Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Nej, om den är dumpad och du VET vem ägaren är och då är den inte upphittad, jag har försökt...
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Så egentligen skulle jag kunna köra mina hästar till ett stall nånstans, släppa dem i en hage och sedan är ägarna till det stallet skyldiga att ta hand om dem? :eek:

(Ja de kan kräva mig på ersättning osv men då ska de ju veta vem jag är, få mig att faktiskt betala osv...:crazy: )
Är ju inte riktigt samma sak. Utan här har något gott med på att ta emot hästen/hästarna först, sedan händer något och ägaren "försvinner".
Att åka och släppa hästar hos någon som inte vet om det blir brott i sig. Kan tänka mig att det t ex kan bli egenmäktigt förfarande för man utnyttjar ju olovandes någon annans mark.
Men den som äger marken kan ju också anmäla hästarna som upphittade och på det sätter lämna över ansvaret till myndigheterna och ev bli ägare till dom efter en viss tid om ingen hämtar dom.
Med andra ord stora skillnader på de här sakerna.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Kan man inte slakta hästarna? Om man har passet vill säga. Eller avliva? Det kostar ju det med, men tusenlapparna rullar ju iväg ganska fort.

Bara en tanke, kanske olagligt...
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Finns det något sätt att inte riskera att behöva stå med en häst som inte går att sälja (pga oanträffbar nuvarande ägare) eller får omkostnaderna betalade för?

Finns ett enda säkert sätt och det är att inte ta emot andras hästar eller andra djur för den delen.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Självklart får man inte avliva andras hästar?! Vilken fullständigt barock tanke!
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Det borde det vara helt omöjligt att göra något med hästen som kräver ägarens tillstånd (avliva, hyra ut eller sälja). Man får inte överta ägodelar oavsett att de befinner sig på ens mark utan lov. Men rimligtvis borde man kunna frakta tillbaka ägodelen/hästen under ordnade former.

*KL*
Jag tycker att det verkar lite oklart i hästfallet vad som gäller när man läser resonemangen i tråden, om en häst tex står i ett kollektivstall och ägaren slutar komma, är det då stallets ägare som har ansvar för hästen? Det ingår ju förmodligen då inte i avtalet att stå med foder, utsläpp mm. Jag tycker att det låter väldigt konstigt att det är ägandeförhållandet på stallet som avgör vem som har det yttersta ansvaret när en hästägare väljer att försvinna.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Nä de kan de ju inte, för ni har inget avtal. Har du däremot ett avtal med en person så är du skyldig att ta hand om hästen tyvärr och det är enklare att komma åt en stallägare som struntar i sitt åtagande än den ägare som dumpar sin häst hos en stallägare.

Jag har förstått att om du "hittar" en häst i din hage så kan du bara släppa ut den igen...
Varför man inte kan göra så efter kontraktets utgång fattar jag inte!

Tack för svaren!

Inte för att det är så troligt, men jag bara såg framför mig hur jag kommer ut en vacker dag och har en främmande häst i hagen som jag sen inte kan bli av med :eek: :cool:
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Är det verkligen det? Om man kan bevisa att man försökt kontakta ägaren ett flertal gånger, kanske t.o.m dragit in polisen? Ska jag då som stallägare fortsätta stå för foder mm. för en häst jag inte vill h, bara för att ägaren vägrar ta sitt ansvar?

Jag menar ju givetvis inte att man bör göra så här. Det var bara en teoretisk tankeställning som dök upp i huvudet. :p
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Jag tycker att det verkar lite oklart i hästfallet vad som gäller när man läser resonemangen i tråden, om en häst tex står i ett kollektivstall och ägaren slutar komma, är det då stallets ägare som har ansvar för hästen? Det ingår ju förmodligen då inte i avtalet att stå med foder, utsläpp mm. Jag tycker att det låter väldigt konstigt att det är ägandeförhållandet på stallet som avgör vem som har det yttersta ansvaret när en hästägare väljer att försvinna.

Det är fortfarande stallägaren som är depositarie, dvs. den som förvarar egendomen (hästen). Oavsett vad man i övrigt har avtalat är det själva förvaringen som avgör. Sen kan man ju föra en diskussion kring vad som ska ingå i vårdplikten (men man kan nog dra slutsatsen att det gäller den grundläggande hästhållningen som lagen säger).
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Det känns som om det borde vara skillnad mellan att hyra en boxplats och att köpa service. Jag kan se det rimliga i att stallägaren fortsätter med en tjänst trots att pengar slutat komma, men att stallägaren plötsligt ska behöva ta på sig ansvar som aldrig ingått känns lite märkligt, det kan ju vara så att hen bara upplåter stallet. Det som borde hända tycker jag är att hästen omhändertas i det fallet och att ägaren anmäls för vanvård och fråntas hästen och den säljs alt går till slakt. Inte att stallägaren ska förväntas sköta allt på obestämd tid.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Om det bara handlar om en boxplats och ingen service, är det precis som jag skrivit; det handlar om ett depositionsavtal där hästägaren förvarar sin egendom (hästen) hos stallägaren. Man har fortfarande en vårdplikt för det. Den lagen jag hänvisade till kan man göra en analogisk tolkning ur, och du kan även hitta ett mer korrekt lagrum i 11 kap 6§ och 8§ i handelsbalken (dock äldre språk, därav min tidigare hänvisning som i princip säger samma sak men med modernare språk). Båda lagrummen bör kunna vara tillämpliga beroende på hur man ser stallägarens roll ur laglig mening.
Att gå in och prata om brott (vanvård) kräver en hel annan diskussion där vi nog går för långt från trådens ämne.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Nej du har fel där, om en hästägare enbart hyr en tom box i en byggnad och ingen som helst service ingår har stallägaren inget som helst ansvar för hästen. Det räknas då som att hyresgästen hyr en tom lokal vad hästägaren sen har i sin lokal är inte fastighetsägarens bekymmer. Det måste ingå någon form av service för att stallägaren skall ha ansvar för hästen.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Det skulle i sådana fall vara att man betraktar det som ett avtal gällande lokalhyra, men vad vill minnas från en del lästa rättsfall gör man ofta analogiska tolkningar till depositionsavtal angående stallägare, där vårdplikt visst är förekommande. Kollade lite snabbt efter dessa i rättsdatabaserna men det var nog på lägre instans och därför klurigare att hitta.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Är ju inte riktigt samma sak. Utan här har något gott med på att ta emot hästen/hästarna först, sedan händer något och ägaren "försvinner".
Att åka och släppa hästar hos någon som inte vet om det blir brott i sig. Kan tänka mig att det t ex kan bli egenmäktigt förfarande för man utnyttjar ju olovandes någon annans mark.
Men den som äger marken kan ju också anmäla hästarna som upphittade och på det sätter lämna över ansvaret till myndigheterna och ev bli ägare till dom efter en viss tid om ingen hämtar dom.
Med andra ord stora skillnader på de här sakerna.

Så i den sitsen får man prata ihop sig med grannen, dvs gå dit med hästarna och släppa dem i hans hage, varpå han ringer polisen dagen efter och berättar att någon dumpat hästar hos honom. Och så kommer polisen och hämtar dem. :angel:
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Varför är "vanligt folk" så djäkla nällade på bedrägeri? Allt, bara det inte drabbar MIG/MITT/JAG. Då finns det inga gränser hur mycket och för vem man kan ljuga och bedra.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Vad är det för påhopp? Begriper du inte ironi?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 783
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 594
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp