Kan man ställa torktumlaren ovanpå varmvattenberedaren?

Tjorven

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder: Kan man ställa torktumlaren ovanpå varmvattenberedaren? Och skulle man kunna ställa två tvättmaskiner ovanpå varandra?

Jag försöker effektivisera det här med tvätten och sätta in en till tvättmaskin, men det är lite ont om plats...

Tacksam för alla synpunkter och idéer! :)

/Tjorven

Sv: Kan man ställa torktumlaren ovanpå varmvattenberedaren?

Har aldrig hört om en varmvattenberedare som inte sitter högt upp, så det kan jag inte svara på. Mest troligt inte, beroende på hur den sitter fast.

Två tvättmaskiner på varandra fungerar säkert bra, man brukar kunna ha tvättmaskin och torktumlare på varandra utan något problem. Enda du ska tänka på är att en centrifugerande tvättmaskin kan röra på sig och den övre kan kanske trilla ner från den andra. En hylla emellan med kant är kanske att föredra beroende på hur du har tänkt dig din lösning.

Aha, var visst lite otydlig där. :) Nej, vi har en varmvattenberedare som står på golvet, 60x60 cm, höjd ca 130 ungefär (den är på 200 liter tror jag). Så plats finns iallafall. Det jag tänkte mer på var om vattenberedaren kan ta skada av vibrationerna eller fukten eller nåt? Tänkte isåfall installera en fläkt i skrubben där varmvattenberedaren står för att bli av med den värsta fukten (och värmen), men vibrationerna är nog svåra att göra något åt. Eller?

Jag har funderat på det där med hur man skulle göra för att få den övre tvättmaskinen att stå kvar. Idag står torktumlaren uppe på tvättmaskinen, och den sitter fast med nån slags metallspänne. Men jag skulle tro att det blir för vekt för att kunna hålla fast en tvättmaskin, den rör sig ju som sagt var mer än en torktumlare...

Det enklaste är väl att bygga så att det blir en bänk för "övre våningen"?

Så hade jag i min förra egna tvättstuga. Tvättmaskinen under bänkskivan och tumlaren stadigt uppepå.

Går det att fästa en bänkskiva ovanför beredaren? Då behöver du ju inte bekymra dig alls om vad beredaren tål.

Min gissning är att beredaren inte alls är gjord för att tåla belastning uppifrån...

Tumlare borde inte vara några problem att ställa ovanpå varmvattenberedaren men jag skulle nog ställa såna där stötdämpande kuddar under tassarna på tumlaren.

Min tumlare står ovanpå tvättmaskinen, det funkar jättebra.

Det skulle vara lättare att hjälpa dig om man såg hur det ser ut :)

Jag hade inte belastat varmvattenberedaren med tyngden av annan maskin. Däremot hade det ju gått att bygga en snygg bänk att sätta över varmvattenberedaren, för att placera maskin på bänken.

Två tvättmaskiner på varandra känns också vanskligt, bägge vandrar ju själva. Tänk när de kommer i otakt.

Känns även som att det blir svårjobbat, ska man stå på en pall för att dosera tvättmedel eller bara hälla och hoppas det hamnar rätt? Nu vet jag iofs inte hur lång TS är eller hur stora maskinerna är för den delen heller, men jag hade inte gillat att ha det så.

Svarar alla: Tack för alla svar!

Ni har nog rätt i att varmvattenberedaren nog inte är gjord för belastning uppifrån. Men förslaget om att bygga en hylla att ställa torktumlaren på var bra! Och mycket snabbt fixat dessutom då beredaren står inklämd i en skrubb som bara är lite bredare än maskinerna.

Ang att det blir högt att fylla på tvättmedel etc så är det nog nåt jag kan tänka mig att leva med om jag skulle kunna få in en till tvättmaskin. Men ni har nog rätt i att det kan vara vanskligt att ha två tvättmaskiner ovanpå varandra. Hmm, undrar om jag kan bygga en kraftig ställning av något slag som dels stöttar (och håller fast), och dels ser till att de inte kommer i direktkontakt med varandra? Ska klura lite på det! :)

Alternativet är att bara ha en tvättmaskin (vilket innebär att vi måste tvätta JÄMT), eller så att göra om badrummet (vilket maken tycker är en hemskt dålig ide...). Vi har ett stort hörnbadkar som tar upp alldeles för mycket golvyta i badrummet (som också tjänar som tvättstuga), och det är så dumt gjort med avlopp och golvfasta badrumsskåp att det helt enkelt inte går att byta till ett vanligt badkar. Om vi inte hittar ett som är Max 125 cm långt, men det verkar svårt. Och med två små barn vill vi inte vara utan badkar heller...

Men återigen: Tack för alla svar! Nu måste jag bara fundera vidare!

/Tjorven

Kan du inte skaffa en större tvättmaskin? De största rymmer ju typ hur mycket som helst.

Större tvättmaskin skulle kanske vara nåt. Det har jag inte ens funderat på. Tack! Ska genast googla och se vad som finns! :D

Edit: har snabbkollat, och det finns tydligen maskiner som rymmer 12 kg!? Det verkar ju riktigt lovande! :) Men får man plats med så mycket? Får nog prova väga en proppfull tvättkorg i morgon!

Senast ändrad:

En Wascator tar ju en hel del mer än en normal hushållsmaskin, och är betydligt bättre konstruerad för tuffare användning. Jag tycker det är en bättre lösning än fler tvättmaskiner. Sedan beror det ju på hur mycket större maskin som får plats, det är ju inte bara trumman som blir större med ökad kapacitet.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 358
Senast: hollypolly
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 802
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka