Kan man rida olika och förvänta sig att hästen förstår?

Mumin_79

Trådstartare
Undrar vad ni anser om hästens kapacitet att skilja mellan hjälper av olika ryttare. Dvs om en ryttare rider western och en klassisk och hästen är inlärd/inriden western kan man kunna förvänta sig att hästen ska klara att förstå att en och samma hjälp betyder olika beroende på vilken ryttare som rider? Ryttarna rider regelbundet och konsekvent på två olika linjer så att säga. Hopptränaren vi rider för såg ett problem i detta och jag har funderat kring detta mycket. Vill inte att hästen bestraffas för att vi förvirrar den :/
Jag använder hästen i olika dicipliner dvs jag hoppar lite oxå men jag använder fortf samma principer för fram osv. Kan detta bli problem om den ena vill rida framdelsvändningar på samma hjälper som jag vill ha hästen i spinn ex.?

Vad tycker ni?

exempel:
ryttare 1- skänkel betyder fram.
ryttare 2- som rider utan stöd i handen betyder skänkel form medans fram är framvinkling av bäckenet och framförande av handen.

Sv: Kan man rida olika och förvänta sig att hästen förstår?

Skänklerna ska vara samma i båda english/western, 4-point tryck.
Det är tygle taget som är problem, från 2-handfättning med stöd på tygle till neck reining, när häst har val lärt sig neck reining ock gå lös på tygle vill den inte gärna gå tillbaka till åtstramning och vill kämpa imått.

Nej, man ska inte blanda ihopp ridstylen.
Az

Tack för ditt svar.
Jag tävlar inte i western utan tränar endast för tränare i reining och trail. Ngn liten klubbis då och då. Jag använder skänklarna när jag vill ngt, svänga, flytta bogen och reglerar tempo i viss mån. Givetvis oxå om jag vill att han ska trampa in under sig bättre också. dvs formgivning. Men använder inte skänkel i varje steg för att bibehålla samma tempo som jag upplever att en klassisk ryttare gör när de rider hästen fram till handen. Han går bra för neckreiningen.

Förra hoppträningen såg jag min häst vägra för första gången med min medryttare, gå i slowmotion och inte gå fram för skänkel alls. (Jag upplever han som väldigt lättreglerad i tempo men är ingen toppryttare utan jobbar med mina problem) Han fick sår efter sporrarna och jag låg vaken hela natten :crazy:
Nu har han ridits utan sporrar och jobbats för att gå mer fram med även min medryttare och det ska tydligen gå bättre. Jag hopptränade honom idag och han var som vanligt pigg till het och hoppade glatt alla hinder. Jag började fundera på att det är så att han inte förstår henne eller om han helt enkelt skiter i henne. ( han är tuff i psyket och testar nya ryttare)

Hon är duktig ryttare men använder andra hjälper helt enkelt. Jag börjar fundera på om vi förväntar oss för mkt av hästen helt enkelt.

Mumin

Senast ändrad:

Ju mer jag lär mig om western så lär jag mig nästan mer om hur "fel" engelskryttarna gör...
de rider för mycket i handen. och man kan inte ha handbromsen i när man ska hoppa.
du styr hastigheten på hästen med dina egna kroppsrörelser. (på en duktig häst dvs mina gör inte alltid som jag vill ;) )

jag gör "allt" med mina hästar. Hoppning (dock bara låga nivåer, men har nu provhoppat en av dem som jag aldrig trodde skulle kunna hoppa, och det blir nog hoppträning framöver med henne) dressyr, WE, och western.
körningshästen rider jag inte och bruksridningen har jag inte hunnit tävla i än.
Visst, ska man bli "elit" i någon gen så måste man kanske begränsa sig med den hästen.
När jag rider dressyr rider jag inte annorlunda teknikmässigt förutom att jag har kortare tyglar.

Det kan nog vara ett problem om det är olika ryttare som rider men jag kommer att rida både western, dressyr och hoppning på mina hästar (dom är unghästar än så länge). Är det bara en ryttare som rider kan man ju anpassa hjälperna på ett annat sätt. Jag kommer använda westernhjälper oavsett diciplin och hästarna kommer att ridas in så. Rider jag dressyr kan jag ju bara minska ner hjälperna lite vid tex halt, och man kan korta upp tyglarna utan att hålla så mycket mer i dom. :laugh: Tycker absolut att man kan blanda dicipliner, det är mycket viktigare att man tex hittar medryttare som passar ihop med hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 958
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar