Kan inte Islandshästar galoppera??

Sv: Kan inte Islandshästar galoppera??

Så är det säkert, brukar vara så, man tjatar om samma sak & menar samma som en annan men blir iaf utskälld;)
Jag menade inte direkt att pre inte kan ngt eller inte kan mäta sig med hbl, det kan de absolut, men ändå ser man inte mkt såna hästar på dessa tävlingar & det är ju synd.
Men jag har för mej att såna raser har sina egna tävlingar oxå i vissa fall.

Ville bara visa att en islandshäst som inte har hög aktion men rena gångarter kan mäta sig på andra tävlingar, likadant som en islandshäst med taskiga orena gångarter men slår sig i skallen med knäna inte har ngt att göra på en dressyrtävling.
Det är lite synd det där eftersom islandstävlingar handlar mest om show , man kanske borde införa ngn dressyrgren där man inte har aktion tex, som högsta prioritet.
Jag vet att FS1 finns men där är ju som att tävla islandsklasser, annan prioriteringslista.
Well, jag har iaf vunnit klubbisar med förra stoet i vanlig dressyr, hon fick inte höga poäng pga hennes aktion var sparsam men när det gällde dressyr slog hon hela byn;)

Jag tycker PRE rör sig mkt flottare än halvbloden, likaså frieser - de är så läckra :love:.

Men till ämnet; jag upplever att islänningarna har mer högre aktion, och halvbloden "slänger ut" benen mer framför sig i traven, halvbloden har mer sväv tycker jag - och inte så hög aktion. Har en släkting som hatar islandshästar, "de kan ju inte trava!", men de har en helt annan trav än halvbloden också.. (varenda år kommenterar hon att "nu har de minnsann börjat klippa islandshästarna me" när hon sett Globen Horse Show...)

Nåväl. galoppen upplever jag också att en del bara springer i. Min femgångsvalack, med outvecklad pass, måste jag rida i lite högre tempo för att få honom ren i takten. Men MÅLET är ju förstårs att han ska kunna bära sig någorlunda i lite långsammare tempo med eftergift, det håller vi på att jobba med nu.. Tror som många skrev, att fyrgångarna har lättare för "grundgångarterna" än femgångarna. Wippos här på Buke har en skitfin fyrgångare som hon tränar mkt dressyr me, han har jättefina grundgångarter!

Jotack, jag tröttnade lite på FS1 när jag insåg att hästarna med flashig gång i lättklassform plockade mer poäng än min pålle med flashig gång men ett ordentligt dressyrprogram och ordentlig form... men men, vi klarade oss ganska bra ändå, bra poäng och en tredjeplats på SM blev det. och fick iaf måååånga uppskattande kommentarer om attj ag hade ridit ett RIKTIGT dressyrprogram ;)

Hade velat rida dressyr mot halvbloden också, men orkade inte med att skaffa ridhästlicens och sånt, det var ju jobbigt :angel:

Jotack, jag tröttnade lite på FS1 när jag insåg att hästarna med flashig gång i lättklassform plockade mer poäng än min pålle med flashig gång men ett ordentligt dressyrprogram och ordentlig form... men men, vi klarade oss ganska bra ändå, bra poäng och en tredjeplats på SM blev det. och fick iaf måååånga uppskattande kommentarer om attj ag hade ridit ett RIKTIGT dressyrprogram ;)

Hade velat rida dressyr mot halvbloden också, men orkade inte med att skaffa ridhästlicens och sånt, det var ju jobbigt :angel:

Men du, det är ju jättedåååligt att komma 3a på SM:devil:

Ni var helt enkelt bra, inse det;)jag tycker iaf man kommit långt om man kniper en 3e plats på SM, det går inte att sticka under stol med.
Ridit mkt "storhästar"?det är ju aningen mer i ett dressyrprogram på LB nivå än man ser på många FS1 klasser & det är ju svårare att komma ihåg ett sånt program då man inte själv får göra ett, så det komplimangen tycker jag absolut du ska ta till dig.

Jo, vi var väl bra då :angel:
Men det fanns andra som enligt islandshästdomare var bättre, men som inte skulle varit bättre enligt en ponnydomare, och om man har ridit stora bruna (eller, små bruna i mitt fall) innan, så blir man lite gnällig då :devil:
Men det var ett sidospår, jag har valt islandshästarna för att de har sååå många fler pluspoäng än de stora bruna, för mig, så jag ska inte gnälla ;)

Men det var underbart att få komplimanger efter programmet. Det var ju ändå LA-nivå, och det är roligt att kunna visa upp att islänningarna kan sånt också!

Såklart så kan islandshästar galoppera rent på volt. Ja visst, det är svårare på vissa islandshästar men med rätt träning och om man själv gör en korrekt galoppfattning så går det ju självklart! 5-gångare kan ha det lite svårare med det då de också har passen, men även de kan! Har dock ingen film men jag kan ge dig mitt ord på att islandshästar kan galoppera på volt!;)

9583741.jpg

9583763.jpg

10280633.jpg

Båda har taktfasta och säkra galopper, garanterat 3-taktiga.
Men visst kan det ta tid att träna upp det på en isis, som Muninn sa - det blir lätt någon "gott och blandat" variant om man inte rider ordentligt.

Såg också att du hade lite filmer på youtube.. :angel:

Jag tycker också att det är så tråkigt att islandsdomare ofta premierar enkla program m några stora volter och väldigt mkt ridning efter fyrkantsspåret i FS1. Vi måste ju verka för att detta ska förändras... Mitt program är också på LA nivå, domarna tycker det är otroligt att man kan rida in på medellinjen i trav eller galopp och hälsa, snyggt. Jag menar på nationell nivå kan man ju tycka att detta ska vara en självklar bagatell...

Varför inte skaffa licens i vår? Det är såå kul att få tävla lite svårare klasser, att det kan bli en utmaning, vilket, som vi vet är nästan omöjligt m FS1. När jag tävlar mot storhäst tror de flesta att Kyljan är en HELT unik islandshäst som kan gå så bra. Myten om att "rusa fram högt tempo rakt fram" lever starkt i övriga hästvärlden. Det vore kul om fler visade vad vår ras faktiskt kan. Jag menar det är ju ganska coolt när en lurvig liten häst i C ponny strl vinner över hbl, särskilt som det är så populärt m riktigt stora gångartshästar i dressyrvärlden just nu.

Ta er ut, för det är skitkul!:D

Senast ändrad av en moderator:

Finns det någon här som skulle kunna visa upp en film på en VANLIG Islandshäst (Inte någon "dröm-tävlings-VM-häst") utan en vanlig, "hobby" Islandshäst i en ren, tre-taktik galopp??

Har ALDRIG i hela mitt liv fått uppleva en Islandshäst med en riktigt ren galopp, och speciellt inte på volt.

MVH Malin

Jag är mkt oteknisk och fick därför inte till utlägget av bilder, (ville kasta datorn i väggen, grr)

Men jag tror inte att det är helt rasspecifikt (som vissa redan också poängterat). Olika hästar har olika för och nackdelar. Det handlar nog också en del om inställningen till hur en häst ska tränas, om man nöjer sig med det som finns, eller om man ger sig f-n på att få gångarterna dit man vill. Sen finns såklart begränsningar för vad man kan göra, både gällande ryttarens och hästens kapacitet...

Som du redan sett i flera inlägg finns det en hel del isisar m bra galopp. Min tävlingshästs samlade galopp börjar nu bli riktigt bra, just nu slipar vi på att få arbetspiruetten mer centrerad, jättesvårt och jättekul:) Den galoppkvaliteten han har idag fanns det inte ens en aning om när jag började träna honom. Tänkte visa lite bilder, men det blir nog inget m det, eftersom ytterligare försök kan komma att riskera min datas hälsa:smirk:

Fast rasbetingat är det ju i fallen med gångartshästar som har svaga grundgångarter, så mkt som man ser sånt av hos islandshästar finns inte hos ngn annan ras.
Individuellt är det beroende på vilka gener eller vilken typ av gångartshäst det är.

Så är det, men FS1 är ju egentligen inte dressyr utan freestyle, där är det fortfarande show som gäller även om det står att det ska se välridet ut osv, det kan vara showigt & välridet på så sätt.
Men ska man tävla dressyr måste man ut på dressyrbanorna istället.

klart att den kan galoppera ditt smarthead:banana:
Min är inte nån VM häst men den galopperar alldeles utmärkt..
Om du vill ha hjälp så ta kontakt med en tränare, så ska du se att den lär se att galppera riktigt...

jag var och tränade i ridhuset idag ska ladda upp några bilder det var inte 4taktig galopp

Det är väl självklart att islandshästar kan galoppera ordentilgt. Att en islandshäst får 4-taktig galopp beror mer på skit bakom spakarna.

Det där förstod jag inte riktigt.Hur menar du med hästar som rids rakt fram?jag är lite seg på kvällskvisten:confused:
Jag red faktiskt en islandshäst en gång där jag fick strikta order från ägaren att den inte fick gå på volt:crazy::smirk:
Jag red den inte så många ggr, var bara en häst ajg fick låna från ett islandshäst stall när jag skulle ta bort mitt vbl & ha lite tröst.
Hästen ifråga var en oförbätterlig grisepassare & gammal spatthäst, men förstår fortfarande inte voltgrejen.
Iofs en gubbe som ägde den...;)

Spatthästar kan inte alltid gå på volter eftersom hästen då (gäller inte alla spatthästar!) kan bli halta...

Spatthästar kan inte alltid gå på volter eftersom hästen då (gäller inte alla spatthästar!) kan bli halta...

Jag vet att det kan vara en ökad belastning på hästen men som de red honom så tror jag voltarbete hade varit 100 ggr mer skonsamt för den här hästen:smirk:
Sedan tycker jag man allvarligt bör fundera om hästen ska ridas öht om den är så dålig att den inte får svänga från lång till kortsida på en ridplan.

Mors gamla häst Embla (e: Fákur) kunde inte tölta (förmodligen pga kotbensinflamationen hon fick), hon kunde galoppera rejält rent och sakta. Islandshästar är så olika varandra så att det är sjukt, därför bör man inte dra alla över en kamm att de har galoppsvårigheter.
Men takten i galoppen påverkas nog mycket av ryttaren, hur den rider hästen. Har du sett Gimmsteinn, Jessicas häst? Där gungar man fram. Men Malin, du har ju inte ridit en så stor bredd av islandshästar, jag menar det finns så många bra taktrena hästar som du inte har sett :) (kände att jag formulerade mig dåligt nu..)
Aja, skitsamma. Det finns bra galopper på islandshästar i alla fall xD

Har TS försvunnit från tråden, eller känner du att du fått de bilder du ville ha? :)

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
598
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur