Kan drömmen bli sann,eller är det kört?

Esterpuma

Trådstartare
För att inte göra ett allt för långt inlägg ska jag försöka hålla mig så kortfattade som möjligt:)

För snart 1,5 år sedan började jag som nybörjare i en ridgrupp på en ridskola. Dock var jag något äldre än genomsnittet som börjar att rida. En bästa vän har ridit sedan barnsben och då jag är en stor djurälskar blev jag väldigt lockad av testa jag med när hon berättade om dessa fanatstiska djur.

Sagt och gjort,jag anmälde mig till en vuxen nybörjargrupp och lyckan var stor:) Dock suddades detta ut något när jag och vännen åkte till stallet innan terminsstart och skulle uppdatera ryktkunskaperna. Av någon outgrundlig anledning blev jag SÅ rädd bara hästen rörde sig och stod och grät i stallgången. Där och då ångrade jag mig att jag anmält mig till ridgruppen!
Dock kan jag skratta åt det såhär efteråt:D

En termin blev snabbt två och två terminer blev tre. Och nu är jag totalt hästbiten! Då det i dagsläget är för dyrt att rida två lektioner i veckan så är de sex dagarna melllan näst ridlektion oändlig och det värker i kroppen för att jag vill till stallet och pyssla och rida.

Då många år av resor och studier ligger framför mig är drömmen om en egen häst många år bort men drömmen är väldigt stark. Det går inte en dag utan att jag tänker på att det finns en möjlighet att äga en egen häst under min livstid,och det enda som kan stoppa mig är mina egna begränsningar.

Så nu undrar jag om det finns några där ute som började rida som ungdom/vuxen, och är det helt kört för mig att äga en egen häst senare i livet. Eller ska jag fortsätta drömma och försöka förverkliga det?

Sv: Kan drömmen bli sann,eller är det kört?

Klart du kommer ha egen häst i framtiden om du verkligen vill det :) Fortsätt lär dig mer om ridning och hästskötsel så är du snart där!

Kanske kan du skaffa dig en medryttarhäst att rida 1-2 dagar i veckan? Men utvecklas fort om man får mer eget ansvar, och då blir ju hästen lite som din egen de dagar du har den och du kommer lära dig om häst- och stallskötsel automatiskt. Låna böcker (hästhållning i praktiken, hästens biologi och hästens utfodring är tre tips), läs på nätet och ibland ordnas kurser och föreläsningar om hästhållning, hästvård och foder.

Kämpa på så är du snart där!

Klart det går att förverkliga!

Jag själv red ett antal år när jag var liten mellan jag var 11-14 år. Hade sedan ett långt uppehåll och började rida igen när jag var 29. Red på ridskola och som medryttare och köpte sedan min första egna häst när jag var 41. :)

Klart att drömmen kan bli sann, bara kör på med lektioner och ta vara på alla möjligheter att umgås med andras hästar. Läs allt du kan hitta och när du känner dig mogen så köp egen häst. Det gjorde jag 48 år gammal. Och nu börjar den hästen bli gammal tillsammans med mig.:love:

Vad glad jag blir av alla uppmuntrande kommentarer:)

Bokhyllan ska definitivt utökas och en medryttarhäst vore en väldigt bra erfarenhet!

Men frågan är då om det finns några hästmänniskor som vågar släppa iväg sina finingar med någon som aldrig har haft eget anvar för en häst?
Ryktningen sitter där den ska och jag anser att min ridutvecklingar har gått ganska fort framåt. Men allt annat runt omkring är inget jag är expert på..
Om någon annonserade efter en medryttarhäst men inte hade så väldigt stor erfarenhet,dock en STOR vilja att lära sig, skulle ni då våga lämna den personen ensam med eran häst?

Att väga hö eller mocka en box är ju inte kärnfysik, det är bara att göra som ägare föredrar:)

I mitt stall är det en inackordering som får hjälp av en ganska grön tjej just nu, hon mockar och sköter hästarna någon dag i veckan och skrittar väl mest den ena hästen på ridbanan, men är väldigt nöjd med det. Tror att hon växer väldigt mycket av att få ha det ansvaret och skulle det vara något är vi ju fler i stallet som kan hjälpa till.

När jag skaffade min första medryttarhäst var jag väldigt GRÖN. Hade då bara ridit en termin och det två år innan. Men jag fick rida honom 2 dagar i veckan och han var en riktig läromästare. Detta var ettan i gymnasiet och jag red på honom under hela gymnasiet. Och saknar honom än idag.

Ett år senare skaffade jag en fh och började ta prevatlektioner tillsammans med henne. Hade henne i 1,5 år innan jag kände att det var dax att gå vidare.

Och nu e jag ägare till värdens bästa 4-åring som jag själv ha varit med och ridit in:love:

Så fortsätt kämpa. Det finns dom hästägare som vill ge gröna ryttare chansen att utvecklas. Och säger man att man vill rida privatlektioner tror jag att den chansen kan öka något.

Ja, kika efter en medryttarhäst :-) Min erfarenhet är att det inte är ridkunskap som värderas högst, utan personlighet och hur man funkar ihop med hästen och dess ägare. En del ägare är dessutom villiga att ge ridlektioner i början :-)
Jag har alltid varit hästintresserad men kunde pga allergi inte börja rida förrän jag var tonåring. Jag red på ridskola och har haft flera medryttarhästar. Egen häst ska jag absolut ha i framtiden :D Bara studierna är klara och jag har ett jobb... många år kvar :-(

Ja en läromästare skulle vara perfekt! En lugn,trygg häst som jag kan lära mig mycket från:)

Det bästa skulle kanske vara att helt enkelt annonsera och skriva som det är. Kanske finns det någon vänlig själ där ute som tycker att det är helt okej med någon som är ganska grön men som är villig att lära sig.

Det är tur att det finns så många snälla personer här som kan komma med så smarta råd och erfarenheter:laugh:

Jag började lite smått vid 40. Är idag 50+ och är inne på min tredje häst av olika orsaker. Min första som jag köpte som 14 åring hade jag i 9år. Hon fick dock problem med benen och gick som sällskap i ett antal år till nästa häst. Jag har alltid haft enorm respekt för hästar och är fortfarande rätt harig med andras hästar och lite i ridningen och det tror jag att jag får leva med. Om jag skulle råda dig så skaffa plats i ett inackorderings stall med ridhus eller ridbana så att du kan känna dig trygg första tiden med att vara inom inhägnat område när innan du lär känna din häst. Rider du ut så rid med sällskap i början. Det brukar ta ett tag innan en häst acklimatiserar sig hos ny ägare och nytt ställe och det kan dyka upp beteenden hos hästen som du inte var beredd på. Det är vad jag skulle göra om jag skaffade min första häst nu med dom erfarenheter som jag har fått av hästeriet. Är man modig och tuff som person och kan hantera allehanda problematik med hästar är det en annan sak, men om man är minsta osäker så är det alltid bäst att vara en smula försiktig. Det är lätt att bli rädd och hamna i en ond cirkel. Det ska ju vara roligt att vara hästägare.

Jag började rida som total nybörjare när jag var 21 och minns det som om det var igår. Nu är jag 50 och har haft egen häst i 22 år, så det är bara att räkna. Är man intresserad av att läsa och lära av andra så finns det inget (utom pengar ;)) som hindrar.

Det är väl en av de asbolut bästa bitarna med hästar och ridning, det är faktiskt aldrig försent att lära sig och en eventuell karriär kan fortsätta så länge man har fysik nog att röra sig öht ;)

Jag började som 13-åring. Vilket inte är jättesent, men nog sent för att jag ska vara den som ridit minst i min kompiskrets + hela min klass (går delvis hästinriktning på gymnasiet). Visst hade det varit trevligt om man upptäckt hästar tidigare än så och fått de där extra åren. Men det är ju bara att göra det bästa av det :D Givetvis är det fritt fram att drömma och du kommer säkert kunna skaffa egen häst med tiden, även om det kanske tar längre tid än för andra som börjat tidigare :)

Det sitter inte i när man började rida eller i antal år man hållt på med hästar om man är lämplig som hästägare eller ej ;)

Dock brukar det ju ta några år innan man hunnit lära sig det man behöver kunna för att vara hästägare.

Men är man vetgirig och intresserad så ska du se att du kommer att klara av att ha din alldeles egna häst en dag :)

Det finns hästägare som tycker att nybörjare är helt okej medryttare, det handlar ju mest om att ha en häst som är tillräckligt cool.
Som ngn annan sa, man behöver inte direkt vara raketforskare för att mocka, lägga upp hö, rykta hästen och få på utrustning.
Däremot är det inte lätt att rida och sitta kvar på alla hästar...

"Det sitter inte i när man började rida eller i antal år man hållt på med hästar om man är lämplig som hästägare eller ej"

Sådana där kommentarer är härliga att höra,då får man en känsla av att det mesta är möjligt bara man vill det tillräckligt mycket!

Det är så givande att höra andras berättelser om sina hästliv och vid vilken ålder man blev biten av hästbacillerna;)
Kanske uppskattar jag det mer nu också eftersom jag aldrig tidigare har haft en hobby och jag känner stor tacksamhet gentemot mina föräldrar som ställer upp och betalar terminsavgifter och skjutsar mig till ridningen i tid och otid trots att jag har körkort och en bil att låna.

Eftersom det är några år till en egen häst är möjligt (först ett år i England efter studenten och sen 4,5 år studerande till barnmorska:love:) så hinner jag förhoppningsvis utveckla min ridning och få mer erfarenhet genom att bli medryttare:)

Tack återigen alla goa personer som kommer med så fina kommentarer när hoppet veknar:bow:

Det är just en sån som du jag skulle vilja ha som medryttare till mina hästar! Nån som inte är "förstörd" och bara kör sitt eget race utan nån som är genuint intresserad av att lära sig och fortfarande är formbar.
Synd att du bor långt bort!

Det är just en sån som du jag skulle vilja ha som medryttare till mina hästar! Nån som inte är "förstörd" och bara kör sitt eget race utan nån som är genuint intresserad av att lära sig och fortfarande är formbar.

Säger det samma :) Heja dig Esterpuma :D

Håller också med, och här finns hästar i alla åldrar, lugna snälla och förlåtande. :love:
Men för långt bort.. :mad:

Hej!!
Jag red lite när jag var liten men det var mest "åka häst", bestämde mig när jag var 26 att jag verkligen vill rida. Sen red jag på ridskola i ca 2-3 år innan jag först skaffade medryttarhäst och sedan egen häst. :laugh: nu förstår jag inte hur jag skulle klara mig utan!!!
Jag blir lycklig bara av hovklappret på stallgången om morgnarna ;)!

Min dröm är att våga tävlingshoppa på lokal nivå men är långt därifrån just nu. Jobbigt när man är både fart och höjdrädd men ändå älskar att hoppa. När jag väl vågat är jag lycklig i dagar :D!!

Lycka till det kommer att gå super !!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 619
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 136
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka