kan det bli värre?

ASKAPLASKA

Trådstartare
Det är något sånt här jag är livrädd för att göra:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16741909.ab

Det värsta är att jag förstår precis hur det har gått till och att pappan nödvändigtvis inte behöver var en ond galning.
Jag har ett rätt hektiskt liv emellanåt och måste ofta bara stanna upp och tänka till så jag inte glömt något helt galet.
Nu har jag tack och lov inga barn så ingen behöver oroa sig för att jag ska ta kål på nån.

Hur går man någonsin vidare efter detta och hur ser livet ut för pappan i framtiden. om han inte väljer att ta sitt liv?
 
Sv: kan det bli värre?

Jag tycker också det är jättehemskt :(

Det behöver inte vara något som helst fel på en människa som glömmer på det viset, det kan hända även den bästa, det är jag säker på. Det får inte hända, men det kan hända.

Måste vara helt fruktansvärt att leva med detta :(
 
Sv: kan det bli värre?

Jag har FULL förståelse för hur det här har gått till! Det är fruktansvärt det som hänt så klart, men jag tror precis som du att han inte är en ond människa utan att han kan vara stressad och smått förvirrad.

Det har inte hänt mig som tur är och jag ber till gud att jag aldrig kommer råka ut för det. Att överleva en sådan sak som förälder, det kan nog vara mycket svårt.

Jag lider med honom. Vårdslöst, javisst, men han gjorde inte det med vilje.
 
Sv: kan det bli värre?

:crazy: Ni måste skojja med mej....

Det behöver inte vara något som helst fel på en människa som glömmer på det viset, det kan hända även den bästa, det är jag säker på.

Jag har FULL förståelse för hur det här har gått till!

:eek: :eek: :eek:

HUR kan ni säga att -jo men det här kan nog mkt väl hända ?
Det har inte hänt så jag minns det (fast fine mitt minne är ju inte det bästa) ...

Allvarligt ? Klart det är hemskt men man glömmer väl inte sin unge i bilen HUR stressad man än är ? :confused:
 
Sv: kan det bli värre?

Jag har en son i samma ålder och är gravid-förvirrad, jag kan också förstå (inte acceptera eller tycka det är ok, bara förstå) hur det kunde hända. Det jag tycker är hemskt är att det tog en hel dag innan pappan började reagera... Att ingen såg sonen... Som satt ensam i värmen i timmar... Fyfan....

Jag klarade knappt av att läsa artikeln, sånt här berör mig oerhört djupt just nu.
 
Sv: kan det bli värre?

Vårdslöshet och stress i kombination kan vara livsfarligt. Det var en liknande händelse för ett par år sedan, det gjorde ont både i hjärtat och själen att läsa om det. Hur ingen kunnat uppmärksamma pojken i bilen, hur pappan kunnat glömma. Klart man frågar sig. Har man fler barn får man väl tvinga sig att leva vidare för dom, men annars... Vilken mardröm.

Ett äldre barn pratar ofta och min femåring skulle iallafall sedan hon var tre ifrågasatt varför vi körde förbi dagis, eller så, men min tvååring är knäpptyst så visst, jag förstår på något plan hur det kunnat hända, samtidigt som det är ofattbart!

Jag måste komma ihåg att kolla min egen förskolas rutiner om barnen inte kommer på morgonen... För det är ju också ett led som brustit i det här fallet :cry:
 
Sv: kan det bli värre?

Det händer ju att föräldrar glömmer sina ungar på dagis, antingen för att de är stressade eller för att de trodde att den andra föräldern skulle hämta. Då kan man lika gärna glömma ungen i bilen, särskilt om "lämna på dagis" inte ingår i den vanliga morgonrutinen. Det händer nog tätt som oftast också, men i just det här fallet fick det en olycklig utgång.

Som Escodobe säger leder ju stress även till minnesproblem. Människor som är så stressade att de blir utbrända kan lätt glömma sådant som vi andra tar för givet: enkla ord, hur man startar bilen, vägen hem, var man befinner sig någonstans, hur "man gör" i affären, var man har huvudet någonstans etc.
 
Sv: kan det bli värre?

Så oerhört tragiskt :(. Detta är sådant som inte får hända men ändå gör det. Mänskliga faktorn.
Jag tror inte på någit sätt att pappan är en hemskt människa, enorm stress kan tragiskt nog göra att man glömmer av, och i detta fall glömde han av sonen i bilen. Fruktansvärt tragiskt. Detta är nog inte jätte ovanligt, men det är nog inte så ofta det slutar så pass tragiskt
 
Sv: kan det bli värre?

Jag grät hela vägen hem efter att ha hört om det på radion. :o Det är så otroligt tragiskt, för alla inblandade. :cry:

Jag har ett äldre barn som pratar mest hela tiden och det knappast är någon risk att jag skulle glömma, men jag vet att jag tänkte på det när mitt barn var mindre och jag var i en stressad fas. Jag tog som vana att kolla bilbarnstolen varje gång jag gick ur bilen, även när jag visste att han inte var med, bara för att jag kände att det skulle kunna finnas en risk att samma sak hände mig. Det var efter att ha läst om ett liknande fall.
 
Sv: kan det bli värre?

Kl

Värst vad alla är förlåtande! I princip skulle man ju kunna skylla allt möjligt på glömska typ: "Jag glömde bort att man skulle köra på höger sida av vägen när jag nyss kommit hem ifrån Australien". Och att skylla på den stackars dagispersonalen som inte ens var där :crazy: Klart pappan är skyldig, därmed inte sagt att jag inte tycker synd om honom också.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag måste komma ihåg att kolla min egen förskolas rutiner om barnen inte kommer på morgonen... För det är ju också ett led som brustit i det här fallet :cry:

På vår förskola är rutinen att barnen är föräldrarnas ansvar tills föräldrarna lämnar förskolan. Sen är de under förskolans ansvar tills föräldrarna kommer till förskolan och hämtar. Alltså det är inte förskolans ansvar om barnen inte dyker upp.
 
Sv: kan det bli värre?

kl

Tycker också det hela är hemskt och hör egentligen till ÄU och har inga egna barn, så kan inte direkt "sätta mig in i situationen".

Men en sak jag började fundera på; jag har nu läst på flera ställen att det är ok att krossa en ruta om man tror att barn eller djur vart i en varm bil för länge, något jag inte visste sen innan (inte för att det hade hindrat mig om det var olagligt), men hur vet man det? Hur vet man om ungen har suttit i bilen i 1 minut eller 1 timme? Samma med hund/katt/annat djur? Hur skulle ni avgöra när det var dags att krossa en ruta?
 
Sv: kan det bli värre?

Kl

Värst vad alla är förlåtande! I princip skulle man ju kunna skylla allt möjligt på glömska typ: "Jag glömde bort att man skulle köra på höger sida av vägen när jag nyss kommit hem ifrån Australien". Och att skylla på den stackars dagispersonalen som inte ens var där :crazy: Klart pappan är skyldig, därmed inte sagt att jag inte tycker synd om honom också.

Jag tror att man är förlåtande för att man själv har upplevt situationer där det är fullt möjligt, inte att det har gått lika illa men att man inser att det skulle kunnat ha hänt. Jag har glömt hunden i bilen, nu var det hemma och jag kom på det efter ca 10 min, men det hade lika gärna kunnat vara att jag hade åkt och handlat och varit borta i flera timmar.
Självklart är han skyldig, men jag lider med honom, och mamma som säkert anklagar sig själv varför hon inte skjutsade, varför hon inte kollade osv.

kl

Tycker också det hela är hemskt och hör egentligen till ÄU och har inga egna barn, så kan inte direkt "sätta mig in i situationen".

Men en sak jag började fundera på; jag har nu läst på flera ställen att det är ok att krossa en ruta om man tror att barn eller djur vart i en varm bil för länge, något jag inte visste sen innan (inte för att det hade hindrat mig om det var olagligt), men hur vet man det? Hur vet man om ungen har suttit i bilen i 1 minut eller 1 timme? Samma med hund/katt/annat djur? Hur skulle ni avgöra när det var dags att krossa en ruta?
 
Sv: kan det bli värre?

kl

Tycker också det hela är hemskt och hör egentligen till ÄU och har inga egna barn, så kan inte direkt "sätta mig in i situationen".

Men en sak jag började fundera på; jag har nu läst på flera ställen att det är ok att krossa en ruta om man tror att barn eller djur vart i en varm bil för länge, något jag inte visste sen innan (inte för att det hade hindrat mig om det var olagligt), men hur vet man det? Hur vet man om ungen har suttit i bilen i 1 minut eller 1 timme? Samma med hund/katt/annat djur? Hur skulle ni avgöra när det var dags att krossa en ruta?

Om det är solsken ute o varmt och en hund/katt eller arn sitter i bilen är det ganska uppenbart att det inte är rätt...man ser ju på djuren hur dom flämtar och barnet SKA ju inte ens vara ensam i en bil övht.
Vänta 5 minuter om det inte är uppenbart kris och slå sen in rutan om ingen kommit under den tiden.

Men hur man ska få sönder rutan vet jag inte om det inte finns tillhyggen i närheten , alt ring 112
 
Sv: kan det bli värre?

Det är nog rätt som du säger, men jag tänker bara att om man skulle göra det, alltså krossa rutan/ringa 112 och så efter några minuter, så kommer mamma/pappa/ansvarig utsläntrande ur butiken bredvid och blir skitsur... "Jag var ju inte borta mer än 10 min!". Jag hade nog mest känt mig skyldig, tror jag.

Det är ju klart, man kan alltid ringa 112 för att få råd också.
 
Sv: kan det bli värre?

Jag har glömt hunden i bilen, nu var det hemma och jag kom på det efter ca 10 min, men det hade lika gärna kunnat vara att jag hade åkt och handlat och varit borta i flera timmar.

Jag tycker det är en jätteskillnad mellan 10 minuter och 6 timmar. Och om man åker bort och kommer på det senare gör man väl allt som är i sin makt att lösa problemet, ringa grannen eller i värsta fall polisen.

Tycker bara det är så ruttet när man börjar ifrågasätta dagispersonalens rutiner och skyller på någon annan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 427
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
853
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp