Kan man göra något åt obehaglig tiggare?

Jämför man med att jobba i jordbruk i Rumänien, enda jobbet för romer där, som ger runt 100 EUR i månaden så är tiggeriet att föredra- krasst ekonomiskt. Så jävla illa är det.

Här kan man dra in 100-300 kr per dag utanför en livsmedelsaffär och det blir motsvarande 300-900 EUR - vilket är minst tre gånger mer än heltidsarbetet hemma.
Jag gjorde en högst ovetenskaplig och snabb huvudräkning tidigare. Vår ICA Maxi har 3 000 betalande kunder varje dag, i genomsnitt. Om en av 100 ger henne 10:-, blir det 300:- om dagen. (Jag misstänker att det är mer eftersom hon är fin och omtyckt...) Det är 3000:- på 10 dagar, dvs 9000:- i månaden. 27 000:- på de 3 månader hon stannar. Även hennes mamma och pappa tigger, i en angränsande stad, och jag misstänker att de får in mindre, kanske hälften? Men kanske de kan åka hem med 40 000:-? Tre gånger om året? Det är inte så tokigt..... Så visst förstår jag dem.

Nej, men en tiokrona har de flesta tillgängligt även idag. Jag ser också många som gör sig av med småpengar till henne, dvs en halv näve småmynt. Säkert minst tio kr åt gpången.
Jag har ingen aning, men jag skulle inte bli förvånad om det visade sig att 50% av kunder på köpcentrum är helt kontantlösa.

Jag har ingen aning, men jag skulle inte bli förvånad om det visade sig att 50% av kunder på köpcentrum är helt kontantlösa.
Dom flesta betalar ju med kort i kassan. Men jag tror att när folk pantar typ 10 petflaskor så får tiggaren kvittot och går in o löser ut pengarna

Dom flesta betalar ju med kort i kassan. Men jag tror att när folk pantar typ 10 petflaskor så får tiggaren kvittot och går in o löser ut pengarna

Jag brukar ge sopsäcken med pantburkar och flaskor istället - både jobb och pengar i en gåva. Sparar tid för mig och brukar vara väldigt uppskattat.

Vissa affärer ger inte cash för pantkvitton längre, man måste handla för summan

Gammeln,
Hur cyniskt det än är, så har du rätt. Får man inte in pengar på tiggeri i Småhult så åker man ngn annan stans

Jag misstänker att det kommer bli ett förbud om det fortsätter framledes. Till och med sossarna verkar ju öppna för det nu.

Om man kommer ner i Europa så brukar det vara förbjudet att sitta närmare än 10 meter från butiks/bankingångarna...

Ja, det är en helt annat inställning där.

Jag är inte säker på att förbud löser problemet. Som jag ser det är problemet inte att det sitter ngn här och var med en mugg. Visst, det känns inte värdigt ett samhälle 2017, men om vi bortser från den aspekten. Problemet som jag tror påverkar de flesta mest är det som följer med tiggeriet, nedskräpning främst och bosättningar på privat och offentlig mark, också det med nedskräpning och stora kostnader för sanering. Förra året fick ett dagis på Kungsholmen stänga lekplatsen flera gånger för sanering pga att den användes som toalett och för att det låg skräp och matrester lite varstans.

Jag tillhör dem. Har aldrig kontanter. Här behöver man inte ens till kundvagnarna längre.
Du menar att den här har blivit uppfunnen? :o
kundvagnsmynt-med-reklamtryck-snapptiana.jpg

De flesta jag ser, som ger, är faktiskt lite äldre personer. De har nog, i större utsträckning, fortfarande kontanter på sig. Mynt i alla fall.
Det stämmer, märkte av det när jag var i köket på en hopptävling rätt nyligen och tog betalt, många äldre hade vad de kallar "skrot" (dvs massa mynt som vägen en del), har även stött på det när jag satt i kassan på Hemköp och även sett den när jag handlat på Ica och andra butiker. Jag har en stark hum att det kan bero på att det är lättare för dom att hantera mynten, för de har varit uppväxta med det, kanske är det deras trygghet? Vem vet. :)

Jag gjorde en högst ovetenskaplig och snabb huvudräkning tidigare. Vår ICA Maxi har 3 000 betalande kunder varje dag, i genomsnitt. Om en av 100 ger henne 10:-, blir det 300:- om dagen. (Jag misstänker att det är mer eftersom hon är fin och omtyckt...) Det är 3000:- på 10 dagar, dvs 9000:- i månaden. 27 000:- på de 3 månader hon stannar. Även hennes mamma och pappa tigger, i en angränsande stad, och jag misstänker att de får in mindre, kanske hälften? Men kanske de kan åka hem med 40 000:-? Tre gånger om året? Det är inte så tokigt..... Så visst förstår jag dem.

De har ju kostnader här med så vinsten blir nog inga 40' i "vinst" av det du beräknar.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Relationer Jag vet inte om jag är naiv eller korkad eller bara helt normal. Det är en kille som jobbar i affären runt hörnet av mitt hus, sisådär 2...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 918
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka