Kan ni hjälpa mig?

Sv: Kan ni hjälpa mig?

Nja i själva verket vill hon inte ha råd om vem som är betalningsskyldig, hon anser ju att X har begått ett stort fel o ska därmed betala skadorna.

Jag skrev att vi inte var överens och undrade vad ni tyckte, så att det som jag tyckte inte var helt uppåt väggarna.
Sen kom det fram vad jag tyckte eftersom jag blev förbannad. :angel:

Ja om det är en lös häst utanför kanske?

Enligt mig är inte det skäl nog, dom måste väl kunna se en häst springa utanför hagen utan att få spel? Ok att dom springer med men inte såpass så dom tar sig ut ur hagen. Och när den första hästen smet ut fanns väl ingen annan lös häst utanför hagen?

Japp, jag tror så med. Det är lagligt sett indirekt ägaren som var där vid detta tillfälle, om så genom en medryttare. Som medryttare ska man inte behöva betala veterinär kostnad för uppkomna skador - trots att de uppkommit när medryttaren handskats med hästen. Medryttaren är alltså din högra hand. Tyvärr i detta fallet. Det är du som ägare som ska ha täckande försäkring, det är du som ägare som står för uppkomna skador på trädgård, dina egna hästar, skador i stallet som dina hästar orsakat etc.
Du bör kolla med ditt försäkringsbolag och kanske fråga medryttaren om hon skulle kunna tänka sig betala en del av självrisken - men det är nog inget du kan kräva.
Mvh
Edith

Hur menar du? Att det är jag som är ansvarig eller ägaren till häst 3?

Ja, men om häst 1 skyddar häst 2 (som har haft det svårt, om jag förstod det hela rätt) varför skulle då häst 2 smita ut först om hennes skyddsling (häst 1) fanns kvar i hagen?

Det här börjar bli rörigt, som jag skrev innan så utgick jag ifrån den info som gavs i inlägg nr 1 (utan mobbade hästar och skyddslingar), men sen finns det ju alltid "extremfall", men har man ett sådant så tycker jag (som andra också skrivit) att man sköter in/utsläpp själv eller skaffar en sluss.

Så enligt lagen är X skyldig?
Om hon vägrar betala så kan jag kontakta mitt försäkringsbolag alltså? Och höra med dem?

Enligt skadeståndslagen är den ersättningsskyldig som utför den vårdslösa handlingen. I det här fallet torde detta vara att ta ut en häst utan att ha ordentlig tillsyn så att inte fler hästar kunde följa med. Således har X genom oaktsamhet/vårdslöshet vållat att häst 1 kommit lös. För att hon skall vara ansvarig även för häst 2 krävs att det är en förutsebar följd av hennes vårdslöshet att även den händelsen uppstår. Det är lite mer tveksamt ärligt talat. Det är ju inte helt givet att en häst går genom/över/under stängslet för att den blir lämnad själv även om det är för att en häst rymt.

Där kan det bli aktuellt med den äldre lagstiftningen (om ditt försäkringsbolag känner till den :angel:) som säger att när en häst på grund av stängselgenombrott kommit lös ansvarar ägaren för skador på mark och växtlighet etc.

Det kan alltså vara frågan om ett delat ansvar men jag skulle tro att om ni båda anmäler skadan till era försäkringsbolag så kommer det att bli hennes som betalar... mest för att den där äldre lagstiftningen inte är så välkänd i juristkretsar och definitivt inte bland skadereglerare som inte är jurister.

Alltsammans är ju också en fråga om vad markägarna kräver, självrisken på en hemförsäkring brukar vara kring 1500 och begär de mindre än så är det ju inget era försäkringsbolag kan hjälpa till med.

Ofta kan man lösa sådant här genom att gå till markägaren och be om ursäkt (inte för sin egen klantighet eller så utan för det obehag markägaren fått utstå på grund av lösspringande hästar) och erbjuda sig att plantera om och fixa lite en eftermiddag eller så. Men det var den praktiska, inte den juridiska varianten :D

Ja, men om häst 1 skyddar häst 2 (som har haft det svårt, om jag förstod det hela rätt) varför skulle då häst 2 smita ut först om hennes skyddsling (häst 1) fanns kvar i hagen?

Det här börjar bli rörigt, som jag skrev innan så utgick jag ifrån den info som gavs i inlägg nr 1 (utan mobbade hästar och skyddslingar), men sen finns det ju alltid "extremfall", men har man ett sådant så tycker jag (som andra också skrivit) att man sköter in/utsläpp själv eller skaffar en sluss.

Nej nej, häst 1 smet när X öppnade grinden, alltså först. Häst 2 kröp under tråden. Jag behöver inte sköta in och utsläpp själv eftersom häst 2 (fd mobbad) inte går under tråden i vanliga fall.

Men, du skrev ju såhär.

Nussikan skrev:
Ja, mina hästar är så "dumma" att dom inte går ur hagen om man inte säger att det är ok.

Så du behöver ju inte ha nån grind ens! Lämna öppet så slipper du öppna och stänga! :idea:

Nussikan skrev:
Inte om dom inte går ut utan att man säger att det är ok.

Nej det är sant. Men det kan inte X.

Nussikan skrev:
Du skrev inte att någon avsiktligen släppte ut dina hästar, utan att den ena smet ut när X öppnade grinden och den andra smet under tråden.

What? :confused: Det har fortfarande inget att göra med uppfostran.

Nussikan skrev:
Det har gått in, jag förstår bara inte varför det skulle vara annorlunda när dom går på bete än när dom går i vinterhage.

Jaha, dags för upprepning igen.
Dels är vägen (70-väg men folk kör som idioter och det är även en genväg för tung trafik) mellan beteshagen och stallet, sen är den en bit från stallet, sen blir de mer flockbundna på betet än i vanliga fall.
Du kan väl tänka lite själv, skillnaden mellan vinterhagen när hästarna går in på natten och sommarbetet.

Tack för svaret! Vi säger att det var häst 1 som förstörde trädgården, han är ju faktiskt 1 dm högre än häst 2 så hon gjorde inte nån skada alls.. :angel:

Grannarna har inte krävt nånting av mig just, de är så försiktiga av sig men jag har sagt att de ska få ersättning på nåt sätt om de känner så. De har ju sen pratat med stallägaren som de känner bättre än mig, och sagt att trädgården är helt gropig så jag vet inte, de sa inte det till mig.. ska gå dit och kolla igen och prata med dem imorgon tror jag. För vad jag såg var det inte så farligt, men det kanske var en perfekt trädgård innan hästarna sprang där, jag vet inte.

Men jag känner ändå att nånting ska de få i ersättning, de blev helt förskräckta av händelsen och de är ju hästrädda.

Eftersom det tydligen inte går att lita på denna medryttare, h*n är ju uppenbarligen både omogen, ansvarslös och orutinerad så borde den som har henne/honom som medryttare ta sig en funderare på varför man utsätter sig själv och sina djur för den frustrationen det innebär att ägna så många timmar åt att ösa galla över den, och helt enkelt köra iväg henne/honom. Betala sedan grannen efter att du talat med försäkringsbolaget, vilket man alltid ska göra vid en skada eller skadegörelse, och klappa sig själv på huvudet över att situationen så blivit löst.

Det låter korkat av medryttare faktiskt. Om hon vet att det blir stirrigt med bara en kvar så hade det varit 10 ggr bättre att släppa sin sköthäst tillbaka i hagen och hämta häst 1.
Jösses. Det känns som om medryttare borde bekosta skadorna, men jag har en känsla av att det kommer bli du :crazy:

Om ni har en så pass stor väg i närheten av hagen är det väl närmast en självklarhet att ha en sluss så att OM nån häst hänger med ut så hamnar den i slussen och inte på vägen? Väldigt enkelt gjort, några meter tråd, några stolp och en uppsättning handtag till, lätt som en plätt.
Sluss är dessutom väldigt smidigt om man tex vill stödutfodra, behandla mugg eller så utan att ta in hästen till stallet eller jaga bort nyfikna kompisar. Där kan man stå ifred!

Nej det har inte varit nån självklarhet för ingen av hästarna har nånsin hängt med ut.

Ja det är inte min medryttare så jag kan inte "köra bort henne".
Jag tänker inte betala.

Har läst lite i början . orkar nt läsa allt.
Men jag tycker att det är en självklarhet att x ska betala.

Vi har själv tre hästar på bete. dem kommer närmare varandra på ett helt annat sätt & blir som en flok.
Tar man ut två av dem & lämnar en så blir den lätt stressad men lugnar sig ganska fort.
. Vilket jag tycker är ganska självklart.
Sen såg ju den ena hästen att den ena blev uttagen 6 den andra rymde. Antagligen så galopperade den. då är det ganska logiskt att den andra hästen som är helt ensam & ser sinna vänner försvinna. att den också vill komma ut.
det var väldigt klantigt gjort av x.
hon skulle ha släppt tillbaka den hästen som hon tog ut. & sedan gått & hämtat den rymmande hästen

Med det resonemanget kan man ju sluta använda hjälm för man har aldrig spräckt skallen, eller låta bli att försäkra hästen för den har ju inte skadat sig hittills, eller ta bort gallren framför fönstren för hästen har aldrig sparkat där....

Liknande trådar

Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama