Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Liksom...
tumblr_muhf4xnbEg1sn75h6o1_500.jpg

I den änden är dom ju förbaskat söta :love: ;) Man skulle inte kunna kupera, så man slipper svansen :cautious::D (Nej, inte seriöst förslag - svansen finns säkerligen där av en orsak.)
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Tja det är ju ryggraden... De kan inte klättra och hålla balansen utan svansen. Finns dock svanslösa genom oseriös avel men orka stödja sådant.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Den va ju helt underbar :love:

Men är dom inte svåra att hålla koll på? Skulle vara jätterädd att ha den i typ soffan eller i jackfickan. Känns som om den är där ena sekunden, och andra sekunden någon kilometer bort?O_o
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Kan en iller vara något för dig?

Den är självständig och kan klara sig utan matte/husse ett antal timmar, bara den har mat och vatten och toalåda.
Den kan lära sig att gå i sele och älskar att vara med där det händer saker.
Dom flesta illrar gillar att gosa och sova i sängen.

Jag skulle kunna skriva en hel novell om illrar, men kanske det räcker så här. Blev du nyfiken så är det bara att höra av dig.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Illrar är också ett sånt djur som är lite obehagligt :o Vet inte vad det är, klorna kanske? Jag gillar inte marsvin heller.. Och de har ju rykte om att vara aggressiva, men jag förstår ju att inte alla är det, men det vore ju tråkigt att få just en sån :o
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Tycker du att djuret i sig är obehagligt, så ska du inte skaffa iller :).

I mina ögon är dom inte mer aggressiva än något annat djur. Mycket beror på personlighet och uppfostran. Har en kille på sex månader som har blivit hårt uppfostrad hos uppfödaren (nackskinnsgrepp). Honom får jag hantera med silkesvantar, lugna tag och korta stunder i knät, mycket uppmuntran med godis och beröm.
Mina egna valpar uppfostrar jag med rösten när dom gör något bra och nonchalerar det dåliga dom gör. På det sättet lär dom sig snabbt vad som gäller. Sen att dom testar nya människor, det får man ta till en viss del :).
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Nje råttor sitter där de sitter och flyttar de på sig så är det mer troligt att det är för att de vill sitta på något annat trågt, varmt ställe. Typ från ficka till luva. Bästa vore väl om du finge bekanta dig med djuret - vilken djurart du nu blir intresserad av och så sätt ser om det är något för dig. Leta upp tex uppfödare i ditt närområde och ta kontakt med de i syfte att, tex. se att de inte är så farliga som du kanske föreställer dig :D De flesta djuruppfödare gillar när nya människor får upp ögonen för djurarten, sen om de kommer köpa från just den uppfödningen har oftast inte så mycket med saken att göra.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Jag bodde i studentrum på 19 kvm med kanin och det gick bra. Hon gick lös när jag var hemma. Mitt tips är att skaffa en riktigt domesticerad kanin som är född hemma och inomhus och som vill vara social och mysa. Jag har haft en sådan och fördelen med henne var att hon knappt hade några flyktinstinkter kvar och alltså tog allt, t ex resor, med ett stort lugn.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Jag har provat många djur genom åren, men det finns bara ett jag kan rekommendera!

Råttor...

Roliga, lätta, intelligenta, intresserade, vissa personligheter är gosiga andra är hellre på upptäcksfärder. Finns i alla möjliga färger och går att få utan det klassiska kloakråtteutseendet som många kopplar ordet Råtta till. De kan fås registrerade med genomtänkt avel bakom, det finns utställningar och agilitytävlingar. De kan lätt hänga med ut om de får sitta innanför kläderna i värmen.

Att råttor uppfattas som läskiga är ju jättevanligt, men hänger kanske ihop med att man faktiskt aldrig hanterat en tam? Vi växer upp med skadedjursuppfattningen. En råtta lär man känna på ett speciellt sätt! Den VILL umgås med dig! Möter dig i dörren/burluckan o ber om o få komma ut!

Jag hade råttor undertiden jag bodde på 22kvm, de var nästan alltid lösa. De sprang o mötte mig i dörren när jag kom hem, en av dom kom alltid när jag öppnade kylskåpet. En sov alltid vid min kudde, en i tv-bänken o en annan brukade sitta på en pärm o spana. Helt olika personligheter och visst var dom rumsrena! De hade små ugnsformar som kattlådor o skötte det snyggt! Förutom att de var hanar o.lämnade revirspår på sina ställen. Men att moppa 22kvm tar inte många minuter. De åkte med mig hem till föräldrarna på helgerna, vi hade en transportbur och så hade dom en stor bur hos mig och en stor bur hos föräldrarna. Jag hade ibland med mig någon ut på mina promenader, sittande i luvan, innanför en polokrage eller i magfickan på en Hood-tröja. De gav ett sällskap värt namnet, inte bara något att mata/vattna/mocka för.

Jag har förutom råttor haft hamster, dvärghamster, degus, kanin, nymfparakit, möss, akvarie, grodor, paddor, katt, hund. Passat marsvin och ökenråttor för släkting. Råttorna slår allt, lätt!

Får du möjlighet att träffa en tam råtta(undvik djuraffären) så kommer du märka att de inte är så läskiga som man blivit itutad av samhället. Jag har frälst flera personer som varit rädda med hjälp av mina. Nu är jag dock råttlös dels pga kinkig sambo o dennes råttjagande hund dels för att jag med 5hästar o 2 hundar inte hinner underhålla råttor som de förtjänar och behöver. Det husdjur jag har att pyssla om nu är pilgiftsgrodor, inte något som passar in på din beskrivning? ;) men passar mig som bara vill ha nåt att titta på och mata...

Vad du än väljer så hoppas jag att det blir bra!
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Jag säger också katt! Finns kattraser som är som hundar, och du behöver inte ha uteplats åt dem. Av mina tre bondkatter (mamma och hennes två barn) är mamman och sonen helt extremt gosiga och tillgivna. Mamman är från början innekatt, men sedan vi flyttade ut på landet går hon ut när hon känner för det vilket inte är ofta. Hon kommer alltid springandes när man kommer hem och kommer som en pil när man ropar på henne. Är alltid redo att gosa och älskar att sova i sängen.

Utekatterna kommer när de hör bilen och sonen är som sagt lika gosig som mamman om inte ännu värre. Jag älskar katter!

Hamstrar kan för övrigt lära sig att vara vakna på bättre tider om man vill :) Min son har en hamster i sitt rum och han störs inte av den när han ska sova. Vi tar ut hjulet medan sonen sover bara, för det låter så förbaskat så då får han springa i sina rör istället. Han har en rätt stor bur till sin hamster så den kan röra sig ordentligt och så får han komma ut och springa med jämna mellanrum. De kan dessutom klara sig själva i ett par dagar bara man ser till så de har färskt vatten och extra mycket mat innan man åker någonstans :)

Sen håller jag faktiskt med om kanin, just för att jag älskar kaniner (också) Tycker visserligen om det mesta som är ulligt och gulligt :D

Annars en papegoja kanske? Jag hade en Goffeinkakadua för länge sedan, hon var otroligt social och gosig och var lös i mitt rum (var när jag var tonåring och bodde hemma) Eller en leguan? Själv gillar jag de inte, men min syster och mamma hade varsina och de älskade sina leguaner som också älskade dem (dock gillade de inte mig, så mitt ogillande av dem var besvarat :D )
 
Senast ändrad:
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Jag säger också råtta.

Av alla smådjur jag har haft, så var råttorna de enda som såg fram emot att resa. De andra djuren tolererar att åka tåg och buss och behöva gömma sig för minusgrader, men råttorna gillade det, de blev inte stressade, nyfikna på sin höjd.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?


Alltså, jag ryser i hela kroppen när jag ser den här bilden. Och jag skulle dö om det ploppade upp en råtta på personen jag satt bredvid på bussen. Åh vad läskigt.

Inte för att det här hade så mycket med tråden att göra dock, så ursäkta för OT.
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

*KL*

Jag sällar mig till sällskapet som säger RÅTTOR! Jag har haft nästan alla smådjur man kan ha, och råttor sticker ut som det absolut trevligaste husdjuret.

Jag tycker verkligen att du ska ta dig hem till någon som har råttor och själv få se vilka underbara djur de är. Allt för många tycker att svansen är äcklig, utan att någonsin faktiskt sett den på nära håll. Titta och känn så får du se, det är inget konstigt alls med den.

Det du skriver är verkligen en beskrivning av hur det är att ha råttor, så ge det en chans, du kommer inte ångra dig! Tänk sen en dag när du sitter och tänker tillbaka och skrattar åt hur dumt du tänkte :D
 
Sv: Kan jag ha något djur med mina förutsättningar?

Jag skulle också blir livrädd om jag helt plötsligt såg en råtta på någon på bussen eller i affären (där får man väl inte ta in dem?). Mitt obehag för råttor har kommit med åren. När jag var mindre, yngre tonåren, passade jag en råtta åt en kompis och hade den i knäet, nacken osv. Bara tanken på det idag får mig att rysa. Och skulle en råtta göra som den gjorde, ta sats nerifrån marken och klättra upp för mitt ben ända upp till huvudet skulle jag nog svimma.


De är liksom för smarta och tänkande, jag kan inte lista ut vad de ska göra härnäst och det känns inte som att de bryr sig om ifall jag är med på noterna eller ej. Och att tassarna ser ut som händer och fötter är lika otäckt som svansen. Läskiga, läskiga varelser... :p
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Senast: Scata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 764
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 894
Senast: Snurrfian
·
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp