Kan ni hjälpa mig? Jag ska köra häst och vagn på ett bröllop..

elarn

Trådstartare
En kompis till mig ringde och frågade om jag kan vara kusk när hon ska gifta sig.
Jag ska köra till kyrkan och sen efter kyrkan ska jag köra dom en bit till.

Vad ska jag ha för kläder?:) jag vill ju se fin ut.. :P

Sv: Kan ni hjälpa mig? Jag ska köra häst och vagn på ett bröllop..

Beror lite på vad det är för stil på ekipaget ju. Och vad du har och vad du kan tänka dig att investera i...

Stilfulla tidsenliga kläder för den tid vagn etc. är i från är ju fint.
Körförkläde, stiliga kläder och hatt är fint.

När jag körde bröllop hade jag en lång svart kjol, vit blus och svart väst. Min medhjälpare hade liknande klädsel. Vi äger inga hattar som hade passat så trots att det anses vara körtradition att ha hatt så körde vi utan. Flätade håret i en inbakad fläta och satte i likadana blommor som hästen hade i sin inbakade fläta.

Jag hade helt enkelt inte råd att investera i en ny garderob utan grävde fram det stiligaste jag kunde hitta av det vi hade.

okej, jag får nog göra nåt liknande, har inte heller råd att investera i en massa nya kläder, jag kan ju se om det finns någon att låna av.
Vagnen vet jag inte så mycket om, den är inte riktigt klar än, men hon ska höra av sig så fort den blir klar så ska jag få komma och "provköra". Hästen är brun med svart man och svans. Om det av nån anledning inte skulle gå att köra den hästen (om den blir halt eller så) så ska vi köra en grå skimmel.
Bröllopet är den 21.a maj. Så jag borde nog hinna hitta något att ha på mig :)

Har inga bra bilder men här är några:

DSC_02601.jpg

DSC_02741.jpg

DSC_02801.jpg

Hästen är en pensionerad travare som numera går som hobbyridhäst och är världens klokaste. På bilderna är han alldeles för tunn beroende på lite omständigheter som det råtts bot på nu!

jättefina bilder. Nu har jag fått tag i en medhjälpare, och hon har massor med idéer :)

Ja en häst och helst körvan medhjälpare är ett krav tycker jag! Det var guld värt att ha henne med för mig i alla fall.

Och så är det rätt smart att lämna lite instruktioner till brudparet, vi lät dels brudparet åka en liten sväng som "genrep" och så att de fick se hur liten/stor vagnen är och sådant och testa att kliva i och ur utan brudklänning några gånger. Samt instruera lite om tider, snälle travaren har ju varit med om några bröllop tidigare men inte så många och med åratal emellan så vi ville till exempel inte bli stående ALLT för länge vid kyrkan. Stod väl stilla en dryg kvart kanske och det kändes rätt lagom, hästen stod lugnt och fint. Man vill ju inte ha en häst som blivit otålig när bruden ska upp med långa kjolar och allt...

det finns tidigare trådar om detta .Men tänk på att det är lätt att tippa om vagnen är tom bak och vrids 90 grader ,sen är det bäst att reka så det går bra att köra fram osh stå .kör inte mitt i smeten utan försök att stå lite på sidan, se också till att det går att köra undan framåt om hästen blir orolig .

nordtravare okej tack för tipsen.

schelin_j det är bruden som äger hästen och vagnen så hon vet hur det ser ut alltihop. Men vi kommer nog köra lite genrep ändå :)

Jag och min medhjälpare har tänkt lite.
Svarta ridstövlar, vita ridbyxor, svart sammetskavaj, vit skjorta, vita handskar och ev. svarta hattar.

vad tros om det? :)

Hur har du det med den tråkiga biten? Försäkring alltså?

Du kan bli ansvarig och därmed ersättningsskyldig både gentemot brudpar och andra, om något går fel.

Rekommenderar att du kollar med ditt försäkringsbolag om och hur din vanliga försäkring täcker ett sådant här uppdrag.

LIA

Hon skriver ju att bruden äger både häst och vagn? Därmed torde det också vara på "egen risk" för brudparet att åka med.

Jag och min medhjälpare har tänkt lite.
Svarta ridstövlar, vita ridbyxor, svart sammetskavaj, vit skjorta, vita handskar och ev. svarta hattar.
vad tros om det? :)

Om jag får tycka lite så tycker jag att ni ska välja svarta byxor i stället, svarta jeans går utmärkt om de inte är urtvättade. Det blir mer diskret o propert, det är ju brudparet som ska vara vackra o synas.
Sedan ska kusken ha en kuskfilt, vilken ni kan göra själv. Bilder hittar ni på diverse kör o ridsportsbutiker.

Lycka till med klädseln o uppdraget!

LIA okej, ska kolla upp det.

Nixehen ja jag tycker det borde vara på egen risk, men jag ska prata med henne om det.

Nollan ja det har du rätt i, vi kör nog med svarta byxor i stället. När vi körde häst i skolan så hade vi en vanlig filt, som låg vikt över benen, kan man inte göra så nu oxå, fast att man tar en snygg filt? :)

Så länge du kör uppdraget på ren hobbybasis och alltså inte får betalt för det så bör det inte vara något problem. Din hemförsäkring torde täcka OM du skulle kunna anses vara skadeståndsskyldig.

Mot bakgrund av att det är brudens häst och vagn så torde du inte bli skadeståndsskyldig gentemot dem, det är ju de som vet hur hästen är bland folk, där det kan kastas saker, springer små barn, tjoas och tjimmas och kanske öppnas skumpaflaskor och så vidare.

Däremot kan du ju bli skadeståndsskyldig gentemot någon annan om något går fel. Det bör som sagt var inte vara några problem med din hemförsäkring så länge du kan visa att du inte fått betalt för uppdraget utan att det är ren hobby. I och med att det är på brudens uppdrag kan det också bli hennes hemförsäkring som kan bli aktuell (om du skulle ses som hennes "anställde" ur ett skadeståndsrättsligt perspektiv).

Med andra ord bör ni vara täckta om något skulle gå snett i vart fall. Har du och bruden samma bolag borde det inte bli någon tvist om vilken försäkring som blir aktuell heller - har ni olika kan ni hamna i ett läge där bolagen behöver rätt lång tid på sig för att "göra upp" om vems försäkring som blir aktuell.

okej. tack för infon :)

Vanlig filt går utmärkt! tänk bara på att den ska vara diskret i inte knallröd, skotskrutig....;)

(sedan skulle du ha haft kvar bumlingen att köra med....... ;o)

Vanlig filt går utmärkt! tänk bara på att den ska vara diskret i inte knallröd, skotskrutig....;)

(sedan skulle du ha haft kvar bumlingen att köra med....... ;o)

ja Kalle skulle ha varit perfekt :)
nu blir det i stället en varmblodstravare

Såhär såg vi ut när vi körde bröllop. Lånade ihop folkdräkter av mormor och farmor :)

img_1443_57551470.jpg

img_1462a_57551669.jpg

Jättefina var ni!
Så skulle jag också gärna se ut!

Lotta

Ridutstyrsel kan för mig kanske passera vid dressyrmomentet i sportkörning om man kör med rockard, men inte som finkläder vid uppdragskörning.
Ridstövlar går bort helt och hållet, kavaj (om det inte är en tävlingskavaj förstås) kan passa, men då med andra tillbehör än ridstövlar o ridbyxor.
Det är alltså som jag tänker, utifrån min smak.

När jag kör bröllop sommartid har jag inget förkläde (bryter alltså mot traditionen där:o) men en lång, diskret rutig omlottkjol, vit blus med stråveck och stråhatt m platt kulle. Medhjälpare likadant klädd.
Skor så gammeldags som möjligt, inga grova kängor eller gympaskor.
Ekipaget är nordsvensk med en trilla, ganska enkelt och lantligt ekipage alltså.

Viktigt är också att man känner sig bekväm i kläderna och kan röra sig obehindrat, särskilt medhjälparen.

Hoppas du får en trevlig körning nästa helg, det är jätteroligt att köra bröllop!

Lotta

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 155
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 014
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI