Kan DNA bevisa rasen?

TinyWiny

Trådstartare
Konstig fråga men kan man genom DNA prov visa vilken ras en häst är?
Min häst har helt okänd härstamning men nu har så många kunniga sagt att hon inte kan vara annat än renrasig så det vore ju kul att veta.
Hon ser ut som en islänning och är fem gångare, det enda "felet" är att hon är större än vanligt, ca 150 cm hög.

Det vore så kul att få veta!

Sv: Kan DNA bevisa rasen?

Tittade du också på Rachel Rays program om blandrashundar för någon dag sedan? :D

Svar på frågan om Rachel Ray-program : Nej ,

Tänker du vidare-utveckla och beskriva innehållet i Rachel Ray-programmet nu så vi får svar på grundfrågan ?

Senast ändrad:

Kan kan man, men det är mycket dyrt och mycket krångligt och inget TS har någon vinning av.

Om man inte lyckas råka hitta föräldrarna.
För då så är det både ganska så billigt och meningsfullt.

Om man får tag på tagel från mamman och från hingsten som man tror är pappa och det blir träff.
Så har man en islandshäst om båda föräldrarna har riktiga papper.

Men nu utgick vi från TS häst med okänd härstamning, så kvittar det om man kan fastställa att hästen är en äkta islänning eftersom det inte kommer att gagna TS.

Det är inte alltid som "okänd" på papperet är det i verkligheten.
Det är så mycket billigare att registrera i "slask-registrer" att vissa hästar hamnar där även om det går att ta reda på vilka föräldrarna är.

Men om man verkligen inte vet vilka föräldrarna är, så är det fullständigt meningslöst att veta rasen.
Eller om det är grannens Amerikanska Varmblodstravare som är pappa.
De har också ofta både pass och tölt.

Hästar har rätt lite spridning på sin DNA och därför kan man inte den vägen skilja den ena rasen från den andra.

Om man inte lyckas råka hitta föräldrarna.
För då så är det både ganska så billigt och meningsfullt.

Om man får tag på tagel från mamman och från hingsten som man tror är pappa och det blir träff.
Så har man en islandshäst om båda föräldrarna har riktiga papper.

Hm, nej det blir nog svårt, det enda jag vet är att hon är köpt på en hästmarknad i Danmark, där slutar alla spår.

Det är inte alltid som "okänd" på papperet är det i verkligheten.
Det är så mycket billigare att registrera i "slask-registrer" att vissa hästar hamnar där även om det går att ta reda på vilka föräldrarna är.

Men om man verkligen inte vet vilka föräldrarna är, så är det fullständigt meningslöst att veta rasen.
Eller om det är grannens Amerikanska Varmblodstravare som är pappa.
De har också ofta både pass och tölt.

För min del är det bara för att det hade varit kul att veta, folk frågar vad hon är för ras och vad ska jag svara? Jag brukar svara islandskorsning för det måste det ju iallafall vara.

Men nu utgick vi från TS häst med okänd härstamning, så kvittar det om man kan fastställa att hästen är en äkta islänning eftersom det inte kommer att gagna TS.

Jo det skulle gagna på flera sätt, inte minst försäkringsmässigt.
Om jag skulle kunna försäkra henne som islänning så hade premien blivit betydligt lägre än nu.
Sedan är det kul att veta även om jag inte bryr mej om vilken ras hon är eftersom hon i mina ögon är bäst iallafall:love:
Hade ras varit viktigt så hade jag köpt fel häst ju;)

Jag brukar svara islandskorsning för det måste det ju iallafall vara.

Det behöver det inte alls vara.
Det kan vara en korsning av Kallblodstravare och Varmblodstravare.
Det finns många av båda sorterna som både går i tölt och pass.

Så Ras = Okänd är allt som du kan gissa.

Det var ett reportage om blandraser. För hundar finns det (i USA åtminstone) färdiga test man kan ta och reda ut vad det är för raser i hunden. Då får man reda på att det är exempelvis 50% golden retriever, 25% jack russel och 25% okänd. Inte idiotsäkert men ändå hjälpligt för hundägarna, vet man vilka raser som finns inblandade är det lättare att förstå hundens beteende också. När jag såg programmet förra veckan funderade jag över om det fanns liknande för hästar. Kändes inte helt långsökt att fråga TS sett samma program. ;)

Intressant fråga.
Jag sitter juh i samma sitts jag och jag är 95% säker på att han är ren islänning De 5% jag tvivlar på har inget med min häst att göra han är å mycket islänning i både huvud och kropp som han kan vara men vet att det fans en del shettisar på uppfödarens/uppfödarens grannes gård vid tidpunkten så ja man vet ju aldrig. Jag kan juh inte annat tycka att det är lite underligt att "min" uppfödare inte vill eller inte vet föräldrarna till min häst (han har uppgivit fel föräldrar!) då han har haft helt respektabel islandsuppfödning åren innan min häst föddes där samtliga hästar är reggade.
om jag bara får låna tråden lite så skulle jag också vilja veta om DNA basen inte har något program (typ som på tv:o) där de kan ta snorris DNA och jämföra med hingstarna i Islandsbasen. Eller åtminstone alla hingstar som har funnits i de området vid den tiden. Eller måste de jämföra all DNA förhand?

Du skulle inte vilja lägga upp en bild på din häst? det hade varit roligt att se.

Det behöver det inte alls vara.
Det kan vara en korsning av Kallblodstravare och Varmblodstravare.
Det finns många av båda sorterna som både går i tölt och pass.

Så Ras = Okänd är allt som du kan gissa.

Nja, fast jag har inte sett varken en varm eller kallblodstravare som ser ut som en islänning.

Jo det skulle gagna på flera sätt, inte minst försäkringsmässigt.
Om jag skulle kunna försäkra henne som islänning så hade premien blivit betydligt lägre än nu.
Sedan är det kul att veta även om jag inte bryr mej om vilken ras hon är eftersom hon i mina ögon är bäst iallafall:love:
Hade ras varit viktigt så hade jag köpt fel häst ju;)

Men det hade inte räckt, att få bekräftat att hästen är en islänning. Den måste också få ett pass via svenska islandshästföreningen vilket inte är möjligt när hästens härstamning är okänd, men om du hade vetat det så handlar det om DNA från hingst och sto om de inte var avelsgodkända.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 226
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar