Kan inte Islandshästar galoppera??

Sv: Kan inte Islandshästar galoppera??

Jagtar mig friheten att visa dessa filmer som redan finns här ute på buke under en annan tråd:)

Här har du en islänning i ren fin galopp, sån här galopp klarar inte ens vissa hbl av utan har svårt att galopperar i sån här form!

http://www.youtube.com/watch?v=2lWbUZOveA4&feature=related

En till islänning i galopp på volt:love:

http://www.youtube.com/watch?v=zfagN_dS7bQ&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=biKg1b_ejyg

Så där nu har du fått lite filmer på islandshästar som galopperar på VOLT utan några somhelst problem;)

Nej det finns inga filmer, finns en där någon longerar men det är ju inte så intressant och Nej du kan inte se när hästen kommer att ta mark enbart utifrån en stillbild hur jäkla skicklig du än är.

Nej, men om bilden visar en häst i galopp där det diagonala benparet är i marken kan man med hjälp av avståndet mellan fram och bakben avgöra huruvida galoppen är fyrtaktig eller inte. Håller med om att det kan vara svårt (omöjligt?) att avgöra med hjälp av bilder där hästen är i luften.

Men är galoppen ren är mellanrummet mellan fram och bakhov lika långt som när hästen står stilla så att säga.

Är galoppen fyrtaktig är mellanrummet mellan fram och bakhov kortare eftersom kroppen och hästen hunnit förflytta sig framåt från det att frambenet tog mark till det att bakbenet gör det.

Jo men dom flesta har visat bilder där dom har det ena bakbenet i marken och de andra 3 i luften och då är det svårt att se hur dom landar :)

Jagtar mig friheten att visa dessa filmer som redan finns här ute på buke under en annan tråd:)

Här har du en islänning i ren fin galopp, sån här galopp klarar inte ens vissa hbl av utan har svårt att galopperar i sån här form!

http://www.youtube.com/watch?v=2lWbUZOveA4&feature=related

En till islänning i galopp på volt:love:

http://www.youtube.com/watch?v=zfagN_dS7bQ&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=biKg1b_ejyg

Så där nu har du fått lite filmer på islandshästar som galopperar på VOLT utan några somhelst problem;)

Tack, äntligen någon :bow:

Den gula i mittenfilmen var ju jättefin :love:

Min 3½åring galopperat alltid rent ^^, även om han är en klar femgångare med mycket pass.
Har tyvärr ingen bild el. film när han gör det.. Men de flesta islandshästar som jag ridit eller sätt kan galoppera rent (:

Nej det finns inga filmer, finns en där någon longerar men det är ju inte så intressant och Nej du kan inte se när hästen kommer att ta mark enbart utifrån en stillbild hur jäkla skicklig du än är.

joooodåååå:laugh:

KL.

Min 6(7)-åring galopperar lätt på 8-metersvolter och tom mindre än så och 4(5)-åringen har en riktigt bra grundgalopp men har inte riktigt balansen för att galoppera på volt än.

Jag har aldrig sett en islandshäst som inte kan galoppera i hagen, men många som inte kan galoppera med ryttare. Är det då hästen som inte kan?:D

Fast det blir väl ofta "olika sorters" fyrtaktig galopp på halvblod respektive islandshästar....?

Min häst, som är femgångare, blir lätt fyrtaktig i galoppen på ett sätt som närmar sig tölt. Rider jag t.ex. i höger galopp så skall ju hovarna sättas i marken först vänster bak, sedan höger bak och vänster fram samtidigt och sist höger fram. När han blir fyrtaktig blir istället följden: vänster bak - vänster fram - höger bak - höger fram, dvs vänster fram landar aningen för tidigt jämfört med helt ren galopp.

En dressyrhäst (halvblod, tregångare) som går i en samlad galopp (speciellt tydligt i t.ex. piruetter) får ju oftare en taktförskjutning (fortfarande höger galopp) som innebär att följden blir vänster bak - höger bak - vänster fram - höger fram. Där är det ju istället höger bak som landar aningen för tidigt.

Till TS: Det är absolut ovanligare med islandshästar som kan galoppera rent, tretaktigt och samlat på liten volt och med ryttare på ryggen än med halvblod som kan samma sak. Åtminstone min häst fungerar så att ju högre samlingsgrad, desto lättare att han tar till tölten, vilket gör att han lätt blir fyrtaktig i dessa lägen. Detta har dock med träning blivit oerhört mycket bättre, men just för att islandshästen har fler gångarter och dessa kan ligga "nära" varandra rent ridmässigt, så tror jag att det krävs MER träning av galoppen på en islandshäst för att den skall bli riktigt, riktigt bra (om man generaliserar, vill säga....).
I en friare form "rakt fram" galopperar de flesta islandshästar betydligt bättre, och de jag känner galopperar rent både i frihet i hagen och under ryttare i friare form och högre tempo. Så visst kan de galoppera! Halvbloden, däremot, de kan inte tölta ALLS! :devil:

Det finns ju faktist halvblod som varken kroppsligt eller gångartsmässigt är lämpade till varken ridning eller körning. Men de är ju HALVBLOD hej! Det är ju det enda som räknas :D

Jag håller på att sätta igång min häst efter åtta månaders vila pga spricka i benet, tillochmed nu när han har noll bärighet har han en klockren galopp (dock blir det bara två varv per ridtillfälle), iallafall på långsidorna. Vi tog oss igenom en kurva igår utan att han föll in i tölt/trav/pass. Så sjukt glad!

När han var frisk hade han en fantastisk galopp, hoppade 110 och riden mer eller mindre som tregångare.

Jag har en Islandshäst som både när man rider ut och även på volter på ridbana kan gå i ren tre-taktig galopp.
Han kan även gå i lugn, kort arbetsgalopp, som den också är ren.
Vi rider därför för en vanlig B-tränare i dressyr, men även för en Islandshäst instruktör, och han klarar av båda lektionerna mkt bra utan problem. Min kompis Isis är dock inte lika bra, men de håller på att träna upp galoppen på deras häst just nu.. men
man har redan börjat se skillnaden på honom (de rider för en mkt bra tränare!) ;)

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka