Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Fibusen

Trådstartare
En vän har hamnat lite i knipa och fått hästar dumpade hos sig,ägaren betalar inte och bryr sig inte. Kan min vän åka och "dumpa tillbaka" hästarna hemma hos henne,eller kan hon råka illa ut då?

Visst är det så att vännen blir skyldig att se till även hovarna på hästarna? Mat och skötsel står hon redan och betalar/fixar,hovvård har inte krävts än,men är väll dags snart det med..
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Kan, det kan man absolut.

Vi fick hit två hästar en höst. Vi lovade att ha dom i två månader, sen behövde vi boxarna själva.
Vi fick tjata, tjata och tjata på att han skulle flytta hästarna. Samma svar hela tiden, "jag har ett stall på gång, kommer i övermorgon".
Efter ytterligare ett halvår fick jag tok-spel, lastade in hans hästar i trailern (som han lämnat kvar här, tack och lov), åkte till hans gata, knackade på för att se att han var hemma.
När han följde med oss ut, krokade vi loss kärran från bilen och åkte hem.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Kan, det kan man absolut.

Vi fick hit två hästar en höst. Vi lovade att ha dom i två månader, sen behövde vi boxarna själva.
Vi fick tjata, tjata och tjata på att han skulle flytta hästarna. Samma svar hela tiden, "jag har ett stall på gång, kommer i övermorgon".
Efter ytterligare ett halvår fick jag tok-spel, lastade in hans hästar i trailern (som han lämnat kvar här, tack och lov), åkte till hans gata, knackade på för att se att han var hemma.
När han följde med oss ut, krokade vi loss kärran från bilen och åkte hem.

:bow: :banana: :bow:
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Jag avundas inte din kompis. Jag hade en hästägare som var oanträffbar i 11 veckor nu i vintras innan jag till slut fick tag på hen igen. Då hade jag under en veckas tid ringt 1 gång i timmen till hens privata mobil och ringt hens jobb ett antal gånger. Nu är hen tillbaka i alla fall men det ser inte så ljust ut med betalningen. Så går det när man är för snäll.

Vet din kompis var hästägaren bor så åk förbi där och prata med henne. Vet ni var hästägaren jobbar så sök henne på jobbet. Jag kände också för att åka och lämna av hästen på ägarens tomt men jag är som sagt för snäll och tyckte synd om hästen.

Ja jag tror att din kompis är skyldig att se till att hästarna får det de behöver när de står i hennes stall. Tyvärr.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

När han följde med oss ut, krokade vi loss kärran från bilen och åkte hem.

Bara en tanke som slog mig, om man krokar av kärran, tippar den inte då om det är hästar i den? Eller står den stadigt även utan bilen?
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Bara en tanke som slog mig, om man krokar av kärran, tippar den inte då om det är hästar i den? Eller står den stadigt även utan bilen?

Med miin gammla kan man både ha hästen i och lasta av och på utan att tippa.
Den har stödben som man fäller ner.

Tyckte min far var jätte praktiskt bara att köra dottern till tävling och lämna häst, transport och dotter och sedan åka hem för att senare komma och hämta efter tävling.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Det är även guld om man har en häst som inte tycker om att gå på rampen då hela transporten blir stabilare när dom går på.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Tyvärr säger lagen något annat än det CK gjorde. Man får inte dumpa tillbaka hästar och man har ansvaret för dom fullt tills ägaren hämtar dom. Så ja även hovvård och veterinärvård om dom skulle behöva det.
När man gör som CK kan det ju vara så att ägaren inte har någon stallplats och det är det som är den juridiska grunden till att man inte kan och får göra det.Hästens välbefinnande kommer i första hand hela tiden. Har man tagit emot hästarna så är man skyldig att se till så att dom mår bra och får den vård och foder de behöver. Att man sedan kan kräva ägaren på kostnader och utlägg är en helt annan sak. Men som sagt inte tillåtet att "dumpa" tillbaka dom enligt gällande lagstiftning.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Så klockrent!:devil: Det är så dom ska tas, dom som inte vill göra rätt för sig.:mad:

Ett evigt daltande med hästägare som inte betalar eller sköter sin häst.:crazy:
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Tyvärr säger lagen något annat än det CK gjorde. Man får inte dumpa tillbaka hästar och man har ansvaret för dom fullt tills ägaren hämtar dom. Så ja även hovvård och veterinärvård om dom skulle behöva det.
När man gör som CK kan det ju vara så att ägaren inte har någon stallplats och det är det som är den juridiska grunden till att man inte kan och får göra det.Hästens välbefinnande kommer i första hand hela tiden. Har man tagit emot hästarna så är man skyldig att se till så att dom mår bra och får den vård och foder de behöver. Att man sedan kan kräva ägaren på kostnader och utlägg är en helt annan sak. Men som sagt inte tillåtet att "dumpa" tillbaka dom enligt gällande lagstiftning.

Så egentligen skulle jag kunna köra mina hästar till ett stall nånstans, släppa dem i en hage och sedan är ägarna till det stallet skyldiga att ta hand om dem? :eek:

(Ja de kan kräva mig på ersättning osv men då ska de ju veta vem jag är, få mig att faktiskt betala osv...:crazy: )
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Ring djurskyddet i din kommun och anmäl att du har hästen hos dig. Dom lovade mig att hjälpa mig om något hände vetrinärt med ponnyn. Bra att anmäla INNAN något händer!
Jag fick en ponny dumpad hos mig för två år sen. Skulle vara hästvakt i två veckor men sen såg jag dom aldrig... Fick i uppdrag av ägaren att sälja hästen på telefon och sen försvann han helt. Jag hittade världens bästa köpare och ringde och skickade sms till ägaren att jag behövde köpekontrakt (passet krävde jag när hästen kom). Men icke sa nicke, inget hände!
Jag försökte anmäla det till polisen men det gick inte, jag googlade som en idiot och hittade en advokatfirma som hade en konkursutmätning mot honom. Men dom visste inte mer. Folkbokföringen hade ingen adress på honom alls, utan var glada för dom nummer som jag hade fått fram... Däremot hade FBF adresser till några av hans syskon och även hans barn. Jag började ringa runt, men dom som svarade sade sig inte veta vem jag pratade om... Dom var alla äldre och jag bad om ursäkt för att jag hade ringt fel.... Hade ingen lust att riva upp gamla sår. Det var ju inte deras fel att han var ett arsle.
Efter fem månader så låg helt plötsligt ett brev i min brevlåda med en överlåtelse av ponnyn! Som tur var fanns köparen kvar och ponnyn lever nu ett toppenliv! :heart
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Finns det något sätt att inte riskera att behöva stå med en häst som inte går att sälja (pga oanträffbar nuvarande ägare) eller får omkostnaderna betalade för?
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Finns det något sätt att inte riskera att behöva stå med en häst som inte går att sälja (pga oanträffbar nuvarande ägare) eller får omkostnaderna betalade för?
Det är i första hand en civilrättslig process. Därför är det väldigt viktigt med ordentliga kontrakt.

Kl: Ang. CK's förfarande så ser jag det inte som om CK har gjort något fel faktiskt. Hästägaren hade lovat och lovat men inte hållit sin del av kontraktet. CK såg till att hästägaren fick tillbaka hästarna och såg också till att hästägaren var hemma och tog emot hästarna. Det är då hästägarens ansvar att se till att hästarna får den vård och de utrymmen de behöver, inte CK:s. Kom ihåg att det var hästägaren som brutit mot överenskommelsen, inte CK. Om hästägaren inte varit hemma hade CK säkerligen inte lämnat hästarna där. Om CK å andra sidan inte vetat vart hästägaren tagit vägen och omöjligt hade kunnat finna denne hade det varit en annan sak.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Så egentligen skulle jag kunna köra mina hästar till ett stall nånstans, släppa dem i en hage och sedan är ägarna till det stallet skyldiga att ta hand om dem? :eek:

(Ja de kan kräva mig på ersättning osv men då ska de ju veta vem jag är, få mig att faktiskt betala osv...:crazy: )

Nä de kan de ju inte, för ni har inget avtal. Har du däremot ett avtal med en person så är du skyldig att ta hand om hästen tyvärr och det är enklare att komma åt en stallägare som struntar i sitt åtagande än den ägare som dumpar sin häst hos en stallägare.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Jag har förstått att om du "hittar" en häst i din hage så kan du bara släppa ut den igen...
Varför man inte kan göra så efter kontraktets utgång fattar jag inte!
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Det är i första hand en civilrättslig process. Därför är det väldigt viktigt med ordentliga kontrakt.

Kl: Ang. CK's förfarande så ser jag det inte som om CK har gjort något fel faktiskt. Hästägaren hade lovat och lovat men inte hållit sin del av kontraktet. CK såg till att hästägaren fick tillbaka hästarna och såg också till att hästägaren var hemma och tog emot hästarna. Det är då hästägarens ansvar att se till att hästarna får den vård och de utrymmen de behöver, inte CK:s. Kom ihåg att det var hästägaren som brutit mot överenskommelsen, inte CK. Om hästägaren inte varit hemma hade CK säkerligen inte lämnat hästarna där. Om CK å andra sidan inte vetat vart hästägaren tagit vägen och omöjligt hade kunnat finna denne hade det varit en annan sak.

Ja men VAD är det då?

Om man kollar upp att personen inte finns hos Kronofogden så kommer ens skuld i alla fall "först i kön" men det är ju inte en garanti för att människan betalar? Och hästen då? Den kan man ju inte göra något åt utan ägarbevis väl?

Mao får man stå där med en häst man inte kan bli av med och betala för den i all evighet i värsta fall?
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Hästen är upphittad vilket är något man kan anmäla till polisen. Polisen kan då omhänderta hästen med motiveringen att djurägaren inte går att nå.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Det går inte att helgardera sig. Du hamnar hellre inte först i kön hos KFM bara för att vederbörande inte har skuld där vid avtalstillfället. Det kan ju drälla in mycket efter det, men innan du lämnar in. Skatteverket, Försäkringskassan etc har också förtur framför andra fordringar.

Det är en risk att ta sig an andras djur.Bästa är att ta en deposition så har man i alla fall lite ekonomiskt utrymme, och alltid förskottsbetalning.
 
Sv: Kan man åka och dumpa tillbaka dumpade hästar?

Kl: Ang. CK's förfarande så ser jag det inte som om CK har gjort något fel faktiskt. Hästägaren hade lovat och lovat men inte hållit sin del av kontraktet. CK såg till att hästägaren fick tillbaka hästarna och såg också till att hästägaren var hemma och tog emot hästarna. Det är då hästägarens ansvar att se till att hästarna får den vård och de utrymmen de behöver, inte CK:s. Kom ihåg att det var hästägaren som brutit mot överenskommelsen, inte CK. Om hästägaren inte varit hemma hade CK säkerligen inte lämnat hästarna där. Om CK å andra sidan inte vetat vart hästägaren tagit vägen och omöjligt hade kunnat finna denne hade det varit en annan sak.
Riktigt så fungerar det inte. Bara för att den ena parten begår avtalsbrott betyder det inte att det är fritt fram för den andre att göra detsamme. Stallägaren (depositarien om vi utgår från att det är ett depositionsavtal) har vårdplikt för hästen, och är tvungen att göra de utlägg som behövs för att sköta om den. Det stallägaren sen kan göra är att kräva hästägaren på ersättning för dessa kostnader, men hen kan fortfarande inte strunta i sin vårdplikt. Det kan han bli skadeståndsskyldig för.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 601
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 785
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 783
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 594
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp