Kan ni hjälpa mig?

Sv: Kan ni hjälpa mig?

Jag tycker du ska betala gentemot stallägaren, men du ska avkräva X för alltihop. Alltså utåt sett tycker jag du ska stå för det, för det sätter dig i god dager, -att du gör rätt för dig, oavsett vem som klantat sig!
Sånt där kan hända, och just genom att man klantar sig ibland, så lär man sig! Hon /han har säkert lärt sig till nästa gång, särskilt ieochmed att det kostar pengar.
Det har inget med att hon "bara" är medryttare att göra. Hon är anvarig för den här enskilda händelsen, inte du.

Betala fort som attan till de som avkräver betalning, och se till att få betalt av medryttaren.
:rofl:

Eller säga vad ni tycker. Vi är nämligen inte överens. :crazy:

Tänk er följande scenario:

Häst 1, 2 och 3 går i en hage tillsammans. Häst 3 har en medryttare X som ska gå och hämta häst 3 i hagen. När X har hämtat häst 3 och ska öppna grinden står häst 1 och 2 bredvid. Häst 1 smiter ut när X öppnar grinden. Häst 2 blir då orolig. X tar ut häst 3 och går iväg.

Det finns EN regel på betet och det är att aldrig lämna en häst ensam i hagen, just för att de inte ska få för sig att springa igenom tråden eller liknande.

Häst 2 blir stirrig och springer under tråden, och rusar iväg tillsammans med häst 1. De rusar runt hagen, ner på vägen, och in i grannens trädgård. X ringer ägaren till häst 1 och 2 och kan sen fånga häst 1 och 2 som står i grannens trädgård, de ställs in i stallet.

Vid denna tidpunkt kommer då jag till stallet, som äger häst 1 och 2. Häst 1 har trampat sig på ena frambenet och blöder, annars har de inte skadat sig.

Dagen efter pratar grannen med stallägaren och vill ha ersättning för att trädgården är skadad, vilket jag förstår till fullo.

Nu undrar jag bara vad ni tycker, vem ska betala den ersättningen, jag eller X?

Tror nog att häst 2 hade gått igenom även om häst 3 hade släppts in i hagen igen eftersom häst 1 redan var lös utanför.
Jag anser att hästägaren är den som är betalningsskylldig. Täcker inte din försäkring skador som hästen orsakat?

Sedan är det ju tragiskt med en häst som går genom stängslet direkt den blir själv, låter man överhuvudtaget andra hantera hästarna i den hagen så är det nog en beräknad risk att något kan bli fel.

Alltså, du vet inte ett shit. :mad:
Hon har aldrig "gått igenom stängslet". Hon är världens snällaste och kan gå in själv från hagen, hon går inte under i vanlig situation och hon kan vara ensam i hagen. MEN jag vill inte det när de är på betet, dels för att den hagen ligger en bit från stallet och sen blir de mer flockbundna när de är ute tillsammans dygnet runt. Det som hände var ingen vanlig situation. Häst 1 är hennes skyddsling och de gillar varandra så när X tog ut häst 3, var alla uppspelt plus att X gick iväg med häst 3. Så hon blev ensam plus att hon hörde dundrande hovar.

Kan ni inte prata med trädgårdägaren och fråga om ni själva kan fixa till det som behövs göras? Det framgår inte om ni bett trädgårdsägaren om ursäkt efter det som hänt. Hade ni gjort det hade ni kanske sluppit betala alls?

Jag tycker ni ska dela på kostnaden.

Så jag ska be om ursäkt för att nån idiot släpper ut mina hästar, när jag själv inte ens var där vid händelsen?
"Ursäkta mig, klanten släppte ut mina hästar, förlåt."

Nej det får hon göra, hon har klantat sig så hon får reda upp det.

(Jag har redan pratat med grannen.)

Tror nog att häst 2 hade gått igenom även om häst 3 hade släppts in i hagen igen eftersom häst 1 redan var lös utanför.
Jag anser att hästägaren är den som är betalningsskylldig. Täcker inte din försäkring skador som hästen orsakat?

Ehh nej, det skulle hon inte ha gjort. Och hade min andra häst varit själv lös hade han stannat vid den andra hagen som ligger innan vägen, där det går andra hästar och så hade jag sluppit att de sprang sönder trädgården.

Varför är jag betalningsskyldig? Jag vet att det är mina hästar och hade de tagit sig ut själva hade jag inte sagt nånting, men nu var det ju inte riktigt så.

Om jag har förstått det rätt så blev inte häst 2 lämnad ensam ute. Eftersom du skriver att hon släppte in häst 3 till några andra däribland en som kanske var blockhalt innan?! Jag får det inte riktigt att gå ihop. Min åsikt är att hon skulle ha släppt tillbaka häst 3 till häst 2, för att därefter fånga häst 1. En olycka händer lätt, hon handlade så som hon trodde var det bästa. Jag hade visserligen känt mig skyldig om jag hade varit hon men jag är inte säker på att hon är skyldig att betala. Vilket belopp rör det sig om? Kan det möjligtvis gå på försäkringen? Kanske hennes?

Nej men hon gick iväg med häst 3, medan häst 2 var kvar i hagen och häst 1 lös. Så hon lämnade ju häst 2 kvar.
Jag ska förklara;
Häst 1, 2 och 3 går på bete i en hage. En bit därifrån med lite skog emellan går 2 andra hästar som bor i samma stall och en av dem är skadad, så de går in på nätterna.
Men de kan inte se varandra från hagarna.

Jag vet inte vad det kan kosta. Jag orkar inte hålla på med försäkringsbolagen så jag kommer kräva att X ska betala. Och jag skiter i hur. Jag tycker det är självklart att om man klantar sig så betalar man för det. Grejen är ju den att X tycker inte det är nåns fel och att min häst ju "trängde" sig ut. :smirk: Vilket jag vet att han inte gör.

Så jag ska be om ursäkt för att nån idiot släpper ut mina hästar, när jag själv inte ens var där vid händelsen?
"Ursäkta mig, klanten släppte ut mina hästar, förlåt."

Nej det får hon göra, hon har klantat sig så hon får reda upp det.

(Jag har redan pratat med grannen.)

Det handlar ju om att vara lite smidig! Och du har ju pratat med grannen, så bra.

Hur menar du att det är en OLYCKA att man släpper in en främmande häst till några andra hästar efter att man släppt ut två hästar till att börja med? en "olycka" i den bemärkelsen att man inte har bättre vett då eller? :confused: :eek:

Lazio:
X

tur att det inte hände ngt värre...........:(

Iofs så bor de i samma stall, de 2 som X släppte in häst 3 till, men, ägaren till dem har sagt att de SKA gå själva just för att de inte ska springa mkt då den ena har skadat hoven. Alla vi i stallet vet att man inte ska släppa in nån av våra hästar där. Den hovskadade hästen kunde knappt stödja på ena benet, tror det tog en halvtimme att ta in den i stallet, en sträcka på ca 200 meter. Så X klantade sig rejält kan man ju säga..
Om jag var ägaren till den skadade hästen hade jag krävt att X skulle betala veterinärräkningen sen också, för ägaren fick ta ut veterinären för de visste inte om det var brutet osv.

Vet själv inte vad jag skulle tagit mig till om nån av mina hade gjort sig illa värre än det där trampet.

Det handlar ju om att vara lite smidig! Och du har ju pratat med grannen, så bra.

Ja jag menar ju det. Men X hade till och med bett grannen hjälpa att leda den ena av mina hästar in i stallet. :crazy:
Alltså, grannen är riktigt hästrädd och det minsta X kan göra då är väl att be om ursäkt och sen ta hästarna och gå!

Kanske kan alla bidra med något och ge X en lektion i hur hon borde gjort,kanske..

Det ska du som äger hästen/hästarna som förstörde trädgården.

Det bästa sätt att undvika sådana situationer är ju att ha såpass väluppfostrade hästar så dom inte smiter ut ur hagen och det minsta man kan begära är väl att man måste kunna lämna hästen ensam utan att den får spel?

Det ska du som äger hästen/hästarna som förstörde trädgården.

Det bästa sätt att undvika sådana situationer är ju att ha såpass väluppfostrade hästar så dom inte smiter ut ur hagen och det minsta man kan begära är väl att man måste kunna lämna hästen ensam utan att den får spel?

Men *piiiiiiiip*
Läs mitt inlägg #23. Jag orkar inte upprepa mig hela tiden för att folk inte kan läsa ordentligt innan de yttrar sig.

Och sen:
De är väluppfostrade. Räcker att vifta emot dem så flyttar de sig. Men vad har det med saken att göra?
Så du brukar kanske inte stänga din hage för att din häst är så väluppfostrad att den stannar inne ändå? Ursäkta men jag måste skratta.

Sorry men så dumma är inte mina hästar. Springer det lösa hästar utanför hagen blir hästar inuti hagen uppspelta, det har inget att göra med uppfostran. Undrar bara varför man ens öppnar grinden när det står andra hästar där? Utan att schasa bort de först? Då har man inte riktigt alla hästar i stallet. Det är inte som att han såg att hon öppnade grinden och rusade dit och smet ut. :smirk:

Senast ändrad:

Alltså, du vet inte ett shit. :mad:
Hon har aldrig "gått igenom stängslet". Hon är världens snällaste och kan gå in själv från hagen, hon går inte under i vanlig situation och hon kan vara ensam i hagen. MEN jag vill inte det när de är på betet, dels för att den hagen ligger en bit från stallet och sen blir de mer flockbundna när de är ute tillsammans dygnet runt. Det som hände var ingen vanlig situation. Häst 1 är hennes skyddsling och de gillar varandra så när X tog ut häst 3, var alla uppspelt plus att X gick iväg med häst 3. Så hon blev ensam plus att hon hörde dundrande hovar.

Men vilket enormt trevligt inlägg.....:mad::crazy: Bara för att min åsikt inte stämmer med din finns ingen anledning att vara otrevlig. Jag kan sannerligen förstå att ni inte kommer överens om det är din attityd....
Att en häst ska kunna kunna gå in själv från hagen är en självklarhet och ditt vittnesmål att din häst kan vara själv i hagen stärker bara min uppfattning att medryttaren inte kunde förutse att hästen skulle gå igenom staketet på den tiden det tog att fånga hästen. Och utan direkt försumlighet eller vårdslöshet så ser jag inte att hon ensam skulle behöva stå för kostnaden. Enligt min mening var det betydligt värre misstag och vårdslöst att släppa in häst nr 1 i en hage med andra hästar den inte tidigare gått med. Jag antar att hon helt enkelt fick panik.

Men *piiiiiiiip*
Läs mitt inlägg #23. Jag orkar inte upprepa mig hela tiden för att folk inte kan läsa ordentligt innan de yttrar sig.

Och sen:
De är väluppfostrade. Räcker att vifta emot dem så flyttar de sig. Men vad har det med saken att göra?
Så du brukar kanske inte stänga din hage för att din häst är så väluppfostrad att den stannar inne ändå? Ursäkta men jag måste skratta.

Sorry men så dumma är inte mina hästar. Springer det lösa hästar utanför hagen blir hästar inuti hagen uppspelta, det har inget att göra med uppfostran. Undrar bara varför man ens öppnar grinden när det står andra hästar där? Utan att schasa bort de först? Då har man inte riktigt alla hästar i stallet. Det är inte som att han såg att hon öppnade grinden och rusade dit och smet ut. :smirk:

Jag har läst inlägg #23 och tycker fortfarande det låter som att dom är ouppfostrade *min tolkning*.

Ja, mina hästar är så "dumma" att dom inte går ur hagen om man inte säger att det är ok. Tråden har t.o.m. legat nere (pga rådjur som sprungit igenom) en hel dag och dom går ändå inte ut. Det har varit lösspringande hästar utanför hagarna (fölen är det oftast inte lika bra "pli" på...) men dom hetsar inte upp sig för det, klart att dom kan springa fram och tillbaka i hagen men för att få för sig att springa igenom tråden skulle dom nog få bli rejält uppskrämda först. Jag behöver inte schasa bort alla andra hästar bara för att ta ut en, dom håller sig på rätt sida staketet och även om det bara blir en kvar så är den van att vara själv så det är inga problem.

Men vilket enormt trevligt inlägg.....:mad::crazy: Bara för att min åsikt inte stämmer med din finns ingen anledning att vara otrevlig. Jag kan sannerligen förstå att ni inte kommer överens om det är din attityd....
Att en häst ska kunna kunna gå in själv från hagen är en självklarhet och ditt vittnesmål att din häst kan vara själv i hagen stärker bara min uppfattning att medryttaren inte kunde förutse att hästen skulle gå igenom staketet på den tiden det tog att fånga hästen. Och utan direkt försumlighet eller vårdslöshet så ser jag inte att hon ensam skulle behöva stå för kostnaden. Enligt min mening var det betydligt värre misstag och vårdslöst att släppa in häst nr 1 i en hage med andra hästar den inte tidigare gått med. Jag antar att hon helt enkelt fick panik.

Ja jag tog kanske i lite men jag tog illa upp av ditt inlägg eftersom du kallade det tragiskt att hästen inte kunde vara själv i hagen, du kunde liksom inte ha mer fel.
Sen förstår du inte vad jag menar, som att du dumförklarar mig på nåt sätt.. det är väl självklart att det går att ta in henne själv!!
Det är därför jag blir sur.
Jag menar att hon kan gå in själv, alltså LÖS utan grimma och grimskaft när jag tar in henne.

Nej X kunde inte veta att hästen skulle krypa under tråden, men det var hon som orsakade hela grejen eftersom hon släppte ut min andra häst alltså var det hennes fel att min andra häst gick ut.

Du läser inte mina inlägg, jag har förklarat vilka hästar det var som gick i den andra hagen.

Jag har läst inlägg #23 och tycker fortfarande det låter som att dom är ouppfostrade *min tolkning*.

Ja, mina hästar är så "dumma" att dom inte går ur hagen om man inte säger att det är ok. Tråden har t.o.m. legat nere (pga rådjur som sprungit igenom) en hel dag och dom går ändå inte ut. Det har varit lösspringande hästar utanför hagarna (fölen är det oftast inte lika bra "pli" på...) men dom hetsar inte upp sig för det, klart att dom kan springa fram och tillbaka i hagen men för att få för sig att springa igenom tråden skulle dom nog få bli rejält uppskrämda först. Jag behöver inte schasa bort alla andra hästar bara för att ta ut en, dom håller sig på rätt sida staketet och även om det bara blir en kvar så är den van att vara själv så det är inga problem.

Du har en himla konstig tolkning. Men så bra då, då behöver du ju inte ha nån hage alls, du kan bara släppa ut dina hästar på nåt fält och så stannar de där tills du säger att det är ok att de får röra på sig. :crazy: Så slipper du lägga ut pengar på stolp och tråd och sånt onödigt! :idea: :smirk:

Om du tror att mina hästar är ouppfostrade så välkommen hit och träffa dem.

Jag, stallägaren och hon som äger häst 3 har tagit in och ut våra hästar i hagarna i flera år och aldrig har nån smitit ut emellan så jag vete fan vad medryttaren pysslade med. Det har aldrig hänt mig så länge jag har hållit på med hästar heller. Ingen av hästarna tränger sig heller och man behöver inte "schasa bort" dem.

Och SNÄLLA kan du LÄSA noga innan du yttrar sig? De har ALDRIG sprungit igenom tråden.

Nu handlar det väl inte om hästarnas "dumhet" eller inte ??? ALLA vet att det finns hästar som inte klarar av att bli lämnade ensamma... Tom hästar som i vanliga fall går att ha ensamma kan i vissa situationer "flippa" och bete sej irrationellt...
Jag för min egna del lämnar ALDRIG en häst ensam i en hage om den inte har hästar i närheten, synhåll räcker inte för de kan va för långt avstånd och göra att hästen vill till dem i stället för att stå kvar ensam i sin hage..

Förstår inte hur du kan skylla det som hänt på hästägaren som UTTRYCKLIGEN sagt att hennes hästar inte får lämnas ensamma i hagen... Vilket är vanligt sunt förnuft för en hästmänniska, hästar är flockdjur, drar en - drar alla... Inget konstigt med det...

Det är du som hästägare som är skyldig, oavsett hur hästarna kommit ut, det är dina hästar som förstört trägården inte X. Att en häst smiter ut när man öppnar grinden är inte ovanligt o för o undvika att detta händer igen kanske det vore bra om du hade dina hästar i separat hage så bara du behöver hantera dom så ingen oskyldig blir drabbad. Att detta kunde hända är givetvis olyckligt men jag ser inte det som någons fel utan mer som en olyckshändelse

Ni kanske ska dela på kostnaden.

Rent krasst så släppte hon ju ut den ena från hagen (även om det såklart inte var meningen) Sen smet ju faktiskt den andra hästen ut ur hagen genom att krypa under stängslet. Och tillsammans sabbade dom trädgården.

Såklart tycker man ju att hon är skyldig till att båda rymde.. Men hon kanske inte visste hur hon skulle göra när den första hästen smet. Kankse fick 'hjärnsläpp'.

Jag minns inte vad lagen säger om häst, men är man hundägare är man ALLTID ansvarig för vad hunden gör oavsett vem som rastar den/var man själv är. Jag tror faktiskt att det är så för häst också nu när jag tänker efter, för att det kan bli stora skador på interiörer och människor(o trädgårdar) och tredjeman ska kunna kräva ägaren på skadestånd (lagen är så för att tredjeman inte ska bli lidande av käbbel om vems felet är utan kunna kräva ersättning). Som ägare bör man alltså vara försäkrad. Sorry, men även om du och en massa människor tycker att X ska betala så tror jag att Arabia har rätt i att hästägaren är betalningsskyldig, om du sen lyckas få X att betala dig är det väl bara att gratulera.

Liknande trådar

Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama