Kan man göra något åt obehaglig tiggare?

När jag var i Finland (Helsingfors) nyligen, märkte jag att inga tiggare satt vid butikerna, de som fanns satt MITT på de öppna torgytorna, det var höst och rätt kallt och de satt där, ensamma, mitt på den stora kala ytan. Ofta väldigt magra människor som såg riktigt eländiga ut.

Jag märkte också att Romerna där såg ut som de jag minns från min barndom i Norrland, dvs klädda i de där typiska stora kläderna; klänningar i sammet och spets, lager på lager, enorma kjolar. Männen i svarta kostymer. De förde sig på ett annat sätt också, väldigt "stolt" och ganska framfusigt, dvs de var inte tiggare utan livnärde sig på annat. Är det en annan grupp av Romer? Tiggande Romer har jag bara sett här på senare år. Och de jag ser här klär sig inte så.

Den Romska kvinnan jag lärt "känna" litegrann här där jag bor, och som jag nämnde tidigare, har visat mig sina papper så jag vet var och hur hon bor. Hon har 4 barn som stannar hemma med antingen en morförälder eller en syster medan hon är här. Mamman och pappan tigger också här. Mannen gör annat, han sålde tomburkar ett tag men stoppades, då många av Romerna tyvärr fuskat och klistrat falska streckkoder på värdelösa burkar...
Oftast kör de bil, själva, men senast kom hon själv och åkte då buss. Hon sov inne på toaletten på en rastplats.....

Men hur som helst måste de ändå tjäna ihop så pass att det är meningsfullt att komma hit? Dvs att där blir en vinst efter resa och uppehälle. Annars vore det ju helt bakvänt, om de gick back på resan, 3 ggr om året?

Man bör ta med i beräkning att romer är en sak, och fattiga rumäner med diffust ursprung är en annan. Samma nivå på läsförmåga, skolgång osv. Dock får rumänerna jobben som även romerna skulle kunna ha. Det liksom inte så att romerna är diskriminerade för att de inte kan läsa. Många rumänska barn i byarna går inte i skolan. Romerna är diskriminerade för att de tillhör kulturen, familjen, klär sig på sitt sätt och identifierar sig som rom. Obs! Mina egna erfarenhetet från landet, har ingen källa att länka till.

När jag var i Finland (Helsingfors) nyligen, märkte jag att inga tiggare satt vid butikerna, de som fanns satt MITT på de öppna torgytorna, det var höst och rätt kallt och de satt där, ensamma, mitt på den stora kala ytan. Ofta väldigt magra människor som såg riktigt eländiga ut.

Jag märkte också att Romerna där såg ut som de jag minns från min barndom i Norrland, dvs klädda i de där typiska stora kläderna; klänningar i sammet och spets, lager på lager, enorma kjolar. Männen i svarta kostymer. De förde sig på ett annat sätt också, väldigt "stolt" och ganska framfusigt, dvs de var inte tiggare utan livnärde sig på annat. Tiggande Romer har jag bara sett här på senare år.

Den Romska kvinnan jag lärt "känna" litegrann här där jag bor, och som jag nämnde tidigare, har visat mig sina papper så jag vet var och hur hon bor. Hon har 4 barn som stannar hemma med antingen en morförälder eller en syster medan hon är här. Mamman och pappan tigger också här. Mannen gör annat, han sålde tomburkar ett tag men stoppades, då många av Romerna tyvärr fuskat och klistrat falska streckkoder på värdelösa burkar...
Oftast kör de bil, själva, men senast kom hon själv och åkte då buss. Hon sov inne på toaletten på en rastplats.....

Men hur som helst måste de ändå tjäna ihop så pass att det är meningsfullt att komma hit? Dvs att där blir en vinst efter resa och uppehälle. Annars vore det ju helt bakvänt, om de gick back på resan, 3 ggr om året?

Inte en chans att man väljer att sitta i Sverige om man går back. De som jag känner till har haft släktingar de bott hos i landet (Polen, Tyskland osv) där bekvämligheterna i boendet varit enormt mycket bättre än de i Rumänien. Så det kan ju vara värt det för boendet i sig. Dessutom är barnbidraget på ca 80 Ron i månaden om jag minns rätt, och socialbidraget typ 300 Ron. Alltså typ 600 kr. Det är ju ingenting att leva på, ens i Rumänien.

Inte en chans att man väljer att sitta i Sverige om man går back. De som jag känner till har haft släktingar de bott hos i landet (Polen, Tyskland osv) där bekvämligheterna i boendet varit enormt mycket bättre än de i Rumänien. Så det kan ju vara värt det för boendet i sig. Dessutom är barnbidraget på ca 80 Ron i månaden om jag minns rätt, och socialbidraget typ 300 Ron. Alltså typ 600 kr. Det är ju ingenting att leva på, ens i Rumänien.

Ska tillägga att det gäller ju att man får bidrag. Myndigheterna är bra på att jävlas med särskilt romer. Har man inte ens bidrag är det svårt att leva.

De jag vet här i Sverige bor inte så. De bor endera i husvagnar konverterade till vedeldning. Ute i skogen utan vatten mm, i bilar eller de som har tur hos någon vänlig själ som upplåter husrum eller uppställningsplats för husvagn och lånar ut dusch.

Grannen har länge erbjudit romska tiggare att bo i hans uthyrningsdel under lågsäsong. Han sålde gården i vintras och kom och knackade på ihop med frun i tiggarfamiljen och undrade om vi kunde låna ut sommarstugan vi har på tomten. Jag förklarade vänligt att den inte är okej att bo i. Det saknas el, uppvärmning, vatten och avlopp. Dessutom är det fukt i den av nämnd anledning. Som bonus är den full med allsköns skräp. Men det var iiiinga problem, de kunde städa och bära dit vatten och... Jag sa bestämt nej, den är inte okej som bostad för någon tyvärr. Frun kom tillbaka flera gånger, tyckte det var inga problem, de kunde betala osv. Helt desperat :/

Säger en hel del om vad alternativen var... ;( Men jag kan oavsett inte låta folk bo i något som inte uppfyller sanitära krav på bostad. Oavsett om de tycker det är superbra.

Lite spin off så mer än en person har förfasats över att det "bor tiggare i byn". Att saker skulle försvinna på löpande band. INGET försvann, jag hade fortfarande bilen olåst, det står en sprillans ny röjsåg modell dyr i stallet, gräsklipparen har stått på gräsmattan på nätterna osv.

De jag vet här i Sverige bor inte så. De bor endera i husvagnar konverterade till vedeldning. Ute i skogen utan vatten mm, i bilar eller de som har tur hos någon vänlig själ som upplåter husrum eller uppställningsplats för husvagn och lånar ut dusch.

Grannen har länge erbjudit romska tiggare att bo i hans uthyrningsdel under lågsäsong. Han sålde gården i vintras och kom och knackade på ihop med frun i tiggarfamiljen och undrade om vi kunde låna ut sommarstugan vi har på tomten. Jag förklarade vänligt att den inte är okej att bo i. Det saknas el, uppvärmning, vatten och avlopp. Dessutom är det fukt i den av nämnd anledning. Som bonus är den full med allsköns skräp. Men det var iiiinga problem, de kunde städa och bära dit vatten och... Jag sa bestämt nej, den är inte okej som bostad för någon tyvärr. Frun kom tillbaka flera gånger, tyckte det var inga problem, de kunde betala osv. Helt desperat :/

Säger en hel del om vad alternativen var... ;( Men jag kan oavsett inte låta folk bo i något som inte uppfyller sanitära krav på bostad. Oavsett om de tycker det är superbra.

Lite spin off så mer än en person har förfasats över att det "bor tiggare i byn". Att saker skulle försvinna på löpande band. INGET försvann, jag hade fortfarande bilen olåst, det står en sprillans ny röjsåg modell dyr i stallet, gräsklipparen har stått på gräsmattan på nätterna osv.

Rinnande vatten har nästan ingen i byarna. Inte ens mina svärföräldrar, vilka lever med normal rumänsk standard. Din stuga låter som ett helt normalt hem.

Edit: alltså för att visa på standarden, inte nån kritik mot dig.

Rinnande vatten har nästan ingen i byarna. Inte ens mina svärföräldrar, vilka lever med normal rumänsk standard. Din stuga låter som ett helt normalt hem.

Det är den alldeles säkert. Men den är belägen i Sverige och uppfyller här inte grundkraven för att vara godkänd som bostad/inhysa folk.

Men det var som motvikt mot det att bo hos släktingar när de är i Europa. Det är nog få som gör det i Sverige tyvärr. Utan de lever betydligt sämre än hos släktingar i lägenhet.

Det är den alldeles säkert. Men den är belägen i Sverige och uppfyller här inte grundkraven för att vara godkänd som bostad/inhysa folk.

Men det var som motvikt mot det att bo hos släktingar när de är i Europa. Det är nog få som gör det i Sverige tyvärr. Utan de lever betydligt sämre än hos släktingar i lägenhet.

Självklart, du såg kanske inte ändringen i inlägget. Jag tycker inte heller att vi ska låta folk bo i omänskliga förhållanden bara för att de bor så hemma.

Jag tänker på hur mycket min svågers flickvän tjänade i Polen. Tror det var ca 100 - 150 kr om dagen. Det kan man ju spara om man äter billigt och bor ute eller i bil. Jag har full förståelse för de människor som ser tiggeri i Sverige som ett bra alternativ. Efter att ha bott så många år i Rumänien och fått första handsinfo från tiggeri i Europa, så vet jag att Det är ju ett bra alternativ för många människor, och bara det är ju sjukt tragiskt.

Jag märkte också att Romerna där såg ut som de jag minns från min barndom i Norrland, dvs klädda i de där typiska stora kläderna; klänningar i sammet och spets, lager på lager, enorma kjolar. Männen i svarta kostymer. De förde sig på ett annat sätt också, väldigt "stolt" och ganska framfusigt, dvs de var inte tiggare utan livnärde sig på annat. Är det en annan grupp av Romer? Tiggande Romer har jag bara sett här på senare år. Och de jag ser här klär sig inte så.
Det är de finska romerna som bär de där speciella kläderna.

Romerna är diskriminerade för att de tillhör kulturen, familjen, klär sig på sitt sätt och identifierar sig som rom. Obs! Mina egna erfarenhetet från landet, har ingen källa att länka till.
Eftersom det ju inte är ett vinnande koncept så är det ju bara efterblivet att fortsätta i samma spår. Jag har en bekant som är gift med en zigenartjej (hon säger själv zigenare så det är inte mitt påhitt) och hennes föräldrar + bror och svägerska driver en livsmedelsbutik, dom la av med traditionell klädsel + allt annat som utmärker zigenare för som dom säger "vill man bo i ett land så får man fan i mig också ta seden dit man kommer annars är man efterblivet dum i huvet" och jag håller fullständigt med. När traditioner och hålla sig kvar i en kultur som är illa sedd resulterar i att man blir utstött så är det väl läge att ändra på nånting annars luktar det efterblivet lång väg.

Eftersom det ju inte är ett vinnande koncept så är det ju bara efterblivet att fortsätta i samma spår. Jag har en bekant som är gift med en zigenartjej (hon säger själv zigenare så det är inte mitt påhitt) och hennes föräldrar + bror och svägerska driver en livsmedelsbutik, dom la av med traditionell klädsel + allt annat som utmärker zigenare för som dom säger "vill man bo i ett land så får man fan i mig också ta seden dit man kommer annars är man efterblivet dum i huvet" och jag håller fullständigt med. När traditioner och hålla sig kvar i en kultur som är illa sedd resulterar i att man blir utstött så är det väl läge att ändra på nånting annars luktar det efterblivet lång väg.

Vilken fantastiskt inskränkt förenkling.

Majoriteten av romerna i Europa klär sig som alla andra. De är lika diskriminerade för det.

Vilken fantastiskt inskränkt förenkling.

Majoriteten av romerna i Europa klär sig som alla andra. De är lika diskriminerade för det.
Kanske, men det här är inte sett ur min synvinkel utan ur deras och jag anser att dom definitivt har mer erfarenhet än vad jag har som inte är av romskt ursprung.

"vill man bo i ett land så får man fan i mig också ta seden dit man kommer annars är man efterblivet dum i huvet" och jag håller fullständigt med. När traditioner och hålla sig kvar i en kultur som är illa sedd resulterar i att man blir utstött så är det väl läge att ändra på nånting annars luktar det efterblivet lång väg.
Och du tror på allvar att allt löser sig bara de klär sig annorlunda?
Ditt inlägg visar bara att du är okunnig.

Anser du att problemet ligger hos romerna? Inte hur vi ser på dem och behandlar dem?

Hur kan du mena att det är korrekt att man ska behöva ge upp sin identitet, för att andra inte ska behöva ta itu med sina fördomar och diskriminerande handlingar?

Anser du att problemet ligger hos romerna?
Ja.
Inte hur vi ser på dem och behandlar dem?
Jo.

Det här är ett komplext problem som måste lösas på flera plan men ingen vill ta första steget,,,,,ja utom några få då som insett att det lönar sig bättre att gå "under radarn" och försöka bli så nära lokalbefolkningen det går samt försöka tillföra något.

Buke är väl ett utmärkt exempel på när två läger bildas och ingen vill ta första steget till varken förståelse eller försoning och alla börjar hata alla och kasta skit på varann och misskreditera meningsmotståndare med vilka medel som helst oavsett om det saknar grund eller inte. Inte underligt alls att det är krig i världen när det startas krig på ett sketet forum.

Jag tänker mig att det är ett komplext problem som orimligtvis kan lösas snabbt. Det kommer i bästa fall att ske successivt och de romska tiggarna här hemma har faktiskt, tror jag, gjort att vi fått upp ögonen rejält för deras situation och deras problem.

Lösningen ligger givetvis hos båda parter men framförallt hos romernas hemländer och även hos EU, som borde kunna göra en hel del. Det här är ju verkligen ett problem som EU borde ta tag i.

Sen vet jag inte hur många generationer det kan ta för människor i samhället/samhällena att radera bort fördomarna även sedan (hoppas jag) den praktiska situationen för dem förändrats. Jag kan föreställa mig att det kan ta lång tid.....

Jag tänker mig att det är ett komplext problem som orimligtvis kan lösas snabbt. Det kommer i bästa fall att ske successivt och de romska tiggarna här hemma har faktiskt, tror jag, gjort att vi fått upp ögonen rejält för deras situation och deras problem.

Lösningen ligger givetvis hos båda parter men framförallt hos romernas hemländer och även hos EU, som borde kunna göra en hel del. Det här är ju verkligen ett problem som EU borde ta tag i.

Sen vet jag inte hur många generationer det kan ta för människor i samhället/samhällena att radera bort fördomarna även sedan (hoppas jag) den praktiska situationen för dem förändrats. Jag kan föreställa mig att det kan ta lång tid.....
EU har satt av miljontals öronmärkta pengar till bl a Romer, men mottagarländerna använder dem inte.

Ja så länge styret/staten fortsätter diskriminera kommer nog inte fördomarna dö. Och där är problemet med lösa på hemmaplan (vilket jag helt håller med om är lösningen). Alltför ofta sker det skenbara förbättringar eller är skenbart diskriminerande (indirekt diskriminerande). Lagen osv diskriminerar inte, men i verkligheten är vad det nu gäller ändå inte tillgängligt för romer. Men svårt att göra nåt åt aom utomstående land :(

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Relationer Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 918
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar