Kan hon inte gå över en bom?? Hjälp mig...

TheHunted

Trådstartare
Hejhej!
Min kompis har en häst som hon nyligen har köpt. Hoss sin förra ägare ha hon hoppat 110 men nu när hon tagit hem henne kan hon inte gå över en bom på marken.

Om hon har drag hjälp så går det ibland men det är sällan, helt själv får hon nästan panik och kastarsig bakot bort från hindret.

Kan det vara att hon bara fjantar sig på en stor skala eller tror ni att hon värkligen är rädd för bommar. Vi har provat att lämna kvar en bom ihagen dom går i. Då går hon fram och nosar.

Hon kan ibland gå över en bom om man leder men även det är sällan.

Vi provad att löshoppa henne, eller vi la en bom på marken med snören runt. Hon fick panik och sprank igenom eltråden och hem tillbaka till stallet.

Jag har ingen aning om vad det kan bero på och vet inte hur vi ska kunna fixa problemet har ni några förslag??

MvH//TheHunted1 :confused:

PS! När min kompis provred hoppade hon jätte fint. Nu nästan 1 månadsenare (Har inte haft möjlighet att hoppa tidigare) Så klarar hon det inte?? Kan det vara att hon saknar sitt förra stall och ägare, hon har stått där i ca. 6år...

Sv: Kan hon inte gå över en bom?? Hjälp mig...

Hej!

Har en häst som har vart nästan är likadan. Har hoppat 110 cm felfritt, när jag provred var det inga problem. Sen när jag började hoppa själv vågade han inte gå över en enda bom. Kastade sig bakåt osv.

Det enda jag har gjort är att ridet över bommar och hoppat! Jag tror det var en test period då han skulle se vad jag var för en...
När han var tittig satt jag bara lugnt till hans gick över. Nu hoppar han banor helt utan problem...

Jag tycker hon bara ska fortsätta rida över bommar och hoppa så kommer det ge sig. Hon får inte bli arg utan bara sitta lugnt och vänta. Då kommer det lossna!

Lycka till! :banana:

Okej tack!
Det är bara att hon kastar sig bakot och vägrar gå famåt så det bli nästan lite farlig för hon går nästen igeom stacketet och det får hon inte göra. Ska prova att rida upp till en Padock med trästacket så hon inte har någon utväg.Kanske långera över bomma vi får se tack för svaret, någon mer som har ett förslag??

Hur "nyligen" är hästen köpt?

Jag skulle testat att bara gå med hästen och ev. hoppa med (över bommen alltså! :bump: ).
Lite bomträning på marken. Bommarna kanske är läskigare där! ;)
Min kan få väldigt taskigt minne, tar i ett varv några gånger sen har hon glömt vad hindren är till andra varvet. :D

Hon har haft den sedan den i ca 2 månader. Hon har bara nu kunna prova hoppat.... Skull e så gäran vilja hjälpa henne men vet inte hur.

har hon testat att just hoppa hemma? alltså rida emot ett hinder på 90-1m??

kan låta idiotiskt, men vet hästar som inte går över bommar på marken men i nästa stund lätt flyger över 140 :crazy:
kan då vara något med synfältet.

Så där har jag det, bommar på marken är gräsligt läskiga, men hoppa dem går bra... :smirk:

Hej, jag tycker att det låter som en rädd häst. Hon kanske har blivit tvingad och pressad för mkt? Kanske rent av slagen..Jag hade nog hållt mig borta från hoppningen ett tag, och i sådana fall bara tagit skutt i skogen som kommer sig naturligt.

Leta sedan fram det roliga i hoppningen igen, frambjudningen och viljan av att arbeta och lösa saker tillsammans.
Lycka till!

Min grabb kan vara sådan. Hoppar gärna 140 hinder men vägrar kliva över en bom. Hade ett helvete när han var unghäst och skulle hoppas in. Löste sig när vi byggde upp hindren till minst 70cm.
Min teori var att han är ganska stor (176) och inte riktigt visste vad han skulle göra med benen. Närdet däremot var ett litet hinder var han ju tvungen att hoppa liksom...

Hon kanske inte har lärt sig det. Det finns de som tränar hoppning och hoppar över bomträningen. Jag har ridit en sådan häst 6 år, hoppade "små hus" men blev alldeles ställd av bommar. Försökte ta alla på en gång, laddade till 1000 o.sv.

Det är bara att träna på under trevliga förhållanden. Berömma och vara lugn själv. (Jag tor mantag över bommarna första tiden, då jag inte visste hur han skulle ta sig över dem, men jag är en fegis)

Okej, tack! Har provat att lägga upp det till 50, det var ännu läskigare :confused:

När min kompis prov red henne hoppade hon hur snällt som häls med öronen framot :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 146
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 308
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka