Kan man göra ett oljat bord mörkare?

Tassetass

Trådstartare
Ja, ni ser frågan i topic. Jag har ett oljat ekbord som jag är kräkless på, men det är i bra kvalitet och köpt till kanonpris så det vore dumt att göra sig av med det bara för att jag är trött på färgen på träet. Så... Kan man få det mörkare, mer åt det svartbruna hållet?

//Jenny

Sv: Kan man göra ett oljat bord mörkare?

Det borde gå att lasera... Eller betsa...
Frågan är hur bra oljan tar åt sig. En del möbler har ju olja som är som lack nästan. Prova på en liten bit först. Tar det inte åt sig kanske man får slipa det först.
Sedan är ju kruxet med lasyr och bets att man måste jobba jämnt... Blir så lätt väldigt ojämnt annars. Med en färg så märks det ju inte var du har dragit två gånger eller var färgen nästan tog slut. Det gör det med dessa färgerna. Öva på en träbit först. Kanske lättast med en svamp.

Lasyr eller bets, alltså. Finns det inte färgade oljor man kan använda? Det här är ju ett sånt bord som man får olja in med lämna mellanrum.

Borde ju finnas färgade oljor oxå. Det har väl tom ikea?
Tar kanske lite "längre" tid att fixa än att betsa?

Fast, jag vet inte alls... :angel:

Har du en bra färghandel så fråga där. Det har sparat mig flera kladdiga misstag. Spontant skulle jag försöka med en olja med pigment. Risken är att det blir ojämt, men den risken är nog större om du laserar (erfarenheten talar).

du måste slipa ner så att du kommer åt trät, annars har du inte en chans att färga det mörkare...

Jag har betsat mörkare på oljat trä, inga problem. Om man ska slipa ner till "träet" så får man slipa mycket eftersom oljan tränger ner i träet en bra bit.
Men bets har funkat bra för mej alla fall. Det har blivit kanonbra.

Det lät ju hoppfullt! Vad använde du för typ av bets? Har du kanske några bilder, åtminstone på det färdiga resultatet?

Jag tror at du märker fort om det fastnar eller ej... Oljan rinner säkert av om du behöver slipa det först. Och isf behöver du ju bara ha bort ytlagret. Kanske är det vaxat för att det ska hålla bättre... Det funderar jag på att göra med min bänkskiva i köket.

Men pigmenterad olja verkar nog vara lättare att arbeta med. Det torkar ju inte så fort... Men jag tror nog fortfarande på svamp eller trasa. inte pensel.

Jag tror nog på betsning med trasa/svamp. Men fråga på en färghandel så kanske du får ett mer faktabetonat svar!;)

Det ska inte vara vaxat vad jag vet, utan bara oljat.

Okej. Färghandel. Svamp/trasa. Pigmenterad olja. Undersida. Got it. :D

Många oljade möbler behöver ju underhållas med olja en eller ett par gånger om året, jag kan inte se varför man inte skulle kunna använda en pigmenterad olja i stället för en klar för att färga in det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
739
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar