Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?
Jag har provat många djur genom åren, men det finns bara ett jag kan rekommendera!
Råttor...
Roliga, lätta, intelligenta, intresserade, vissa personligheter är gosiga andra är hellre på upptäcksfärder. Finns i alla möjliga färger och går att få utan det klassiska kloakråtteutseendet som många kopplar ordet Råtta till. De kan fås registrerade med genomtänkt avel bakom, det finns utställningar och agilitytävlingar. De kan lätt hänga med ut om de får sitta innanför kläderna i värmen.
Att råttor uppfattas som läskiga är ju jättevanligt, men hänger kanske ihop med att man faktiskt aldrig hanterat en tam? Vi växer upp med skadedjursuppfattningen. En råtta lär man känna på ett speciellt sätt! Den VILL umgås med dig! Möter dig i dörren/burluckan o ber om o få komma ut!
Jag hade råttor undertiden jag bodde på 22kvm, de var nästan alltid lösa. De sprang o mötte mig i dörren när jag kom hem, en av dom kom alltid när jag öppnade kylskåpet. En sov alltid vid min kudde, en i tv-bänken o en annan brukade sitta på en pärm o spana. Helt olika personligheter och visst var dom rumsrena! De hade små ugnsformar som kattlådor o skötte det snyggt! Förutom att de var hanar o.lämnade revirspår på sina ställen. Men att moppa 22kvm tar inte många minuter. De åkte med mig hem till föräldrarna på helgerna, vi hade en transportbur och så hade dom en stor bur hos mig och en stor bur hos föräldrarna. Jag hade ibland med mig någon ut på mina promenader, sittande i luvan, innanför en polokrage eller i magfickan på en Hood-tröja. De gav ett sällskap värt namnet, inte bara något att mata/vattna/mocka för.
Jag har förutom råttor haft hamster, dvärghamster, degus, kanin, nymfparakit, möss, akvarie, grodor, paddor, katt, hund. Passat marsvin och ökenråttor för släkting. Råttorna slår allt, lätt!
Får du möjlighet att träffa en tam råtta(undvik djuraffären) så kommer du märka att de inte är så läskiga som man blivit itutad av samhället. Jag har frälst flera personer som varit rädda med hjälp av mina. Nu är jag dock råttlös dels pga kinkig sambo o dennes råttjagande hund dels för att jag med 5hästar o 2 hundar inte hinner underhålla råttor som de förtjänar och behöver. Det husdjur jag har att pyssla om nu är pilgiftsgrodor, inte något som passar in på din beskrivning?
men passar mig som bara vill ha nåt att titta på och mata...
Vad du än väljer så hoppas jag att det blir bra!