Kan man låna till en häst?

J

Josefine1993

Hej!

Som frågan lyder, är det någon som vet om man kan låna till en häst? och är det någon här som gjort det?

Sv: Kan man låna till en häst?

Men det är inte klokt. En häst som lätt skadar sig så blir lånet kvar. Försäkringspengarna täcker kanske självriskerna men knappast lånen dessutom.

Ptr

Beror väl helt på vilken försäkring man har! Självrisken är väl det minsta problemet. Det kostar ju oavsett om man äger hästen eller inte.

Ja, det kan man.

Däremot är det alltid en rätt dålig idé att låna till någonting som 1. tappar i värde fort om något händer (skada el. dylikt) och 2. kan gå och dö innan lånet är avbetalt. Det blir en jättetråkig situation om man tecknar ett lån över fem år på en häst som skadar sig eller blir sjuk och måste avlivas efter två år. Då får man gå där och betala för någonting man inte ens har. Det är upp till var och en om man vill ta risken men generellt brukar man avråda från att låna pengar för att köpa djur.

Ja det kan man men frågar är om det är så smart? Har man verkligen råd att betala lånet + allt som hästen kostar? Är det inte vettigare att spara först? Man behöver ju ha en buffert om något händer, har man råd att spara ihop till den med lån också? Jag hade inte haft det. Jag valde att spara först och handla sen.

Man kan låna till vad som helst, i princip, bara banken godkänner lånet.

Klart du kan låna pengar till en häst. Det är lika lätt att ta ett lån till häst som att ta ett lån till en resa eller för att köpa möbler osv.

Det är jättevanligt med att människor kommer in och tar banklån för att de ska köpa sig en häst.( Sambon jobbar på bank och skvallar), Men som många redan sagt så är det en dum ide ifall det händer något med hästen.

Inte så kul att låna 70.000kr för att köpa häst och så händer något och du måste avliva hästen och så står du där med lån + räntor och ska betala tillbaka och ingen häst kvar i din ägo.

Själv är jag av den typen att - Har du inte råd att betala det kontant har du inte råd att äga det. Förutom Billån/huslån.

Ja man kan låna pengar till en häst. Nej jag har aldrig gjort det själv.
Jag håller dock med i allt som redan har sagts om att det är en väldigt dålig idé. Anledningarna till varför har du redan fått.

Man livförsäkrar hästen i inköpssumman/lånesumman, skulle hästen dö får man ut det och löser lånet Man tar givetvis en bra vet. försäkring också
Och så ser man till att som alla andra hästägare att man har en buffert för oväntade utgifter.
Har man ordning på sin ekonomi tycker jag man kan låna, är ju inte värre än man lånar till annat som sjunker i värde, bil tex

Fast det där stämmer ju inte. Jag har sagt att jag aldrig skulle låna till en häst men nu har jag faktiskt gjort det, dock av min bror o 0% ränta. Min förra häst fick plötsligt avlivas o han var ganska lågt försäkrad.
Vi har nyligen köpt hus o lagt mycket pengar i kontantinsatsen, att då ta hela vår buffert för att köpa ny häst kändes som en dålig idé. Den perfekta hästen dök upp o istället för att missa den lånade jag det som behövdes.
Jag o min man har bra ekonomi, vi sparar utan vidare 10k per månad så att säga att jag inte har råd att hålla häst är bullshit.

Jag har tidigare varit väldigt negativ till att låna till häst. Men om man tänker efter så beror det ju egentligen på prislappen på hästen i kombination med vad den är tänkt att användas till (vilken nivå man vill komma). Har man ett jätteintresse för tävling inom en viss gren och vill komma högt upp i klasserna där så är ju chansen större att man kan komma dit om man har en häst som har potential att klara sig bra på den nivån. Då hamnar ju prislappen på låt säga 100.000 kr. från 0-kanske 50 000 kr går det ju att spara ihop inom en någorlunda rimlig tid kanske, men 100.000 och mer tar en väldig tid. Då kanske ett lån på de där 100.000 inte är en jättedålig idé. Men att låna 100.000 för att ha en häst att skrota i skogen med hade jag inte gjort. Då hade jag sparat pengar och köpt en billigare häst som var lämpad för ändamålet (varför köra fyhjulsdrivet om man bara kör inne i stan liksom) Med detta vill jag ha sagt att jag (numera) har förståelse för att vissa tar lån för att köpa häst, men jag skulle inte göra det själv (eftersom jag inte har amitionen att tävla på hög nivå och behöver därför inte någon 100.000-kronorshäst).

a1agnlju vars hästar sammanlagt har kostat ca 15000 i inköp :)

Det beror väl på hur mycket hästen kostar. Jag har en buffert på 50 000 kr till min häst samt henne veterinärförsäkrad för 150 000 kr.
Jag hade henne även Livförsäkrad för inköpspriset, nu har värdet på hästen sjunkit i och med att hon är gammal - och därmed har livvärdet
på försäkringen även sjunkit. Vi lånade till inköpspriset som var en ganska stor summa, men det är hursom avbetalat nu.

Jag skulle inte påstå att vi inte hade råd att hålla hästen.

Senast ändrad:

Det beror väl på hur mycket hästen kostar. Jag har en buffert på 50 000 kr till min häst samt henne veterinärförsäkrad för 150 000 kr.
Jag hade henne även Livförsäkrad för inköpspriset, nu har värdet på hästen sjunkit i och med att hon är gammal - och därmed har livvärdet
på försäkringen även sjunkit. Vi lånade till inköpspriset som var en ganska stor summa, men det är hursom avbetalat nu.

Jag skulle inte påstå att vi inte hade råd att hålla hästen.
nej, det är just det. omkostnaderna kan man mycket väl ha råd med, men 100-200.000 är det inte många som har liggandes på banken bara sådär. Dessutom tror jag att de flesta som lånar till häst även är högst medvetna om att lånebetalningarna i värsta fall kan komma att fortsätta även efter hästens död.

KL

Visst kan man låna till häst. Men att säga att det rakt av är en dålig idé håller jag inte med om. Allt handlar om vad för förutsättningar man har.

Precis. Nu är väl hästkraken endast värd runt 60 000 kr på livförsäkringen, men lånet är betalat och hästen är 18 år.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 252
Senast: Cambrie
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Jahopp
·
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 714
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar