Kan detta vara en ok sadel?

Sv: Kan detta vara en ok sadel?

Jag skulle inte köpa den. Satas på en bra sadel så får du dessutom en glad häst att rida.

Nej tyvärr. Vet att Hööks har en till araber men jag vet inte hur den är. Letar själv en i läder.

Hallå var är alla kloka western människor?

Jag vet att "billiga sadlar är inte bra"

Men alla mina pengar har gått åt till att få hästen frisk och jag måste ha en budget sadel:crazy:

Ge mig tips!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wintec har en westernsadel i syntet som jag har hört ska vara bra. Ganska billig också max 5000 kr.
Finns bara i semi-quarterbom i Sverige tror jag, Sandris tar hem den bla. Sedan har du ju Simco på Börjes som har billiga modeller.

Problemet är att de flesta "kloka western människor" rekommenderar en begagnad kvalitetssadel av känt märke framför alla lågbudgetalternativ som finns...

Jo det är klart, men vissa måste väl vara sämre alternativ:confused:

Jag har inte fem tusen att lägga på en sadel idag:crazy:som hon dessutom (förhoppningsvis) musklar ur sig rätt snart.

Vänta då!

Varför inte rida i den sadel du har sålänge om hästen ändå förväntas muskla om sig? Att rida western hänger inte på vilken utrustning du har som många tyvärr tror. Det är inte bara att släppa ut tyglarna och slänga på en westernsadel. Det innefattar så mycket mer så det går bra att rida the western way även i en engelsk sadel. Hjälperna är det ju ingen skillnad på. Skillnaden blir ju viktfördelningen och att det saknas horn :p

Varför tvunget köpa en billig skitsadel nu som kanske rent av trycker och deformerar eller hindrar hästens rygg från att musklas, det är bara dumt. Bättre att vänta tycker jag. Oavsett om det är en bra sadel eller en lågbudget ska den naturligtvis passa (lågbudgetarna är dock inte lika välgjorda)

Ska du ha en bra sadel måste du lägga några tusenlappar, man får vad man betalar för som bland så många andra saker. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Grejen är att jag har ingen sadel som passar oss båda:crazy:

Engelska sadlar har jag gett upp för länge sedan, har inte lyckats hitta någon som passar henne någon längre stund:mad:jag har ridit bomlöst senaste tiden, men när hon blev sjuk och tappade alla muskler så fungerade inte den längre, bomlöst kräver ju att hästen är välmusklad .

Jag har en western sadel som egentligen är någorlunda ok, men jag får ont på insidan av låren:(

Nåja, jag får väl köra henne tills sadel pengarna finns:(

Jag har tyvärr inte balansen eller modet:crazy: att rida mer än i skritt barbacka, hon är "lite" busig min lilla älskling:love:

Hej
Jag har letat sadel i 2år men nu har jag äntligen köpt en sadel. Och en mkt fin och bra.CRATES reiner. Jätte skön den var riden i 3ggr och jag köpte den för 15000kr. Jag trodde aldrig jag skulle köpa en sadel för såå mkt pengar, men är man rädd om hästen så måste man lägga ner en del. Jag har spart ochspart och nu fick jag vad jag ville ha. annars kanske du kan åka med hästen till Tommy Gustavsson i Vingåker han är super bra och har 300-400sadlar i lager och prova ut en sadel åt dig och hästen. Jag vet inte om man kan köpa sadel på avbet hos honom men du kan ju alltid ringa och fråga. Jag har hans telnr.

Ja!!!!!!!!
Äntligen någon hjälp:bow::bow::bow:

Pm:a hans telefonnummer så är du jätte snäll:)

Jag tycker att du ska tömköra eller träna hästen vid hand istället för att rida. Bättre att köpa en riktigt bra sadel som kommer passa ett tag när hästen har musklat sig, än att köpa en billig (och dålig) sadel som förstör hästen och gör den ovillig att arbeta.

Det går att rida en omusklad häst med bomfritt, men det beror självklart på modellen. Om sadeln har ordentliga paneler så är det inget problem. Jag rider min 4-åring med bomfritt, och alla säger ju att de passar till unghästar, och de är ju inte speciellt välmusklade??

Ja att andra rider sina omusklade hästar i bomlöst kan jag inte göra så mycket åt tyvärr:crazy:

Det är bara att använda huvudet så inser man att det inte är särskilt bra!

Var ska panelerna ligga på en omusklad häst???

En bom ser ju ändå till att fördela tyngden på en större yta än vad en bomfri kan!

Nej jag är inte emot bomfria sadlar!!
Tyckte det var jättehemskt att behöva inse att det inte fungerar på en muskelfattig häst:cry: för jag verkligen älskade min bomfria sadel.

Om du kollar några inlägg högre upp så ser du att jag kommer köra henne tills hon är tillräckligt musklad.

Okej. Eftersom att du tydligen har så mycket emot att jag rider min 4-åring med bomfritt, ska jag nog förklara.

Jag har en Barefoot Cheyenne med en Skito Equalizer-pad. Sadeln sitter perfekt och glider inte alls, trots att sadlar gärna glider fram på henne då hon inte har någon manke.
Padden ger en ordentlig tunnel till hennes ryggrad, då jag senast idag kände med fingrarna under tunneln för att se om det tryckte (i skritt, när hon rörde sig ordentligt, hon hade bråttom efter den andra hästen). Padden var inte ens nära att klämma mina fingrar = sadeln sitter flera centimeter ovanför hästens manke hela tiden, när hästen rör sig.
Hästen trivs otroligt bra i sadeln. Hon är ganska kräsen med sadlar och snubblar, stapplar och är svår att sadla med en dålig sadel och går inte fram ordentligt, men med denna går hon med långa, fria steg och sätter bakbenen väl under sig. Hon går fritt och avslappnat med hela kroppen på alla underlag.
Varför ska jag då byta sadel??

Men det är för övrigt väldigt bra att köra och tömköra! Då kommer din häst få jättefina muskler! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: mackan
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 842
Senast: Blue
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈