Undrar vad ni anser om hästens kapacitet att skilja mellan hjälper av olika ryttare. Dvs om en ryttare rider western och en klassisk och hästen är inlärd/inriden western kan man kunna förvänta sig att hästen ska klara att förstå att en och samma hjälp betyder olika beroende på vilken ryttare som rider? Ryttarna rider regelbundet och konsekvent på två olika linjer så att säga. Hopptränaren vi rider för såg ett problem i detta och jag har funderat kring detta mycket. Vill inte att hästen bestraffas för att vi förvirrar den :/
Jag använder hästen i olika dicipliner dvs jag hoppar lite oxå men jag använder fortf samma principer för fram osv. Kan detta bli problem om den ena vill rida framdelsvändningar på samma hjälper som jag vill ha hästen i spinn ex.?
Vad tycker ni?
exempel:
ryttare 1- skänkel betyder fram.
ryttare 2- som rider utan stöd i handen betyder skänkel form medans fram är framvinkling av bäckenet och framförande av handen.
Jag använder hästen i olika dicipliner dvs jag hoppar lite oxå men jag använder fortf samma principer för fram osv. Kan detta bli problem om den ena vill rida framdelsvändningar på samma hjälper som jag vill ha hästen i spinn ex.?
Vad tycker ni?
exempel:
ryttare 1- skänkel betyder fram.
ryttare 2- som rider utan stöd i handen betyder skänkel form medans fram är framvinkling av bäckenet och framförande av handen.