Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

*kl*

Vad händer om stallägaren ska sälja gården och flytta? Måste hen ta med sig den dumpade hästen till nästa gård eller rentav stalla upp den på ett inckorderingsstall om hen flyttar till lägenhet?
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

KL
Har väl lite med detta att göra men inte helt kanske.

Jag läste om nya djurskyddslagen att dom försökte få igenom att det ska bli olagligt att dumpa husdjur, trodde det var olagligt redan eller är det helt lagligt att göra på det här sättet?
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Har inte hört det förut men det låter ju som en klok tanke. Hela historien runt dumpade hästar som stallägaren måste ta hand och betala för är ju helt absurd! Kanske är det så man ska göra den dagen det är dags att pensionera hästen (skämt alltså, skulle aldrig göra såklart!), men onekligen verkar det finnas dom som görs så. Stackars stallägare... och hästar.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

*kl*

Har suttit i den sitsen att ägaren av en häst vägrat att hämta den. Hade en ponny på foder som jag sa upp kontraktet på pga kontrakts brott från ägaren. Det tog mig 9 månader att få henne att hämta hästen. Under den tiden var jag tvungen att ta hand om hästen och betala foder, hovvård etc. Jag gjorde så att jag tog en veterinärvårds försäkring på hästen så fort jag sagt upp kontraktet så jag inte skulle stå med veterinärräkningar som jag inte kunde betala.

Jag kontaktade KFM, och drev ett ärende mot ägaren genom dom. Jag var uppe på summor runt 30 tusen innan hon hämtade hästen. Men enligt KFM kunde jag aldrig kräva att hästen skulle gå över i min ägo så jag kunde sälja den. Försökte få KFM att sälja hästen (hon hade mer skulder) men dom kunde inte göra det då ägaren inte tillät det...

Det hela slutade med att jag fick 18 tusen och ägaren hämtade hästen.

Det man kan göra är att i ett kontrakt skriva att om ägaren inte betalar så övergår hästen i stallägarens ägo efter en viss summa obetalda hyror. Det va det rådet jag fick av KFM när jag frågade vad jag som stallägare kunde göra för att skydda mig.

MVH Russin8
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Herregud! Dumpa hästar på nåns uppfart, är ni inte kloka? Människan i fråga kanske inte hade något annat stall och gjort sig osams med alla andra stall i närheten också. Ska de stackars hästarna få stå i trailern ett par dagar då eller? Varför inte skicka alla krav till kronofogden och be polisen/djurskyddet hämta hästarna (alternativt sälja hästarna och ta pengarna som avbetalning?)
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Herregud! Dumpa hästar på nåns uppfart, är ni inte kloka? Människan i fråga kanske inte hade något annat stall och gjort sig osams med alla andra stall i närheten också. Ska de stackars hästarna få stå i trailern ett par dagar då eller? Varför inte skicka alla krav till kronofogden och be polisen/djurskyddet hämta hästarna (alternativt sälja hästarna och ta pengarna som avbetalning?)

Så är det den som "dumpars" fel eller är det hästägarens fel ?
OM denne nu inte har nånstanns att ta vägen så blir det slakt som gäller.

Och en död häst lider inte...

På sätt å vis kan jag förstå dessa människor som tar hästar på "livstidsfoder" och sen avlivar dem... Sämre kan en häst få det än att den avlivas...
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Ska man ta emot hästar skall man skriva in i kontraktet så jäkla vattentätt så det finns inte.
Typ att varje 1 varje månad skall ägaren ringa till den som tar hand om hästen och höra av sig för att stämma av läget!
Det ska stå klart och tydligt vem som betalar vad och när betalningen skall ske och vad som händer om ingen betalning sker.

Kommer ägaren inte å hämtar hästen på angivet datum så övergårägandet till den som tar hand om hästen.
OM man inte skriftligt kommit överräns om ett atatt datum Så den får sälja hästen och ta sin del av pengarna som det kostat extra och sedan skall resten sättas in på ägarens konto... som skall stå i kontraktet såklart.


Inga kryphål.. som om ett kontrakt skall vara 511 A4sidor.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Det handlade inte om obetalda fakturor.

Varför skulle JAG ta hand om hans hästar när jag i över ett halvår bett/bönat/tjatat om att han skulle flytta dom? Från början lovade jag stallplats i 2 månader, det blev 8 månader, innan jag återdumpade dom till honom.

Jag är KLOK, frågan är om du vet hur sånt här fungerar?

Tror du på allvar att polisen skulle hämta hästarna om jag ringde? :confused::confused:
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Du blir ju inte av med dem för att du skickar ev. fordringar vidare till KFM.

Varför ska någon annan ta ansvar för djur som blivit dumpade? Det är helt huvudlöst, jag personligen tycker det är oförsvarbart att lämna åt någon annans ekonomi att hantera dumparnas djur.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

KL
Jag tror att det allra viktigaste måste vara att ta referenser, och kolla upp att hästägaren inte har några skulder hos KFM. Det skulle iaf jag göra om jag hade ett stall. Jag skulle aldrig våga ta emot andras hästar, jag har för dåliga erfarenheter av hästmänniskor med dålig ekonomi.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Kl.

Nyfiken på ni som tycker det är fel att köra hem hästarna till en som inte betalar eller komma överens med en granne att släppa hästarna i en hage så han sedan kan anmäla till polis.

Vad hade ni gjort om ni inte hade pengar att lägga ut under tiden, livet kan ändras fort.
Hade ni valt att sälja era egna/egen häst för att lägga ut på en häst ni inte äger.
Försökt att låna pengar för att betala det den hästen kostar.
Riskera att hamna hos fogden.

Uppriktigt nyfiken hästen i fråga kan bli sjuk och då är det bara att betala och se glad ut annars får du djur skyddet på dej och du kan inte avliva då du inte äger hästen.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Jag hade ALDRIG tagit en inackordering utan ett ekonomiskt värde. Aldrig. Jag förvarar heller inte andras bilvrak, utan det ska i så fall vara något som kan täcka upp en kostnad, om det uppstår någon på vägen.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

En häst värde kan ändras på 5 röda.

Även om hästen är värd massa kommer man inte undan med att ligga ute med pengar innan det kommer in några och då är vi där igen om man inte kan ligga ute med några pengar vad gör man då.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Om man ser till att ha skyddat sig så långt det går är risken betydligt mindre att bli stående med en dumpad häst.

Det handlar inte om att sälja hästen, det handlar om att få människor ger bort 150 000 kr för att spara 3000 kr.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

lite allmänt finns det ingen väg att juridiskt kalla det stöld av hyra/mat /skötsel ich polisanmäla/stämma ? om man dumpar på uppfarten kan ju faktiskt vetrinären komma och lösa det lite snabbt om ingen annan lösning finns.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Kl.

Nyfiken på ni som tycker det är fel att köra hem hästarna till en som inte betalar eller komma överens med en granne att släppa hästarna i en hage så han sedan kan anmäla till polis.

Vad hade ni gjort om ni inte hade pengar att lägga ut under tiden, livet kan ändras fort.
Hade ni valt att sälja era egna/egen häst för att lägga ut på en häst ni inte äger.
Försökt att låna pengar för att betala det den hästen kostar.
Riskera att hamna hos fogden.

Uppriktigt nyfiken hästen i fråga kan bli sjuk och då är det bara att betala och se glad ut annars får du djur skyddet på dej och du kan inte avliva då du inte äger hästen.

Jag skulle aldrig sälja min egen givetvis. Ett stall jag var och tittade på berättade en skräckhistoria som slutade med att hon sålde hästen och tog ut den del som ägaren var skyldig och gav resten av pengarna till ägaren. Jag tror du har juridisk rätt att göra detta då hästar räknas som föremål enl lag.
Först skulle jag givetvis rådgöra med advokat och invänta kronofogde innan jag gick så långt.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Fick också hästar dumpade hos mig för ett år sedan.
Ägaren lovade att höra av sig. Sa sedan att jag fick hästarna som betalning.
Men inget papper kom. Tog kontakt med polis och länsstyrelsen men fick ingen direkt hjälp av dem. Polisen försökte spåra dom och lyckades spåra ena mobilen till ett annat land. Länsstyrelsen sa att eftersom att vi get hästarna mat så var dom nu båtar ansvar. Efter mycket arbete lyckade vi få igenom bruten ägarföljd och hästarna fick genomgå chipp kontroll med mera av veterinär. Så papprens skickades in och hästarna är nu överskrivna på mig. Dock fick jag stå för alla kostnader. Har fortfarande inte hört något från förra ägarna.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

*kl*

Jag har också fått en häst dumpad på mej som jag inte ville ha....

Jag tog emot den för utbildning, jag stod inhyrd och ägaren skulle betala ALLA utgifter vilket hon givetvis aldrig gjorde. Så när jag hade betalat allt i 6 månader och dom vägrade svara i telefon eller när jag ringde på dörren trots att dom gick omkring helt synliga genom villafönstrena så skrev jag ett brev och la i brevlådan.

Inget svar på det...

Men när stallets "småtjejer" pratat bredvid mun så fick jag ett brev att JAG skulle sluta smutskasta dom.
Jag tog tillfället i akt och svarade brevledes att om dom inte själva hämtade hästen så skulle jag lämna den i deras trädgård senast 10 dagar senare för jag hade inte råd med stallplatsen längre.

Fick ett nytt brev där dom hade skrivit över hästen på mej och att JAG skulle sluta smutskasta dom...

Jag visste då inte ens om vad stallets 11 och 12 åringar hade gjort...

Då hästen inte var någon häst jag gillade så sålde jag den snabbt som ögat så jag kunde köpa mej den häst jag ville ha.

Men detta hände 1996 så då var det lättare att sälja hästar än vad det är idag.........
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Delvis knapplån: Nu ordnade det sig för dig Palle och det var länge sedan det hände, men har du inte frågat dig själv varför du helt enkelt inte åkte hem till personerna och knackade på? Eftersom ungarna i stallet uppenbarligen hade kontakt med hästägaren kan det ju inte vara så svårt att få tag i denne ganska enkelt, eller?

Personligen tror jag att många såna här händelser skulle kunna lösas betydligt snabbare om man tar ett snack öga mot öga (inte lika många som är så kaxiga om de blir konfronterade på det sättet)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 783
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 594
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp