- Svar: 80
- Visningar: 5 606
Ulrika Fåhraeus funderar över hur vi har häst. Det är en dyr hobby men om man delar på utgifterna blir det ju inte riktigt lika dyrt. Så varför inte äga hästar tillsammans eller faktiskt ta betalt av medryttaren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror nog på var i landet du bor. Där jag bor kastar folk typ hästar efter potentiella medryttare då det finns fler hästarägare som vill ha hjälp än intresserade medryttare.Finns väl knappt någon som har medryttare utan att det kostar åtminstone några tusenlappar/månad för medryttaren?
Finns väl knappt någon som har medryttare utan att det kostar åtminstone några tusenlappar/månad för medryttaren?
Min personliga åsikt är att om man inte har råd att betala vad en frisk häst kostar i månaden så ska man inte ha häst.
Jag menar att man aldrig ska vara ekonomiskt beroende av en medryttare.
Vad händer om hästen skadar sig? Medryttaren lär ju inte vilja betala för att sköta en häst som inte går att rida.
En sjuk häst kostar jättemycket. Veterinärer är dyrt.
Jag tror att många kommer att tvingas avliva hästar som de inte har råd att rehabilitera. Även äldre hästar lär också avlivas.
Personligen är jag inte emot avlivning, en död häst lider inte.
Jag har heller ingenting emot att man som medeyttare betalar för att få rida.
Jag spår att ha egen häst kommer få att ha råd med och att fler söker sig till ridskolor och andelshästar (där man betalar ett fast pris varje månad för att rida x antal dagar i veckan.)
Finns väl knappt någon som har medryttare utan att det kostar åtminstone några tusenlappar/månad för medryttaren?
Håller fullständigt med.Jag tycker också att andelshästar/leasing är ett bättre system än delägare och privata medryttare. Det är ju vanligt i andra länder.
Det är bättre att hästen står på större anläggning, med 1 ägare som har huvudansvaret för hälsa och utbildning av hästen, och att hästens "jobb" är att vara uthyrningshäst. Precis som att jobba på ridskola, men färre ryttare. Det blir tryggare för både hästen och ryttaren.
Ska flera privatpersoner dela på hästen är det som upplagt för tjafs.
Jo, det finns det!Finns väl knappt någon som har medryttare utan att det kostar åtminstone några tusenlappar/månad för medryttaren?
Finns faktiskt, än om de må låta otroligt. Men de försvinner fort från annonser då gratis är godare såklart och ibland är det faktiskt så att de få hästägare som är "gratis" vill ha hjälp och kunna vila från sina djur pga familj eller annat som tar upp tid. Då är det guldvärt att ha en person som gör allt det och tar hand om och rider hästen.Finns väl knappt någon som har medryttare utan att det kostar åtminstone några tusenlappar/månad för medryttaren?
Om du kan få en betalande medryttare eller ej beror på: 1, om hästen är lätt att rida och trygg -inte skvätten eller sticker. 2, om du bor nära en stad/samhälle eller inte och om det går att åka buss till stallet. 3, om det finns en upplyst paddock eller till o med ett ridhus. 4, om den är utbildad och kan intressera någon som vill rida dressyr, hoppa, gångartsridning på islandshäst eller något sånt.
Jag hade medryttare åt Skjöldur ett år för ca 20 år sedan och tog då 400 kr i månaden, motsvarar nästan det dubbla nu. Men lånade jag ut honom till 5 dagars ridläger fick jag 700 kr.
Många hästar räcker till för flera ryttare. De skulle må bra av två ridpass om dagen de flesta dagar eller att bli körda. Ännu bättre om någon dessutom går promenader med den, har frihetsdressyr och liknande.
Jag har alltid tyckt det är bakvänt inom hästsport hur man kan (inte alltid) förväntas betala för privilegiet att mocka, motionera och ta hand om någon annans häst. Känner man några hundvakter liksom som betalar hundägaren för att rasta vovven, träna den och plocka upp bajs? Man behöver inte ha utbildning eller mer än ”hobbyerfarenhet” för att kunna ta betalt som hundrastare.
Köpa häst tillsammans med någon annan gjordes redan när jag var barn, det är väl inget nytt och heller inget nytt att förstå varför det troligtvis inte kommer bli jättevanligt heller? Ha samma syn på hästhållning, ekonomi och livsomständigheter för hållbart ägande med någon annan utan friktion är kanske inte så lätt?
Jag tycker det är bakåtsträvande att uppmuntra att ta betalt för medryttare.
Och jag menar att om man har häst som intresse och vill rida så får man nog finna sig i att det kostar oavsett om man rider på ridskola, är medryttare eller äger sin häst.Min personliga åsikt är att om man inte har råd att betala vad en frisk häst kostar i månaden så ska man inte ha häst.
Jag menar att man aldrig ska vara ekonomiskt beroende av en medryttare.
Vad händer om hästen skadar sig? Medryttaren lär ju inte vilja betala för att sköta en häst som inte går att rida.
En sjuk häst kostar jättemycket. Veterinärer är dyrt.
Jag tror att många kommer att tvingas avliva hästar som de inte har råd att rehabilitera. Även äldre hästar lär också avlivas.
Personligen är jag inte emot avlivning, en död häst lider inte.
Jag har heller ingenting emot att man som medeyttare betalar för att få rida.
Jag spår att ha egen häst kommer få att ha råd med och att fler söker sig till ridskolor och andelshästar (där man betalar ett fast pris varje månad för att rida x antal dagar i veckan.)
Jag har alltid tyckt det är bakvänt inom hästsport hur man kan (inte alltid) förväntas betala för privilegiet att mocka, motionera och ta hand om någon annans häst. Känner man några hundvakter liksom som betalar hundägaren för att rasta vovven, träna den och plocka upp bajs? Man behöver inte ha utbildning eller mer än ”hobbyerfarenhet” för att kunna ta betalt som hundrastare.
Köpa häst tillsammans med någon annan gjordes redan när jag var barn, det är väl inget nytt och heller inget nytt att förstå varför det troligtvis inte kommer bli jättevanligt heller? Ha samma syn på hästhållning, ekonomi och livsomständigheter för hållbart ägande med någon annan utan friktion är kanske inte så lätt?
Jag tycker det är bakåtsträvande att uppmuntra att ta betalt för medryttare.
Jag håller helt och hållet med dig.Och jag menar att om man har häst som intresse och vill rida så får man nog finna sig i att det kostar oavsett om man rider på ridskola, är medryttare eller äger sin häst.
Jag tycker det är väldigt konstigt att folk med ridning/hästar som intresse förväntar sig att de ska kunna utföra sitt intresse gratis. Det pratas om den stora TJÄNSTEN de gör, genom att eventuellt mocka, rykta och göra höpåsar. Om de är så ointresserad av själva hästen fattar jag inte varför de inte går på ridskola där allt är serverat.
Att jämföra med hundpass är extremt märkligt kan jag tycka.