Kan inte Islandshästar galoppera??

Sv: Kan inte Islandshästar galoppera??

man får ju kanske tänka på att islandshästar har oftast 5 gångarter att hålla reda på, oftast rida islandshästar mycket mer samlade och i bättre form där de bär sig med hela kroppen, storhästar(ryttarena bidrar) går oftast och knäcker av,
islandshästar MÅSTE gå samlade, för att tölta bra överhuvudtaget, hörde nångång att islandshästar i bra samlad tölt måste samla sig lika mkt som om de skulle gå i piff, och det är det ju inte alla storhästar som kan;)

som sagt har de 5 gångarter vilket gör det mkt svårare att rida alla 5 perfekt.
så vi har en hel del extrajobb med våra hästar men när de väl går i rena gångarter då går de riktigt bra med och har blivit jobbade på rätt sätt.

måste fråga.

detta:
14405601.jpg

14405609.jpg

är väl 3 taktig galopp eller?
dock snabb galopp men på denna tävling fick jag konstigt nog kommentaren 4 taktig galopp:confused:

här från en annan tävling, är detta 3 eller 4 taktig galopp?
han har ju inte landat med benet som är inunder honom.
15827932.jpg

kan inte nån lägga ut en bild på en storhäst i samma moment av galoppen men som garanterat är 3 taktig?
detta är ju samma moment som brandybus.
15827931.jpg

på denna bild syns tydligt att han inte är passtaktig iaf, för då skulle avståendet mellan fram och bakben varit lika långt på bägge sidor om hästen. eller hur?:)
och här syns ju att höger galopp alltid börjar med vänster bakben.
kan någon svara på om han e 3 ellr 5 taktig haha.

jag tycker det är svårt att bedömma i det ögonblicket(samma ögonblick ungefär såg jag att brandybus lagt ut i)

men är det inte i detta ögonblick man verkligen ser om hästen har samma benplaciering som i tölt(alltså 4 taktig) eller som riktigt galopp(3 taktig).
13198589.jpg

här är min häst 4 taktig va? han borde inte ha landat med vänster bak för att vara 3 taktig?
detta ser ju nästintill exakt ut som tölt i fortförflyttningen. förutom att höger bak ska ha lättat lite ur marken.

här är han på en dressyrtävling
3 eller 4 taktigt?
14311191.jpg

fick dock ingen kommentar om att han skulle vara 4 taktig.

de går nog lättare som 3 takiga i form eller? alltså när de är mer samlade.

en följdfråga, tänkte på det, många tränare rekomenderar ju att man ska träna tölt från galopp egentligen är det kanske inte så smart borde de inte bli mer 4 taktiga i galoppen då?

min häst verkar ha lättare för att gå 3 taktigt i högre hastigheter och på volt. vad jag märkt.
men jag tycker det är mkt svårt att känna om de är 3 taktiga eftersom jag blivit så van vid islandshäst nu.

Aha, det såg jag inte. Synd, hoppas TS hittar tillbaks till den iaf ;)

Tycker han ser lite fyrtaktig ut på vissa bilder, iaf där det är såpass bra kvalitet att man kan se benen ordentligt.

Svårt att hitta bilder på internet i precis samma moment i galoppen, men hittade ett par st som var ok iaf:
http://www.skogslotten.com/Linn och Olle galopp.jpg
http://reiter.spass.com/images/trab_galopp.jpg

Här ser man att det diagonala benpar som är under hästen är i marken samtidigt. Den har alltså satt ner t.ex: 1. höger bak 2. Vänster bak + höger fram 3. vänster fram 4. sväv.

På din tredje bild verkar det blir: 1. vänster bak 2. vänster fram 3. höger bak 4. höger fram.

Klipper in en grej jag läste i Pdhajsky's "Ridkonstens Begrepp":

Galoppen är sammansatt av en serie språng. Vid korrekt galopp skall alltid tre hovslag höras.Man skiljer på höger- och vänstergalopp efter vilket framben som griper före. I högergaloppen trampar vänster bakfot (1 hovslag) sen höger bakfot och vänster framfot samtidigt (2 hovslag) och till sist den högra framfoten (3 hovslag) av. I den fortsatta fotförflyttningen trampar vänster bakfot av redan innan höger framben lyfts upp, sedan följer de diagonala—höger bakfot
och vänster framfot—och till slut höger framfot så att hästen svävar.

Vid korrektgalopp bärs alltså totalvikten antingen av en bakfot eller av två bakfötter och den diagonala framfoten eller av en bakfot och två framfötter resp. alla fyra fötterna i luften under svävningsmomentet.
Denna fotförflyttning skall vara korrekt i alla tempon. En galopp är felaktig när fyra hovslag hörs för då berör den inre bakfoten marken tidigare än den diagonala yttre framfoten.
Detta fel uppkommer huvudsakligen då hästen genom en felaktig samling förlorar schvung och inte galopperar tillräckligt upprest.
Den många gånger framförda åsikten att den förkortade galoppen består av fyra takter är absolut felaktig.

Alltså, tvärtom mot det du skrev under din femte bild. Han SKA landa med vänster bak där. Höger bak ska landa, sedan vänster bak och höger fram, och sedan lyfts dessa och häsnte bär all vikt på vänster fram ett tag.

På dressyrbilden är det svårt att se vad osm händer eftersom det är en stolpe ivägen, men det ser ju iaf ut som att höger bak och vänster fram är på väg ner samtidigt, och då är det ju korrekt.

Hoppas det inte var för virrigt! :)

Kommer med mina reflektioner om galopp...

...här från en annan tävling, är detta 3 eller 4 taktig galopp?
(Lånar din bild Gullan86, för att kunna förtydliga... Meddela om du vill att jag tar bort den.)

18119778.jpg

För att se om galoppen är 3- eller 4-taktigt koncentrerar jag mig på inner bak och ytter fram (ser bara på dem). Dessa skall ta mark samtidigt i 3-taktig galopp. I bilden ovan är ytter fram i marken lite innan inner bak, alltså lite 4-taktigt.
(Inner bak och ytter fram skall röra sig "som i trav"...)

Men även om ib och yf tar mark samtidigt behöver inte galoppen vara bra... Inte ovanligt bland islandshästar är att bakbenen "springer". Dvs de rör sig som i trav och är inte i något skede på väg "åt samma håll". I galopp skall båda bakbenen röra sig framåt (och bakåt) samtidigt i vissa delar av steget...

15827931.jpg

på denna bild syns tydligt att han inte är passtaktig iaf, för då skulle avståendet mellan fram och bakben varit lika långt på bägge sidor om hästen. eller hur?:)
Inte riktigt. Galoppen är passtaktig när den är fyrtaktig så att ytter fram tar mark innan inner bak. Dvs rörelsen på ytter bak och ytter fram "närmar sig varandra". I extrema fall tar de mark samtidigt (kunde även kallas för rollning i grisepass ;-).
Men innerbenen kan nog "göra galopp", så att avståndet inte är samma...

Jag brukar anse att passtaktig galopp är framtung, för att hästen inte bär upp framdelen tillräckligt länge, utan den "faller ner" för tidigt...

Sedan finns det 4-taktig galopp där inner bak tar mark innan ytter fram. Om det räknas vara ok varierar... I dressyrsammanhang räknas det inte vara ok. Men i engelsk terminologi är det en egen gångart. Galopp är canter på engelska, medan det engelska gallop är sken/fyrsprång (eller vad det nu heter på svenska...). Alltså 4-taktig galopp där inner bak tar mark (långt) innan ytter fram. Detta är också hästens snabbaste gångart...

Det är svårt att se om galoppen är 3-taktig på en bild i det momentet där ytter bak tar mark (och de andra tre hovarna är i luften). Mycket svårt att bedöma hur synkroniserat inner bak och ytter fram rör sig...

här är han på en dressyrtävling
3 eller 4 taktigt?
14311191.jpg

fick dock ingen kommentar om att han skulle vara 4 taktig.
Svårt att se på den bilden, inner bak är bakom stolpen...

min häst verkar ha lättare för att gå 3 taktigt i högre hastigheter och på volt. vad jag märkt.
I högre hastighet är det lättare att hålla galoppen 3-taktig, eftersom det inte behövs lika mycket bärighet. I långsammare galopp måste bakdelen bära framdelen mer och fungerar det inte kommer framdelen att "falla ner" för tidigt och galoppen blir 4-taktig (framtung).
På volt tycker jag igen det är svårare...

Tror vi hade ungefär samma tankar om galoppen :)
Så nu fick vi till två kompletterande inlägg med samma tankegång, bra! Hoppas vi lyckats göra oss förstådda bara :)

På min häst som är femgångare kan det ibland vara svårt att få till "riktig" galopp på volt. Dock tror jag att det beror främst på mina (bristande) kunskaper som ryttare. Galopp rakt fram är ju sällan några problem för oss.. :p

På min häst som är femgångare kan det ibland vara svårt att få till "riktig" galopp på volt. Dock tror jag att det beror främst på mina (bristande) kunskaper som ryttare. Galopp rakt fram är ju sällan några problem för oss.. :p

Nja, det beror ju oftast inte BARA på hästen, men kanske inte heller BARA på ryttaren. Har hästen svårt för något från början (som att galoppera på volt om den har mycket pass/töltanlag), så behöver ju även en duktig ryttare en del tid på sig för att få hästen att klara det, medan en häst som är bra på något (galoppera samlat på volt, till exempel) sannolikt klarar att utföra det även med en sämre ryttare på ryggen....

Min häst, till exempel, galopperar absolut fyrtaktigt på volt ibland även när han är "fri" från ryttare vid longering och löslongering, och slår gärna över i tölt. Och i just det läget är det ju inte på grund av ryttarens inverkan.

Finns det någon här som skulle kunna visa upp en film på en VANLIG Islandshäst (Inte någon "dröm-tävlings-VM-häst") utan en vanlig, "hobby" Islandshäst i en ren, tre-taktik galopp??

Har ALDRIG i hela mitt liv fått uppleva en Islandshäst med en riktigt ren galopp, och speciellt inte på volt.

MVH Malin

Min islandshäst galopperar helt rent. :D
Tyvärr har jag ingen film...

Islandshästen som jag hoppar har en rund och rätt hög galopp. Ser ungefär ut som när en Ponny galopperar. och är i princip som att rida en "vanlig" ponny i galoppen.

Jag kan uppfatta att mpnga isisar får en "platt" galopp som mest går framåt och inte så mkt uppåt...

Men lite fråga till er som kan detta med isisar.

Hoppas jag inte uppfattas fel nu men varför galopperar inte alla isisar med samma rundhet som andra ponnys gör? Menar dom är ju likadana i anatomin osv. Eller beror det på ridsättet ?

Det beror på gångarterna.
Islandshästen finns antingen (3-), 4- eller 5-växlade och då är det lätt att blanda ihop växlarna lite.

min isis har ganska platt men det har ju vissa hästar oxå det är ganska skönt

Min har också flack galopp, men vi har tränat mkt nu i vinter så nu börjar den bli rund och ren :D

De hästar jag har sett har gått uppåt dock inte så mkt framåt;) Lite lagom sådär..Jag har ALDRIG sett en stor häst eller en ponny som går uppåt i galoppen..:confused:

Men men^^
MIn häst har en flack galopp så jag ska va tyst xD

Jag rider en islandshäst ibland åt en tjej som heter Titti.Den hästen är mer 3 gångartare men är utbildad 5-gångare.Men är roligast att hoppa den islandshästen;PJätterolig i dressyr mer än en "vanlig" häst:P

gammal tråd jag ger näring åt=)

Min islandssto på 6 år har en bärig galopp hon kan galoppera i 3 taktig lugn och fin galopp på små volter om nästan 5 meter bara.

Men hon kräver sin ryttare då för att gå rent i galoppen skoj galopperar man bara runt 4 kant-spåret utan krav på form så blir hon lätt 4 taktig i kurvorna.

Det är just detta som iaf jag älskar hos islänningen att det hela tiden finns saker att arbeta med.. på hbl jag hade så tja man satt upp kortade tyglarna drev med sätet så gick hon i form det var inge utmaning och jag tröttnade till slut att rida.. det gav mig inge utmaning jag kunde sitta baklänges vingla om kring i daseln men hon travade endå rent och galopperade rent...

Det ställdes inte så stor krav på mig som ryttare för att få hästen att gå fint...

,Men med en islandshäst så måste du sita perfekt och verkligen rida bra för att få hästen att utföra rena lugna gångarter...

Det är inte bara att hoppa upp och så töltar man iväg.. utan här har man verkligen en utmaning framför sig...
Och mitt hästintresse blommar som aldrig förr sedan jag skaffade islandshäst.. jag har alltid något att träna på och alltid något nytt att lära mig..

Sååå spännande så=)

att få fram en ren 3 takts galopp på en svår passaktig häst känns underbart=) att få fram en 3 takt galopp på ett hbl ja de tänker man ju inte ens på..

man lägger enbart fokus på att slita ner huvudet på hästen så den ska gå på "tygeln" går den på "tygeln" så går den fint:grin:

Nä storhästeriet är inget jag saknar för fem öre=)
och endå har man hållt på med det i över 20 år

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka