Kan någon hjälpa mig lista ut rasen?

Sophia_

Trådstartare
Var på en gård idag där de hade två underbara hundar. Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att fråga efter rasen, men tänkte ta hjälp av er kunniga Bukare. :D

De var i storlek ungefär som en springer spaniel, fast bruna med ljusbruna bröst och detaljer. Ganska långhåriga, med högt buren svans med långa hår under. Inte strävhåriga utan lena i pälsen.

Får för mig att de kan vara av någon vall- eller bruksras. Inte jakthundar eller liknande.

Är det någon som kan hjälpa mig att komma på vad det kan vara?? :idea:
Lägg gärna in bild som hjälp.. :)

Sv: Kan någon hjälpa mig lista ut rasen?

De är inte lika långhåriga som shepherden.

Tollare är nära, men de har inte den typiska färgen, de är mer bruna med ljusbruna och vita fält. Tollare har väl bara den där oreanga färgen? Annars är det ungefär så de ser ut i kropp och päls.

blandathund_015.jpg

??

Nope, inte den heller.

De har hängande öron kom jag på också. Tollare är närmast hittills. :laugh:

Hade ju kunnat gissa på nån blandning om det inte vore för att de hade två likadana, men den enda verkade vara unghund. Måste ju vara en ren ras då.

Field spaniel? Verkar finnas i flera färger med leverbruna verkar vara vanligast..
Field-Spaniel.jpg

Münsterländer? (visserligen en jakthund, men...)

Neej, ingen av dom.

(Jag känner mig som ett grinigt barn som inte vill ha den eller den eller den. :D)

Jag tycker själv att jag känner igen många raser men vette tusan vad det här är.
Tollare är fortfarande det närmaste vi kommit, men fel färg.

Wachtel? Har ingen bild men det kanske ngn annan här har?

Då får TS googla, jag ser inte ngn bild i ditt inlägg - om du lagt in ngn:)

Kom på en till nu; Hovawart ( med reservation för stavningen! ) för jag ser nu att du skrivit, bruksras, inte ngn jaktras och Wachteln är ju i allra högsta grad jaktras...:o

Sen finns det ju en setter som är tecknad med de färger du beskriver ( fast det är ju OCKSÅ en jaktras...)

NU ser jag den! Härlig bild:)

*kl*

jag antar att du menar likhet med en engelsk springer spaniel... det var inte en welsh du såg antar jag?
welsh.jpg

tollaren är röd, men kan även ha ganska mycket vitt.
Hoffen är ju ganska mycket större än vad en springer är - oavsett om den är engelsk eller waelsisk.

Kan det ha varit någon form av Basset (tex Fauve de Bretagne eller Griffon Vendéen)?

kan du förklara tecknen tydligare?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 080
Senast: AraSlei
·
H
Övr. Hund Hej. Funderar lite på vad för hundras jag ska skaffa mig nästa gång(har ingen aning om när det blir, men kan ju vara bra att börja höra...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 798
Senast: Hundfiluren
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 359
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka