Kan inte Islandshästar galoppera??

Sv: Kan inte Islandshästar galoppera??

Jo, det förstår jag också.
Men bara för att förstärka att det faktiskt finns storhästar som inte kan galoppera eftersom det tycks vara ett av islandshästarnas kännetäcken, "gubbhästar som rids rakt fram och inte kan gå på volt i någon gångart".

Det där förstod jag inte riktigt.Hur menar du med hästar som rids rakt fram?jag är lite seg på kvällskvisten:confused:
Jag red faktiskt en islandshäst en gång där jag fick strikta order från ägaren att den inte fick gå på volt:crazy::smirk:
Jag red den inte så många ggr, var bara en häst ajg fick låna från ett islandshäst stall när jag skulle ta bort mitt vbl & ha lite tröst.
Hästen ifråga var en oförbätterlig grisepassare & gammal spatthäst, men förstår fortfarande inte voltgrejen.
Iofs en gubbe som ägde den...;)

Är det inte så att vissa hästar inte ska belasta inner bak (tror jag det blir. Jag är säkert helt fel) och det gör dom då på volt?
Vi har iaf en gubbe på 25 i stallet som inte bör gå på volt.

Finns det någon här som skulle kunna visa upp en film på en VANLIG Islandshäst (Inte någon "dröm-tävlings-VM-häst") utan en vanlig, "hobby" Islandshäst i en ren, tre-taktik galopp??

Har ALDRIG i hela mitt liv fått uppleva en Islandshäst med en riktigt ren galopp, och speciellt inte på volt.

MVH Malin

:rofl:Kan hålla med dig till viss del, upplever att en del åtminstone men det är nog mest femgångare,måste rida i ett väldigt högt tempo för att få den ren.
Fast rent allmänt tycker jag på tävlingar att man rider fort o kanske i en högre form för att få flottare steg?
Själv tränar jag min häst i dressyr det mesta för dressyr(storhäst)tränare och har även tävlat lite lätt på klubben.
Målet nästa år är LB eftersom hon ska bli mamma i år.

Sedan dömer många "storhäst" ryttare alla islandshästar efter hästar dom ridit på TURRIDNING, tror det är ett vanligt misstag.
Precis som RIDSKOLEHÄSTAR kan dessa hästar bli uttråkade,hårda i munnen, har sällan dom bästa gångarterna,snälla(alla kan rida dom)..ja alla fördomar man kan tänka sig.
Som jag fick höra av en tant häromsistens,att islandshästar det är bara för pensionärer,ingen utmaning alls..

13894489.jpg

15593858.jpg

Senast ändrad:

Jag anser att min passiga lilla islandshäst har en helt ok galopp. Kan dock tyvärr inte visa bild eller film. Han har ett rätt trevligt register åtminstone. Blir visserligen lätt lite passaktig, men när han får bärigheten bakifrån ordentligt så är galoppen trevlig. Jag tror till och med det kan bero på hans passighet, han använder sej ju väldigt mycket av sin galopp rent naturligt eftersom han inte har någon trav och grisepass är rätt ineffektivt :p

Blev förvånad när vi var på islandshästkurs och kollade och man i galoppen red som skållade råttor, fullt fart så sanden sprutade. Vet inte om det berodde på ridningen eller på hästarna dock, att de inte galoppera igenom i kropparna. (man brukar ju kunna maskera dålig takt med fart, inte för att takten egentligen blir bättre...)
Jag är inte så insatt i islandshästvärlden och får väl erkänna att jag blev rätt chockad ;)
Åkte i alla fall hem och hade nästan tänkt om vad gäller min Tjaldurs gångarter, kanske är han inte så medioker som jag trodde ;)

*knapplån*

Det är ytterst sällan som jag har sett någon islandshäst ha tre riktigt bra grundgångarter. Ibland så kan de ha en bra grundgångart men ytterst sällan alla 3. Speciellt då inte på volt. Denna jämförelse är med ett "normal" halvblod när det kommer till gångarter.

Däremot så har de få 3-gångare jag har sett haft ganska okej grundgångarter. Kanske är det så att det blir svårare med grunderna ju fler gångarter man har.

Men samtidigt så har jag aldrig sett ett halvblod som går i en klockren tölt. Faktum är att de gånger jag har sett halvblod utföra en för den udda gångart så har kvaliten på den varit rejält sämre än galoppen på en islandshäst.

Så frågan är igentligen om det är en rättvis jämförelse? Vill man verkligen ha samma slags gångarter på en islandshäst som på ett halvblod.

Om jag vill sitta och rida runt i en perfekt samlad galopp på volt så kanske jag inte skall köpa en islandshäst. Det är väl andra egenskaper man är ute efter om man köper en islandshäst? Samma sak gäller om jag vill rida i en perfekt tölt, inte går jag och köper ett halvblod då?

Sen tror jag att det har hänt en hel del när det kommer till grundgångarterna från vad det var för 15 år sedan (när jag för första gången kom i kontakt med islandshästen) genom avel. Men som sagt frågan är om man verkligen kan begära att isisar skall ha lika bra galopp som halvblod + 2 extra mycket bra gångarter.

Mvh

Tora

Mycket bra inlägg, Tora! Jag håller med i allt du skriver. Jag skulle också vilja tillägga att de gångarter vi kallar "grundgångarter" inte är att betrakta som grundgångarter för alla islandshästar i den bemärkelse att det är de gångarterna hästen "kan först" och skall behärska så att säga från början. För en häst kan grundgångarterna mycket riktigt vara skritt, trav och galopp (och dessa hästar har ofta bra galopp), för en annan kan det vara skritt, tölt och galopp, för en tredje skritt, tölt och pass osv. Och då är ju som sagt frågan vad man kan begära i form av galoppkvalitet på en häst som har skritt, tölt och pass som sina "grundgångarter"?

Sedan tycker jag absolut att man skall försöka träna galoppen, men man får ju anpassa kraven efter vad hästen har lätt/svårt för!

Sen är det ju också så att islandshästarna rör sig (och SKA röra sig) på ett helt annat sätt i grundgångarterna än vad halvbloden ska.

Jag är gammal dressyrtant, och jag älskar att titta på ett riktigt bra halvblod- men njuter ännu mer av en riktigt bra islandshäst. De har ett annat rörelsemönster som eg. inte går att jämföra med halvbloden.

Sen tycker nog jag att man kan kräva (åtminstone av fyrgångarna) att de ska ha tre riktigt bra grundgångarter + en bra tölt. Men att de ska röra sig exakt som ett halvblod är ju lite att ta i- det är helt enkelt fel rörelsemönster för islandshästen.
Sedan kan ju lite av detta också bero på hur hästen rids. Min häst är mycket dressyrriden och har utvecklat en gång osm åtminstone slår de flesta dressyrponnyer.

Så visst, om man har halvbloden som ideal så kan det vara svårt att hitta en islänning som lever upp till detta.
Personligen så ser jag det som att islandshästen och halvblodet har lika bra gång- fast på olika sätt. I islandshästsporten premieras ju en helt annan gång än vad osm premieras inom halvblodssporten.

Så visst, om man har halvbloden som ideal så kan det vara svårt att hitta en islänning som lever upp till detta.
Personligen så ser jag det som att islandshästen och halvblodet har lika bra gång- fast på olika sätt. I islandshästsporten premieras ju en helt annan gång än vad osm premieras inom halvblodssporten.

Ja, men har man halvbloden som ideal så köper man ju rimligtvis ett halvblod och inte en islandshäst....?!?

Håller i övrigt med om att det är svårt (omöjligt?) att jämföra rörelesmönster hos islandshästar och halvblod. De är byggda på olika sätt, de har olika anlag för att röra sig på olika sätt, och de är dessutom ofta tränade olika, eftersom det är olika saker som premieras i de olika tävlingsgrenarna.

Blev förvånad när vi var på islandshästkurs och kollade och man i galoppen red som skållade råttor, fullt fart så sanden sprutade. Vet inte om det berodde på ridningen eller på hästarna dock, att de inte galoppera igenom i kropparna. (man brukar ju kunna maskera dålig takt med fart, inte för att takten egentligen blir bättre.

Det här är det jag oftast ser bland islandshästryttare på hästar med dålig galopp, det är samma med trav.
Hästarna är bara vana att samlas i tölten, eller göra halvhalter i tölten men blir orena i gångarterna & blandar in annat när man ska samla hästen i trav eller galopp så då får man satsa på fart med bibehållen galopp istället för att hästen inte ska spänna till & bli oren.
Samma med islandshästar som inte har så bra galopp i allmänhet, det är större chans att de klarar galoppen när man skänklar på i lite mer fart, än att försöka sig på kort galopp då hästn behöver mer bärighet & då inte orkar.

Ja, men har man halvbloden som ideal så köper man ju rimligtvis ett halvblod och inte en islandshäst....?!?

Håller i övrigt med om att det är svårt (omöjligt?) att jämföra rörelesmönster hos islandshästar och halvblod. De är byggda på olika sätt, de har olika anlag för att röra sig på olika sätt, och de är dessutom ofta tränade olika, eftersom det är olika saker som premieras i de olika tävlingsgrenarna.

Ja hbl är ju drömmen:love:
Hursomhelst, jag tycker inte man kan skylla på att raserna är byggda på olika sätt när det gäller gångartsproblem då alla hästar är byggda på samma sätt, förutom araberna då som hade ngn kota mer/mindre i svansen.

Däremot kan man skylla på att en 5 gångare tex har så många gångarter så det ofta blir så att alla gångarter blir lite sämre, eller blir lidande av en 5e gångart, likaså med 4,5 gångare som är naturtöltare tex, de har helt enkelt i generna att röra sig utanför grundgångarterna.

Travare har oxå en speciell trav då de är vana att trava & skjuta ifrån, trava på ett lite annat sätt än ridhästar, därför kan det vara svårt att få en travare att gå i samling på samma sätt som ett hbl tex.(galoppen där ska vi inte ens tala om, det påminner oftast om 5 gångarnas/islandshästarnas 4 taktiga galopp).

:rofl:Kan hålla med dig till viss del, upplever att en del åtminstone men det är nog mest femgångare,måste rida i ett väldigt högt tempo för att få den ren.
Fast rent allmänt tycker jag på tävlingar att man rider fort o kanske i en högre form för att få flottare steg?

Sedan dömer många "storhäst" ryttare alla islandshästar efter hästar dom ridit på TURRIDNING, tror det är ett vanligt misstag.
Precis som RIDSKOLEHÄSTAR kan dessa hästar bli uttråkade,hårda i munnen, har sällan dom bästa gångarterna,snälla(alla kan rida dom)..ja alla fördomar man kan tänka sig.
Som jag fick höra av en tant häromsistens,att islandshästar det är bara för pensionärer,ingen utmaning alls..

Att man har högre fart för att få flottare steg kräver ju även att ryttaren oxå gör sitt för att få fram hästen aktion & få den att gå lite under sig, tex halvhalter.Jag upplever mest i allmänhet att man maskerar orenheter med farten snarare än får fram aktionen, för att få mer lyft krävs ju halvhalter & hästar som är spända & därför har sämre gångarter skulle få ännu mer oren gång om man höll på att samla dem, så det gör man nog inte som ryttare på tävling om man inte vill få sämre poäng;)

Turridningshästar är ju ett tråkigt exempel för rasen, där har hästarna burit ryttare som inte har minsta vana eller mkt liten vana av ridning & måste kompensera deras dåliga balans & hårda händer med att bli stela & hårda, annars skulle dessa hästar säkert må än sämre om de var för känsliga.Tyvärr.
Dit hör oxå grisepassande hästar som helt enkelt sparar sig istället för att tölta, & kunderna märker ju ingen skillnad så där är väl problemet inte så stort heller.

Det där förstod jag inte riktigt.Hur menar du med hästar som rids rakt fram?jag är lite seg på kvällskvisten:confused:
Jag red faktiskt en islandshäst en gång där jag fick strikta order från ägaren att den inte fick gå på volt:crazy::smirk:
Jag red den inte så många ggr, var bara en häst ajg fick låna från ett islandshäst stall när jag skulle ta bort mitt vbl & ha lite tröst.
Hästen ifråga var en oförbätterlig grisepassare & gammal spatthäst, men förstår fortfarande inte voltgrejen.
Iofs en gubbe som ägde den...;)

Jag menade på den syn som vissa har på islandshästen och det är just den att de rids av gamla gubbar som sitter i stolsits och så rider de bara rakt fram i tölt ..

Nej, självklart gör man inte det. Men som jag förstod det hade TS ingen islandshäst själv, utan är storhäst-människa? Och då menarj ag att om man har halvbloden som ideal kan det ju vara svårt att jämföra deras gång med islandshästen och uppskatta islandshästens lika mycket?

Nej, gångartsPROBLEMEN kan man itne skyllda på att de är oliak byggda.
men att gången SER ANNORLUNDA UT kan man skylla på det.

Jämför t.ex PRE och Halvblod. Eller welsh cob och friser med halvblod. Skittuffa hästar med en underbar gång- tycker jag! Men inte samma rörelsemönster som halvbloden- går alltså inte att jämföra riktigt.

Det är det jag menar. En islandshäst med supergång går inte att jämföra med ett halvblod med supergång, för det rör sig på OLIKA SÄTT. Inte sämre eller bättre.

Jo det kan du ju ha rätt i, islandshästar måste vara en mkt svårstyrd ras;)

Fast det beror ju på vad vi anser är bra gång eller inte.Om en islandshäst hade gått som ett hbl i trav på tävlingarna så hade det gett 2-3 pooäng, inte för taktfel utan för att det saknas aktion.
På islandstävlingar ger det mer att ha en häst med höga lyft än stora, framåtgripande rörelser men utan aktion.
Personligen tycker jag hästar med rena gångarter men utan aktion borde få mer poäng än såna med aktion men inte helt rena rörelser men så ser det inte ut tyvärr.

Frieser & cob ska , enligt oss människor ha hög aktion de med, men det är ju inte alla som har det, likaså med islandshästar, det är ju bara vårat önsketänkande eller våra mål som gör att aktion är rasenlig, alltså att vissa raser ska ha det utan att tänka på individen.
PRE ser man inte mkt av på vanliga dressyrtävlingar, inte heller frieser, de når inte ända upp oavsett hur lätt tex pre kan ha för samlande rörelser(de är ju egentligen många ggr mer lämpade för sånt än hbl).
Så det är ju ändå stora skillnader mellan raser, tävlingar & vad vi ställer för krav på vissa raser utan att det nödvändigtvis måste vara rätt krav eller mål.

Jag tror vi egentligen menar samma sak, men formulerar oss olika.

olika raser rör sig på olika sätt, och olika saker premieras för olika raser.
Därför är det svårt att jämföra bra hästar mellan raser och säga vilken som är "bäst"- det är helt enkelt inte meningen att de ska se likadana ut.

Varför man inte ser PRE som gör bra ifrån sig på dressyrbanan så ofta är bl.a för att de inte ser ut som och rör sig som halvbloden, men det är en annan diskussion som inte hör hit.
(Men om man tittar på dressyr-VM så ser man ett par superfina PRE'er från spanien. Där står de sig i klass med de stora bruna, faktiskt.)

Ja hbl är ju drömmen:love:
Hursomhelst, jag tycker inte man kan skylla på att raserna är byggda på olika sätt när det gäller gångartsproblem då alla hästar är byggda på samma sätt, förutom araberna då som hade ngn kota mer/mindre i svansen.

Nja, halvblod är kanske drömmen för dig, men absolut inte för mig. Det finns rätt många raser som ligger högre upp på listan över hästar jag vill ha.... (vilket iofs är helt off topic)

Med "olika byggda" menar jag att de har olika proportioner i kroppen - olika ben i skelettet är olika långa i förhållande till varandra vilket också ger lite olika vinklar om du jämför halvblod och islandshästar (vilket givetvis också kan gälla för olika individer inom samma ras). Och vinklar, längd på ben etc påverkar faktiskt gången, även om det inte är det enda som påverkar!

Jag menade på den syn som vissa har på islandshästen och det är just den att de rids av gamla gubbar som sitter i stolsits och så rider de bara rakt fram i tölt ..

Men det där är väl ändå på väg bort eller rent av redan borta på de flesta håll? De flesta som rider islandshäst har ju också insett värdet av en lydig, mjuk och smidig häst som går att styra.... Jag tror inte att man kommer någonstans längre på tävlingar med "rakt-fram-ridna" hästar. Numera finns det så många bra hästar att de MÅSTE vara ordentligt grundridna för att komma nångstans.

Ja det är ju självklart, men jag har ju inte påstått något annat heller.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur