Kan ni tänka er att flytta för er hobbys skull?

Sv: Kan ni tänka er att flytta för er hobbys skull?

Hade ni någon koppling till det stället ni flyttade till?

Jo, det är många som har ridhus. Där kan man ju rida om man fortfarande hinner efter att ha borstat/spolat lera i en timme och börjar se vilken färg hästen egentligen har!

Rider gärna i ridhus men hade gärna ridit i skogen ibland som omväxling och gärna på lite kuperad mark. Här är platt som en pannkaka och man har tur om man hittar ETT träd!
Uttrycket att rida ut i skogen har härnere reducerats till bara rida ut eller möjligen till att rida ut ett varv runt åkern.

Jag valde universitet efter vart jag kunde ha med mig hästen på smidigast sätt så visst har det påverkat. Och nu är jag kvar här och jobbar med hästar men skulle gärna bo ännu lite längre söderut bara för att ha mer tillgång till tränare och tävlingar.

ja jag har flyttat på landet för hästarnas skuld... flyttade inte mer än en halvtimme från gammla huset dock, men det är för att mina föräldrar ville ha kvar sina jobb och så. för min del kunne jag bo var som helst där det var bra läge och trevliga energier..

Efter att ha upplevt ett par skånska "vintar" är mitt tips att flytta norr ut!
Skåne = regn + blåst + LERA!
Dessutom är det mycket dåliga uteridningsmöjligheter på många ställen.

PRECIS! För mig betyder vinter i södra halvan av Sverige: LERA, mörker och dåligt underlag för ridning (tränar helst utomhus). Medan vinter i norra Sverige betyder: snö som lyser upp och ger suveränt underlag att träna på samt roliga hagar att busa i för hästarna! :banana:

Jag behöver inte flytta för att kunna hålla på med min hobby. Allt som behövs finns inom ramar som är OK där jag bor. :p

Jag flytta till Danmark för ett jobb som hästskötare, var där 6 månader sen längta jag hem:angel:

Var även iväg på utbildning 1 år i England inom häst, och när jag kom hem därifrån fick jag jobb i Skåne.

För mig är det en fråga om pengar. Visst var det trevligt att bo i stockholm och kunna åka och titta på "kändistränare" ibland. Men här uppe har jag råd med en stor fin gård, eget ridhus och så många hästar jag orkar med. Om jag jämför boendekostnaden med motsvarande i stockholm skulle jag nog kunna flyga hit privattränare varje vecka och ändå ha pengar över... Nu har ju inte jag de resurserna och då prioriterar jag boendet och att ha råd med några hästar.

Och SÅ dåligt med tränare tycker jag inte att det är här uppe om man är beredd att åka en bit (och då menar jag inte till stockholm). Visst finns det färre att välja på, men inom en radie av ca 15 mil hittar jag tränare (inom både dressyr, AR, hoppning, körning och fälttävlan) både som passar mig och en del "höjdare" som är spännande att titta på. När jag bodde i stockholm drog jag hästen 10 mil för en del träningar och med tanke på trafiken där så är det nog jämförbart.

Vill man tävla är det nog besvärligt att bo här uppe med så stort distrikt, men för mig som inte är intresserad av sånt gör ju inte det någonting.

Jo visst är det lite spännande att göra en sån flytt. För oss så blev det väldigt impulsivt... Inom bara några veckor hade vi hittat och köpt drömgården, skaffat nya jobb och flyttat 50 mil... Och detta utan att ha haft några planer på att flytta - det är farligt att nöjessurfa på hemnet :angel:

Ja ser man det så, så visst finns det fördelar med att bo häruppe! :)
Och visst finns det tränare, absolut (min gräns går dock på ca 10 mil så Umeå t ex går bort, farsan som brukar skjutsa än så länge och han bor i s-vall) det är ju mest det där om man vill åka och titta på/vara med på något större, då blir det långt.

Kul att ni verkar ha hittat något som passar er iallafall! :)

Nej precis, jag har ju lite närmare till Umeå och där finns det både körkurser och AR-tränare. Fälttävlansbana finns i Hammarstrand. Dressyr- och hopptränare som passar mig perfekt har jag hittat så nära så de kommer hem till mig varje vecka :D

Och visst kommer det lite "större" tränare till ställen i närheten ibland. Jag saknar att kunna åka och titta på tex Carde och Borba och såna där, men SÅ väldigt ofta gjorde jag inte det i stockholm heller.

Men det man lurar sig lite på med stockholm är nog att man tänker att allt inom stockholm är nära. Men till andra änden av stan är det 10 mil och dessutom en massa bilköer! 15 mil längs E4 i norrland kan gå fortare än 1 mil på essingeleden...

Ja jeg er villig til at flytte for min hobby/hestenes skyld.

Jeg er flyttet fra Danmark til skåne for at vi kunne få vores egen gård og hestene hjem. Og så er det også en fordel når man rider fälttävlan.

Delvis så skulle jag nog kunna tänka mig det ja. (Dock inte till skåne)
Jag skulle definitivt inte kunna tänka mig att flytta någonstans där det är mindre hästvänligt i alla fall. Bland det viktigaste är att det finns bra ridvägar, mycket annat går att ändra på eller göra nått åt, ridägar däremot är inte så lätt :D

Men det man lurar sig lite på med stockholm är nog att man tänker att allt inom stockholm är nära. Men till andra änden av stan är det 10 mil och dessutom en massa bilköer! 15 mil längs E4 i norrland kan gå fortare än 1 mil på essingeleden...

Nja, det blir jag nog inte lurad av, med tanke på vilket projekt det kan vara bara att försöka ta sig runt mellan bekanta i stockholm eller in till stan beroende på vart de bor :p
Antagligen är man för dåligt insatt i sånt som pågår inom hyfsat avstånd (Umeå, Sundsvall, Gävle) för att bli motiverad nog att dra sig iväg på större evenemang inom smärtgränsen, eller så är det inte tillräckligt "stort" för att man ska bli motiverad nog att åka.

Knapplån.

Jag som är ungdom och bosatt i den norra delen av sverige vill inget annat än ta mitt pick och pack och sticka söder ut! Dels pga. i söder är det mer utbrett och det finns så mycket att hämta.

I norr så är det lite... Mindre :angel:

min mamma och jag flyttade närmare ridhus för att jag skulle kunna rida mer.. iof bara någon mil men ändå ;)

dock så är det kämpigt ibland att bo i norrland, men än så länge räcker det för mig iaf ;)

Jag skulle definitvit kunna tänka mig att flytta för min eller mina barns hobby. Jag är inte såpass hemmastadd någonstans att jag måste bo kvar. Hittar jag någonting som passar mig bättre så flyttar jag gärna.

Flyttade 35 mil till hästvänligare trakter.
Bodde i Kiruna & där är det inte så kul att ha häst direkt, inte om man vill satsa på träning & tävling iaf.

Jag skulle kunna tänka mig att flytta norrut! (just nu i alla fall...)
Jag vill ha mera minusgrader och snö för att få bättre underlag att träna på även vintertid, här har varit för mycket is och blötsnö i vinter för att jag ska känna mig nöjd.

Fast då gärna på ett ställe med ridavstånd till ridhus så man kan nyttja det vid sämre väder.

Dock skulle jag även för egen del kunna tänka mig flytta till tex. Skåne för att jag troligen skulle kunna (åtminstone delvis) försörja mig på hästeriet.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar