kan man anmäla hunden som stulen?

KisseNova

Trådstartare
Óm man säljer en hund på avbetalning, och behåller alla viktiga papper (dvs står som ägare + betalar för försäkringen) går det att polisanmäla hunden som stulen om den skulle säljas vidare utan tillåtelse från den som eg klassas som ägare?

Har funderat på hur det fungerar då många kör med avbetalning, men går det ha någon säkerehet?

Sv: kan man anmäla hunden som stulen?

Varför sälja på avbetalning för det första?

Är inget köpekontrakt skrivet så är hunden din.

Man får inte sälja hunden och behålla stamtavlan.. Den ska alltid medfölja hunden till att börja med och eftersom du frivilligt överlämnat hunden till ny ägare, så kan du heller inte anmäla den som stulen.

Så länge du får dina pengar är det väl inte stöld vare sig ägaren har kvar hunden eller ej (jfr om du säljer en bil som du fortfarande betalar för) antar jag.

vet en som köpte en hund på avbetalning och fick bara en kopia på stammen o sen fick hon orginalet när den va färdigbetalt :eek:

uppf sa att det va en trygghet för henne att behålla kontrakt och orginal stampappret tills hund va betald

Senast ändrad av en moderator:

Den uppfödaren bröt iom detta skk's regler, för stamtavla och köpekontrakt ska alltid medfölja hunden.

Många köper ju faktiskt på avbetalning gällande hundar, känns konstigt men det är sant. Tänkte hur uppfödaren får en säkerhet att dom får in pengarna, eller får dom helt enkelt skylla sig själva om dom gör det?

men hur fungerar det om du är fodervärd, och hundens stamtavla är hos ägaren? Ska stamtavlan skickas med då oxå egentligen och vad händer om fodervärden säljer hunden utan ägarens tillåtelse?

Med så mycket skumt som försiggår överallt så blir jag aldrig förvånad.

Stamtavlan ska som sagt följa med hunden och de flesta brukar hålla de skrivna avtal de ingått i fråga om både avbetalning och fodervärdsskap mig veterligen.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 765
Senast: Johanna1988
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 475
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka