Kan det vara en tamråtta?

L

Lambi

Vad är egentligen skillnaden mellan en tamråtta och en vanlig råtta som man kan se på håll?

Det är en beige-vit råtta som är ganska kaxig och närgången, vilken vi undrar om det kan vara en "rymling". Har förstått att även vilda kan ha andra färger och vara väldigt påiga.

Sv: Kan det vara en tamråtta?

Lambi skrev:
Vad är egentligen skillnaden mellan en tamråtta och en vanlig råtta som man kan se på håll?

Det är en beige-vit råtta som är ganska kaxig och närgången, vilken vi undrar om det kan vara en "rymling". Har förstått att även vilda kan ha andra färger och vara väldigt påiga.

Det är väl ibland bara beteendet som kan avgöra (om den inte är typ fläckig vilket knappast uppstår mer än nån gång på miljonen i det fria), men har den varit i det fria ett tag har den troligen fått lära sej att försvara sej och blivit mer aggressiv...OM det nu är en rymling... Verkar den mager?

Hur skall jag försöka fånga den? Med händerna... just nu springer den omkring hos flera... Och om jag nu får tag i den, vart gör jag av den? Hade inte tänkt att "bli med råtta"!

Har inte sett den själv, men har sett hunden som den tydligen skall ha samma färg som... Ögonen är inte röda.

Lambi skrev:
Har inte sett den själv, men har sett hunden som den tydligen skall ha samma färg som... Ögonen är inte röda.

Driver du med oss? Vilken hund? Och varför skulle den ha röda ögon? :confused:

Gul_zebra hade en bild på en beige råtta med röda ögon.

Då jag inte har sett den själv utan fått den beskriven för mig alltså vilken färg den har och hur den beter sig så har den samma ljusbeiga färg som en hund de pekade på.

Vad menar du med att jag skulle driva med er? Jag ville bara försöka utröna om det kan vara en tamråtta så att ngn kanske kan ta hand om den och jag är inte kunnig på det.

Lambi skrev:
Gul_zebra hade en bild på en beige råtta med röda ögon.

Då jag inte har sett den själv utan fått den beskriven för mig alltså vilken färg den har och hur den beter sig så har den samma ljusbeiga färg som en hund de pekade på.

Vad menar du med att jag skulle driva med er? Jag ville bara försöka utröna om det kan vara en tamråtta så att ngn kanske kan ta hand om den och jag är inte kunnig på det.

Jo, det är väl inte lätt för någon att försöka tala om för dig om det är en tam eller vild råtta som NÅGON ANNAN sett, som i sin tur försökt förklara för dig utseendet genom att beskriva en HUND som du inte kan ras-namnge? :confused: :crazy:

Jag kan inte öppna GulZebras bilder i min hemdator, men om det är en beige råtta med röda ögon du menar så är det väl troligen champagne eller cinnamon, det är inte stor risk att se en vild råtta med det utseendet.

dublett....

Senast ändrad av en moderator:

Trippletter

Senast ändrad av en moderator:

Lejonflickan skrev:
Jo, det är väl inte lätt för någon att försöka tala om för dig om det är en tam eller vild råtta som NÅGON ANNAN sett, som i sin tur försökt förklara för dig utseendet genom att beskriva en HUND som du inte kan ras-namnge? :confused: :crazy:

Jo jag har sett hunden och vet vilken ras det är. Uttryckte mig väl lite oklart då när jag skrev "pekade på".

Ville bara ha hjälp från er som kan det där då jag som sagt ändå bryr mig om ifall den är en rymling, då många vill att jag sätter ut en "vanlig" råttfälla då det är mitt ansvar.

Men nu tror jag att jag struntar i det.

Det finns råttfällor som fångar råttan levande och oskadad, ser ut som en minibur av stålnät. Den säljs på många ställen tex granngården brukar ha den.

/KT

KungTulle skrev:
Det finns råttfällor som fångar råttan levande och oskadad, ser ut som en minibur av stålnät. Den säljs på många ställen tex granngården brukar ha den.

/KT

Tack! Skall pröva med det! :idea:

(Står det i instruktionerna vad man ska "ladda" den med?)

Lambi skrev:
Jo jag har sett hunden och vet vilken ras det är. Uttryckte mig väl lite oklart då när jag skrev "pekade på".

Ville bara ha hjälp från er som kan det där då jag som sagt ändå bryr mig om ifall den är en rymling, då många vill att jag sätter ut en "vanlig" råttfälla då det är mitt ansvar.

Men nu tror jag att jag struntar i det.

´Suck....vad är det för hundras då? Det underlättar ju lite om man får hela bilden klar..... :angel:
Man fångar dessutom inte en råtta med händerna om den varit utanför hemmets fyra väggar (eller är vild självklart), risken är enorm att du får stelkramp. En tamråtta har med 90%s säkerhet fått kontakt med vilda artfränder inom en veckas tid, och smittats.

Vet inte vad för djurhem som finns. Möjligheten att jag hinner skaffa en bur och fånga den innan ngn annan gjort det är kanske inte så stor, men jag skall försöka komma iväg i början av nästa vecka och skaffa en bur. Om jag får tag i den, får jag väl återkomma med vidare beskrivning och vad jag skall göra med den :D

Tar tacksamt emot förslag på vad jag kan "locka" den med, vad gillar dom?

Låter som en rymling och uppför sig som en rymling.
Makens kusin hittade en brunråtta som unge och tog hem den (verkade dissorgenterad) och den uppförde sig inte som hennes tamråttor och kom heller inte överens med dom.
En brunråtta är svart/brun dvs den har ett hårstår med två färger på då den är viltfärgad och det är brunt och svart.
Den har heller inga vita fält alls.
Så jag säger att den råttan du beskriver är en tamråtta som blivit utsläppt eller har rymt.

Mina råttor skulle kunna slå knut på sig själv för en bit leverpastej. Vet dock inte hur vanligt det är men här hemma är det en delikatess. Sedan har ju leverpastej en rätt stark och speciell lukt också vilket kan vara fördel om man vill fånga råttans intresse.

Fast det är väl tre färger de har på stråna, de är väl gråa längst in mot huden? Eller minns jag helt fel nu?

Vad för nyans agoutidjur (ej blekta sådana) har i botten brukar bero på hur god intensitet djuret har på färgen.
Så allt från grått till svart är möjligt men grått i olika nyanser är vanligast.
Tamråttor har vad jag vet inte färgavlats och har därför rätt taskig intensitet i pälsen medans den vildråttan som jag såg på bara några cm avstånd hade mycket god intensitet i färgen.

Nu ser man ju inte färgen i botten på håll utan man ser bara toppfärgen som är svart och mittenbandet som är brunt. För att se bottenfärgen måste man ta upp djuret och dela pälsen. Därför ansåg jag att det bara skulle bli förvirrat att beskriva grått också då en brunråtta inte ser grå ut någonstans innan man delar pälsen och tittar nära.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 138
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka