Kan ni hjälpa mig?

Sv: Kan ni hjälpa mig?

Sen kan man faktiskt be om ursäkt om ens hästar sabbat något oavsett vems fel man tycker att det är. Att bara ta hästarna och gå tror jag inte kändes så kul för grannarna, om det var det du gjorde. Det framgick iallafall att du inte bad om ursäkt...

Enligt skadeståndslagen är det den som agerat vårdslöst som skall betala. Dock finns en gammal lag som medför ett strikt ansvar för hästägare i fall av stängselgenombrott, som detta möjligen skulle kunna betecknas som? (ägofredslagen) och i sådant fall skulle ju även du kunna vara ersättningsskyldig. Men i den mån du betalar bör du ju "regressvis" alltså i din tur kunna återkräva ersättningen av henne.

Enklast är att anmäla händelsen på era respektive hemförsäkringar, skriv varsin anmälan om ansvarsskada, kopiera dem och häfta i hop så att du sänder din och hennes anmälan till ditt försäkringsbolag och hon gör lika till sitt försäkringsbolag. Då är det försäkringsbolagens jobb att klura ut hur det hela ska lösas!

Så jag ska be om ursäkt för att nån idiot släpper ut mina hästar, när jag själv inte ens var där vid händelsen?
"Ursäkta mig, klanten släppte ut mina hästar, förlåt."

Nej det får hon göra, hon har klantat sig så hon får reda upp det.

(Jag har redan pratat med grannen.)

Fast det där är en omogen attityd om jag får säga det. Man ber om ursäkt om ens hästar har ställt till skada - oavsett om man själv varit klantig eller om någon annan varit klantig eller om man gjort allt rätt och hästarna ändå kommit lös. Om jag stod där med en söndertrampad trädgård och den som kom och hämtade hästarna inte ens bad om ursäkt skulle jag bli skogstokig för det skulle jag se som en direkt förolämpning.

Precis och speciellt nu när de går ute på bete dygnet runt, de tre tillsammans blir de mer flockbundna än vanligt.

Det är du som hästägare som är skyldig, oavsett hur hästarna kommit ut, det är dina hästar som förstört trägården inte X. Att en häst smiter ut när man öppnar grinden är inte ovanligt o för o undvika att detta händer igen kanske det vore bra om du hade dina hästar i separat hage så bara du behöver hantera dom så ingen oskyldig blir drabbad. Att detta kunde hända är givetvis olyckligt men jag ser inte det som någons fel utan mer som en olyckshändelse

Alltså herregud! Jo det är ovanligt eftersom det aldrig hänt tidigare.
Ja mina hästar förstörde trädgården men det var fortfarande inte jag som gjorde så att de kom lösa.
Alla som hanterar mina hästar kan intyga att de absolut inte skulle varken tränga sig ut eller försöka rymma! Jag behöver verkligen inte ha dem i en separat hage! Vad är det med folk? :crazy: :confused:
X är INTE oskyldig.. är man så klantig att när man ska ta ut sin häst, öppnar grinden så att resten av flocken kan följa med får man väl ta konsekvenserna!! Det var klantigt och ingen olycka!!
Det skulle aldrig hända mig eller nån av oss andra hästägare i stallet.

Mina hästar kunde ha blivit påkörda eller skadat sig illa pga henne!

Sen kan man faktiskt be om ursäkt om ens hästar sabbat något oavsett vems fel man tycker att det är. Att bara ta hästarna och gå tror jag inte kändes så kul för grannarna, om det var det du gjorde. Det framgick iallafall att du inte bad om ursäkt...

Tänk vad skönt det vore om du kunde ta och LÄSA ordentligt i mina inlägg så jag slipper upprepa allt jämt.

Men ÅTERIGEN: Jag var inte där vid tillfället, när jag kom dit hade X fångat hästarna och det var hon som tog in dem i stallet.

Fast det där är en omogen attityd om jag får säga det. Man ber om ursäkt om ens hästar har ställt till skada - oavsett om man själv varit klantig eller om någon annan varit klantig eller om man gjort allt rätt och hästarna ändå kommit lös. Om jag stod där med en söndertrampad trädgård och den som kom och hämtade hästarna inte ens bad om ursäkt skulle jag bli skogstokig för det skulle jag se som en direkt förolämpning.

Du behöver inte berätta för mig hur man ska uppföra sig.
Jag har som sagt pratat med grannarna, det är väl självklart?
Det var inte jag som hämtade hästarna som sagt. Det var X som hämtade dem och jag vet inte om hon har bett om ursäkt eller inte, jag har iaf pratat med grannarna och det är lugnt.

Varför ska jag behöva pyssla med försäkringsbolagen? Det är X som ska betala och hur hon gör det skiter jag i.

Senast ändrad:

"Nu undrar jag bara vad ni tycker, vem ska betala den ersättningen, jag eller X?"

Detta frågar du och du får svar -både att DU ska betala och att X ska betala av olika användare här och får acceptera svaren utan att bli arg.
Av svaren här kan du inte veta säkert VEM som ska betala utan vad vi tycker och för att få rätt svar får du nog ringa ditt försäkringsbolag och höra efter eller en advokat.

Sedan kan jag tycka att svarar man kan man vara trevlig från båda hållen :bow:

fortsätter tjaffset så kommer jag att radera tråden.

mvh
moderator
mysko

Ja jag tog kanske i lite men jag tog illa upp av ditt inlägg eftersom du kallade det tragiskt att hästen inte kunde vara själv i hagen, du kunde liksom inte ha mer fel.

Men jag tycker att det är tragiskt när en häst inte respekterar staket oavsett yttre omständigheter.

Ja jag tog kanske i lite men jag tog illa upp av ditt inlägg eftersom du kallade det tragiskt att hästen inte kunde vara själv i hagen, du kunde liksom inte ha mer fel.
Sen förstår du inte vad jag menar, som att du dumförklarar mig på nåt sätt.. det är väl självklart att det går att ta in henne själv!!
Det är därför jag blir sur.
Jag menar att hon kan gå in själv, alltså LÖS utan grimma och grimskaft när jag tar in henne.

Då måste du bli mer tydlig i skrift för att lättare bli förstådd. När du poängterar att
Hon är världens snällaste och kan gå in själv från hagen
så antar jag inte automatiskt att du menar att hästen går lös! Vilket är både vårdslöst och säkerhetsmässigt förkastligt.

Nej X kunde inte veta att hästen skulle krypa under tråden, men det var hon som orsakade hela grejen eftersom hon släppte ut min andra häst alltså var det hennes fel att min andra häst gick ut.

Men här missar du poängen, hon har ju inte med FLIT släppt ut din häst. Är man oerfaren och hästarna trängs vid grindhålet så är en olycka lätt hänt. Även om dina hästar aldrig har trängts när du har tagit ut dem så är det ingen garanti för att de inte skulle ha gjort det vid det här tillfället.

Du läser inte mina inlägg, jag har förklarat vilka hästar det var som gick i den andra hagen.

Detta är vad jag läst ang. hästarna i andra hagen.
Iofs så bor de i samma stall, de 2 som X släppte in häst 3 till, men, ägaren till dem har sagt att de SKA gå själva just för att de inte ska springa mkt då den ena har skadat hoven.

Har hästarna i själva verket gått tillsammans var det ett bättre val att släppa ihop än att riskera att hästen sliter sig och springer över en väg. Däremot är det alltid ytterst olyckligt att släppa in en häst till någon som är skadad. Går dock hästen inte i sjukhage och redan har sällskap av en annan så har man dock redan satt sig i ett ytterst riskabelt läge för att förvärra skadan.

Men FY vilken trist situation, beklagar. Något liknande skulle faktiskt kunna hända hos oss, snälla hästar, tre stycken i en hage och hästarna kan normalt vara själva ute i hagen utan problem, likaså är det inga som helst problem med att tas in själv. Alla tre jättesnälla, väluppfostrade och välfungerande. MEN just situationen att två far iväg och då lämnas kvar själv är ju oftast en jobbig situation för även den lugnaste häst, går inte att jämföra med att man lägger ut den själv och den är själv.

Hos oss fungerar hästhanteringen super duper (tre ägare till tre hästar) så länge som det är någon av oss ägare som känner hästarna och vet hur hästar funkar som hanterar dem. Av familjeskäl har jag medryttare och DET är en heeelt annan femma, de kan förstås inte känna och läsa av hästarna som vi så faktiskt under sommarmånaderna när hästarna är på bete så låter jag inga medryttare komma utan mig - just för att de inte skall lyckas det som verkar omöjligt att lyckas med, dvs släppa ut hästarna på byn. Vintertid släpper medryttarna in min häst direkt från hagen in till boxen så det enda som skulle kunna inträffa då är att få en bounshäst med in till boxen och det är inte hela världen.

Så OM sammma situation hade hänt hos oss (jag kan mycket väl se det hända) så skulle JAG som hästägare som har medryttaren anse MIG vara den ansvariga och JAG skulle betala.... Eftersom medryttaren INTE var mogen för uppgiften och jag brast i min tillsyn att vara där och hjälpa henne/honom med att få in min häst som skulle ridas. De andra som hästägare har ju inte med att göra att MIN medryttare skulle släppa ut deras hästar när de inte är där och de har ju inte heller fått vara med och välja och godkänna mina medryttare.

Så jag går steget längre och anser att det är hästägaren som har medryttaren som är den ansvarige och som skall reda upp härvan. Trådskaparen har inte med saken att göra i och med att hennes hästar inte rymde på "egen hand" utan faktiskt blev utsläppta.

Du har en himla konstig tolkning. Men så bra då, då behöver du ju inte ha nån hage alls, du kan bara släppa ut dina hästar på nåt fält och så stannar de där tills du säger att det är ok att de får röra på sig. :crazy: Så slipper du lägga ut pengar på stolp och tråd och sånt onödigt! :idea: :smirk:

Hage behövs för att dom ska veta vart gränsen går, hur ska dom kunna veta hur långt det är ok att gå om man släpper dom på ett fält? Inte så smart...

Om du tror att mina hästar är ouppfostrade så välkommen hit och träffa dem.

Jag, stallägaren och hon som äger häst 3 har tagit in och ut våra hästar i hagarna i flera år och aldrig har nån smitit ut emellan så jag vete fan vad medryttaren pysslade med. Det har aldrig hänt mig så länge jag har hållit på med hästar heller. Ingen av hästarna tränger sig heller och man behöver inte "schasa bort" dem.

Och SNÄLLA kan du LÄSA noga innan du yttrar sig? De har ALDRIG sprungit igenom tråden
.

Du skrev ju innan att X borde schasat iväg hästarna innan h*n öppnade grinden, varför skulle h*n göra det om det inte behövdes?

Att smita under tråden (som du tidigare skrev att hästen gjorde) är i mitt tycke samma sak som att springa igenom tråden.

Jag tycker det verkar som du blir arg och irriterad så fort någon inte håller med dig eller är på "din sida", frågar man vad folk tycker så får man vara beredd på både positiva och negativa reaktioner.

Men FY vilken trist situation, beklagar. Något liknande skulle faktiskt kunna hända hos oss, snälla hästar, tre stycken i en hage och hästarna kan normalt vara själva ute i hagen utan problem, likaså är det inga som helst problem med att tas in själv. Alla tre jättesnälla, väluppfostrade och välfungerande. MEN just situationen att två far iväg och då lämnas kvar själv är ju oftast en jobbig situation för även den lugnaste häst, går inte att jämföra med att man lägger ut den själv och den är själv.

Jag kan inte förstå det, vi har ofta haft tre eller fler hästar i samma hage och tagit ut alla utan en, men det är aldrig några problem. Tränar man på det ofta så bryr dom sig till slut inte om dom blir själva eller inte en kort period. Vi har nu tre hästar i en hage och två av dom åker vi ofta iväg och tränar med så den tredje blir själv, jag hade aldrig orkat med att ha en häst som jag då behövde vara orolig för bara för att han var ensam kvar i hagen.

Varför ska jag behöva pyssla med försäkringsbolagen? Det är X som ska betala och hur hon gör det skiter jag i.

Men varför ställer du frågan här vem som skall ersätta om du ändå "skiter i" det? Jag svarar gärna, försöker förklara hur skadeståndsskyldighet uppkommer och vilken lagstiftning som finns på området - allt eftersom det är min proffession och jag är om jag får säga det själv välutbildad och kunnig inom området. Men det känns trist att sitta och svara och förklara och sedan få veta att TS inte alls ville veta. Då har jag ju lagt ned tid på en tråd som bara gick ut på att du ville ha klappar på huvudet då? Jag skriver gärna i sådana också men då vill jag veta att det är en sådan tråd jag öppnar, inte en fråga som ställer en juridisk fråga.

Så när jag säger att det kan finnas ett ansvar för dig rörande åtminstone häst två som rymmer från hagen (där är det ju fråga om ett stängselgenombrott i ägofredslagens bemärkelse) så är du inte intresserad. Huvudparten av skulden torde emellertid ligga på medryttaren och i slutänden sannolikt hela. Men just ja, du ville ju inte veta?

*Jenny muttrar över folk som frågar men inte vill ha svar*
*Jenny muttrar igen över folk som försöker berätta för folk som inte vill ha svar*

Om du läser flera svar inser du att det kanske inte framstod som helt tydligt att du pratat med gårdens ägare - och bett om ursäkt eller åtminstone på något sätt förklarat. Snarare framstod det ju som om du vägrade göra detta. Därav mitt inlägg nr 2.

Jag kan inte förstå det, vi har ofta haft tre eller fler hästar i samma hage och tagit ut alla utan en, men det är aldrig några problem. Tränar man på det ofta så bryr dom sig till slut inte om dom blir själva eller inte en kort period. Vi har nu tre hästar i en hage och två av dom åker vi ofta iväg och tränar med så den tredje blir själv, jag hade aldrig orkat med att ha en häst som jag då behövde vara orolig för bara för att han var ensam kvar i hagen.

Jag tror att tgd menade om hästen blir ensam kvar när andra hästar smiter ifrån hagen... Tror också att även den lugnaste hästen kan bli nervös vid såna tillfällen. Den hästen kanske också vill följa med dom andra hästarna på äventyr! :smirk:

Iofs så bor de i samma stall, de 2 som X släppte in häst 3 till, men, ägaren till dem har sagt att de SKA gå själva just för att de inte ska springa mkt då den ena har skadat hoven. Alla vi i stallet vet att man inte ska släppa in nån av våra hästar där. Den hovskadade hästen kunde knappt stödja på ena benet, tror det tog en halvtimme att ta in den i stallet, en sträcka på ca 200 meter. Så X klantade sig rejält kan man ju säga..
Om jag var ägaren till den skadade hästen hade jag krävt att X skulle betala veterinärräkningen sen också, för ägaren fick ta ut veterinären för de visste inte om det var brutet osv.

Vet själv inte vad jag skulle tagit mig till om nån av mina hade gjort sig illa värre än det där trampet.

precis. orelevant att de står i samma stall om de inte gått tillsammans på ett tag så självklart blir det spring, särskilt i en situation där det galoppar lösa hästar utanför och iväg dessutom.

ärligt talat tycker jag DEN incidenten är större och allvarligare, än att dina 2 kom ut, även om det var ett dumt förfaringssätt när de kommit ut, som denna X följde.
att släppa in en häst till en annan flock är dock helt klart vårdslöshet, och skulle nog kunna åklagas som sådant dessutom, så allvarligt bedömer jag det vara, inte minst med tanke på den redan skadade hästens kommunicerade hälsotillstånd.

Men Jisses.
vilket typiskt Buke svar.
så du menar alltså att blanda in TS uppfostrings nivå på sina hästar och anser att alla hästar som är ordentligt uppfostrade står lugnt kvar i hagen om 2 av 3 springer iväg i fjärran uppjagade som satan?

Jag tror att tgd menade om hästen blir ensam kvar när andra hästar smiter ifrån hagen... Tror också att även den lugnaste hästen kan bli nervös vid såna tillfällen. Den hästen kanske också vill följa med dom andra hästarna på äventyr! :smirk:

Jo det är klart att dom vill, men att krypa under eller springa igenom tråden bara för att det springer hästar på utsidan är ändå inte acceptabelt enligt mig. Men det är klart, smiter en av hästarna som är inne i hagen ut så följer ju gärna resten med, men då är det ju hästen som smet ut först som är problemet, inte dom andra.

Senast ändrad:

Men Jisses.
så du menar alltså att blanda in TS uppfostrings nivå på sina hästar och anser att alla hästar som är ordentligt uppfostrade står lugnt kvar i hagen om 2 av 3 springer iväg i fjärran uppjagade som satan?

KL

Om man inte klarar att hantera in och utsläpp på ett bra sätt så får man väl bygga en sluss helt enkelt.

Men Jisses.

Varför skulle dom bli uppjagade som satan av ett in/utsläpp? Jag skrev tisdigare att jag förstår det om dom blir skrämda osv, men så var ju inte fallet nu.

Liknande trådar

Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama