Kan man gå vidare?

S

sippsa

Jag har en liten shettis :love:som jag har tänkt utbilda. När jag köpte henne för 1,5 år sedan var hon ohanterad:confused:. Nu har jag ägnat ett år åt att vänja henne vid människor(barn rättare sagt), träns, att stå uppbunden osv.
I sommar har jag låtit min syster sitta på henne korta streckor när vi lunkat sakta i skogen, inga problem alls:).

Jag har nu övergått till tömkörning. Vid några tillfällen har jag haft sele på henne när jag varit ute och gått så den är hon van vid. Idag gick jag bakom henne och styrde helt därifrån, inga problem:rofl: (gick lite väl sakta kanske men hon blev inte rädd). Vi provade att låta saker släpa i marken, gå med vagnen precis bakom men inte på henne osv. Hon var helt lugn hela tiden. Hon blev lite (ytterst lite) orolig när vi höll vagnen där man spänner fast den och gick så en bit. Jag tror att hon inte gillade att ha "pinnar" på båda sidorna samtidigt.

Det jag undrar är om man kan gå vidare även om hon har så lite erfarenhet. Hon är ju inte rädd för sakerna men hon behöver kanske lite mer övning. vill gärna ha era åsikter.

Sv: Kan man gå vidare?

Först ska man kolla av vad man själv klarar av? Klarar ni av en situation när vagnen är på? Har ni minst två kunniga till som tar hand om häst o sele om hästen får ett ryck? Inhägnat? Tålig rockard?

Och sen, har ni rätt utrustning för hästen? En sele med järndäckel, lös brösta, baksele och rätt vagn med svängel och stora skakelöglor?

Ni är absolut på rätt väg, men backa några steg, tömkör med skaklar, tömkör med draglinor och ett däck kanske innan ni går vidare. Man har större chans att få behålla hästen hel om det kommer ett ryck med draglinor och ett däck än med en vagn. Då vet man hur hästen reagerar också.
Målet är att få en sovande häst i skaklarna, och som lunkar på som om den aldrig gjort annat vid första anspänningen. En spänd häst lär sig inte att dra. Men fortsätt jobba, men skippa vagnen en vecka till.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 242
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 879
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 440
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
24 116
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025