fodrad mössa och ett lager med tåvärmare om man behöver vara i stallet extra länge en kylig dag :p bara för att man är norrlänning behöver man inte vara ofrusen av sig, men man kanske (förhoppningsvis?) lär sig att klä sig...

Nej, för det finns fler aspekter som måste vägas in när man flyttar, åtminstone för mig som har familj. Jobb för oss vuxna, bra skolor för barnen, ekonomin...
Men visst finns ju drömmen där att hitta en härlig hästgård. Men de kostar ju så förtvivlat mycket i Stockholmområdet bara!

Nej, men jag blir ibland avundsjuk när jag märker vilka förutsättningar det hade gått att få för sin ridning bara man hade flyttat. För mig väger familj, släkt och vänner tyngre än förbättrade förutsättningar för min hobby.

Nja..

Jag kan tänka mig att flytta till gård men inte för långt härifrån. Jag har hela min familj häsr, sambon har hela sin familj här, vi har våra jobb, kontakter och annat. Det ska krävas ganska mycket för att vi ska flytta långt. Ffa till skåne, dit har jag ingen lust att flytta. Isf uppåt. Eller ev till småland. Men nä, jag stannar nog här. :D

På sätt o vis så gjorde jag det. Men flyttade tillbaka för en kille! Jag struntar i var jag bor. Har alltid nära till nån släkt. Var i landet jag än bor.
Men hade ja barn så vet jag inte om jag skulle flytta för deras hobby. Möjligen om jag hade garanterat jobb o så. Eller bodde helt öde så deras talanger/möjligheter va helt utdöda på just den ort vi bodde. Och beroende vad det handlar om.

Men jag skulle inte säga upp mej och flytta för någon hobby som går att utvecka här i området.

Jag har flyttat flera gånger pga hästarna. Efter gymnasiet flyttade jag till Österrike för hästjobb men bara för ett halvår. Sedan nåt år efter flyttade jag 100 mil (till en liten ort på gränsen mellan skåne/småland) för att jobba som instruktör, och nu senast flyttade jag tillbaka till ursprungsorten (Kramfors) 4,5 år senare:angel: Med min sambo denna gång.

Anledningen att vi flyttade upp igen var att vi då hade letat en större gård i flera år utan att hitta nåt som passar till rimligt pris (för det är ganska dyrt även i skåne om man vill bo hyfsat nära tätorten).

Flytten tillbaka gav oss iaf bättre jobb än innan (fick högre lön och mindre arbetstid), och nu har vi sedan 1 år tillbaka även en stor hästgård med plats för många hästar. Mycket renovering men stor potential. Och eftersom vi har så bra jobb nu kan jag verkligen ha hästar i den utsträckning jag vill både tidsmässigt och ekonomiskt.

Jag längtar däremot ofta tillbaka till skånes långa varma somrar, närheten till alla hästevenemang, och allt sånt men trivs bra här nu och kommer nog inte att flytta tillbaka igen. Men eftersom jag är ganska impulsiv som person vet man aldrig, jag tycker att det är skitkul att flytta, spännande att se vad det ger liksom...

Jag är på väg att flytta från storstan och norrut, till stor del för att jag vill ha bättre möjlighet att utöva mitt hästintresse.

Det mesta är helt hutlöst dyrt här i Stockholm, stallplatser, träning, allt och jag instämmer i vad någon skrev om att det inte alltid är så nära till allt i Stockholm. Stan är stor, det blir mycket resor hit och dit i hemsk trafik...

En liten fjuttig bostadsrätt här kostar mer än en hel hästgård med mark och allt ute i landet, så nu överger iallafall jag den här myrstacken.

Ja, jag skulle lätt kunna bosätta mig i Skåne (nånstans med sandjord - Blentarp kanske) - men jag tror inte att resten av familjen är lika sugna.

*KL

Jag ÄLSKAR Skåne!! :love: Nära till allt och en UNDERBAR vinter för mig som hatar SNÖ och kyla!!

Flyttade först från Östergötland till Skåne för hippologigymnasiet, därefter direkt till Schweiz för beridarjobb. När jag nångång flyttar tillbaka till Sverige blir det en röd, fantastisk hästgård i Skåne, definitivt!

Så ja, ett JA på din fråga;)

Jajamensan! :rofl:

Har planer på att flytta inom närmsta året för att komma närmare min tränare samt stallet där jag köpt min underbara häst ifrån. :)
Ägaren av stallet har tom bett mig att komma flertalet ggr för att rida hos denne.... Mkt fina hästar!! :banana:

Dock skall allt bara klaffa med jobb, bostad och så barnen då, de måtte bli tillräckligt stora snart, har väntat i många år på att de ska vara redo för en flytt samtidigt som det är bättre att flytta när de är unga men har inte viljat "beröva" dem på sin fader..
Men e som han senaste åren gjort ganska klart att barnen inte är hans intresse (tyvärr) så återstår nu bara god planering och våga HOPPA!?!... helt enkelt.. :bump:

Ngr tips?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar