kan någon hjälpa mig?

S

skippan

antar att min ena häst har blivit sparkad eller skadat sig på annat sätt i hagen för 5 dagar sedan. hon har ett sår inne på vänster bak lår. inte djupt. och det börjar läka bra. men hon har en svullnad som går upp och ner från hasen ner i kotan. känns lite gallig. har kylt och lindat på nätterna. och svullnaden går upp och ner från var dag. hon är inte halt. har varit lite stel första dagen. hon har ingen temp och känns bara ytterst lite mer varm än i det andra benet. verkar inte heller ha ont. har pratat med vet som tycker att vi ska avvakta tills nästa torsdag då jag ändå ska dit i ett ulttaljuds ärende. jag är verkligen jätte dålig på skador då mina hästar nästan alltid har hållt sig skaderfria :) kan svullnaden ha med såret på innerlåret att göra? ska jag fortsätta linda? någon som kan tänka sig att veta vad det kan vara.? snälla hjälp mig är så orolig för min lilla tjej :confused:

Sv: kan någon hjälpa mig?

fortsätt att linda du. om hon inte är halt och du ändå ska dit snart så avakta.
en svullnad av en spark kan sitta kvar länge.

tack är ju så orolig för henne. men då fortsätter jag att göra det. kan man släppa ut henne i hagen som vanligt?

Så länge hästen är ohalt o inte har feber kan du avvakta. Hjälper det o linda så fortsätt med det

Troligtvis början till lymfangit, villket inte är helt ovanligt i och med sår/sparkskador. I lindriga fall räcker det om man kyler benet 2 ggr/dag och då MINST 20 min samt motionerar eller rör på hästen. Bandagering hjälper också. Min fd gamling rymde på betäckningsstationen för många år sedan och blev sparkad på insidan av låret. Ett pyttesår som sågs läka fint...en dag var hela benet hur tjockt som helst, och då fick såklart vet komma och behandla. så det kan dra åt vilket håll som helst det där med småsår. Min häst var inte speciellt halt, mera stel.

ok jag var med inne på den banan med lynfangit.. hur länge bör man gå med hästen per dag? för jag kan inte rida i nyläget då jag genomgick ett akut kejsarsnitt för 2 veckor sedan.. kan inte gå längre sträckor heller =( tur man ska till vet i nästa vecka.. finns det risk att brukbarheten på hästen minskar när det är små sår och om det nu är lynfangit som uppstår?

Hej.

När jag fick min senaste häst(för några år sedan) så fick jag mig en rejäl chock när jag kom ner i stallet första morgonfodringen.

Hans ena bakben var i storlek med en elefants! :eek:

Höll på att smälla av, vi tog ut honom på gången men han var rejält halt och ville inte gå så gärna, kände igenom benet men hittade inget utan bara en duktig svullnad.

I mitt huvud så for tankarna runt, vad 17 skulle jag säga till den jag fått honom av, vad är felet osv..

Till slut så fick vi i alla fall ut herren på gången och fann då ett yttepytte litet skrapsår på insidan av låret. Det var så väldigt litet att man knappt såg det.

Inte varesisg djupt eller brett, hursomhelst så tvättades det rent och vi avvaktade med att ha honom ute i hagen under dagen, svullnaden gick ner något av rörelsen.

Sedan så ringde jag fd ägaren, som då talade om för mig att han är extremt känslig för små sår, sväller å det grövsta för sådant en vanlig häst inte ens skulle reagera på.

Det hade hon inte tänkt på att tala om, så där var vår förklaring, svullnaden satt i några dagar, det var bara att tvätta rent såret med lactasyd och vatten och röra på honom.

Så vissa hästar kan vara jättekänsliga för små saker.

ok jag tvättar såret med vatten och lactacyd. och smörjer sen på jodopaxgel över såret.. nu när jag lunch fodrade så såg det bättre ut:)

skönt.
sätt ett spritbandage över natten om möjligt annars på med lite socatil och så promenad.
om det är en lugn flock så skulle jag låta henne gå i storhage med de andra.

jag har bara två hästar och dom är lugna. min andra kan vara lite tjurig i bland och har säkerligen sparkat till henne, men dom brukar vara väldigt lugna tillsammans =)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 046
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III