kan dåligt humör gå i arv?

vinkelina

Trådstartare
min häst är väldigt sur och tvär, lika med hennes dotter.

har hört om andra hästar som är efter samma hingst som oxå är sura, tvära och jobbiga att hantera.

är det nått genetisk i så fall? då nästan alla har olika ägare och uppfödare, kan man ju inte skylla allt på de.

pappan är dessutom travhingst, finns det nåt i det?

Sv: kan dåligt humör gå i arv?

Humör kan absolut gå i arv.
Jag ser gärna att hästar med lynnesproblem inte går i avel.

Vad betecknar du som lynnesfel?

Lynnesfel är vad jag förstått väldigt ovanligt på häst.

Hej!
Detta kommer att bli ett låååångt inlägg...

Precis som alla andra för- och nackdelar kan dåligt humör gå i arv, tyvärr :( Därför är det viktigt att välja hingstar med känd nedärvning av gott temperament... men det är ju inte bara ston som kan vara lynniga utan även hingstar och tom valackar...

Det går väl kanske inte säga såhär i detta fallet men många gånger finns det förklaringar till sk lynnesfel. Hästen kan ha varit illa/fel behandlad tidigare i livet, men en stor faktor är att hästen faktiskt har ont någonstans, ibland så att det inte syns utåt.
Jag vet flera fall där hästar har haft sk lynnesfel pga problem någonstans i kroppen såsom låsning i muskulatur och skelett, snedhet mm. :(
Tex så hade min syster ett jättemysigt fullblodssto som var supersnäll att hantera förutom att hon var "håröm". Grinade och protesterade men ändå på ett hanterbart sätt. Inget fel syntes. Min syster är duktig med hästar ska tilläggas, har bla tränat upp hästar till MSV hoppning. Efter att ha sålt hästen tog den nya ägaren ut en kiropraktor som hittade ett relativt litet fel, men likväl ett fel, som han rättade till och sedan dess har hon aldrig haft några problem. :)
Ett annat fall var ett hblsto som skulle skickas till slakt :mad: pga "hon var knäpp". Så jag köpte henne i sista stund, bara för att rädda henne och leta efter ett gott hem till henne. Det visade sig vara så att hon var sned. Efter flera behandligar av massör blev hon så bra att hon tävlade hoppning innan vi hittade rätt hem till henne. Hon fick bli "halvpensionär" = avelssto och promenadhäst. :)
Men som sagt, det går nog inte att bortförklara detta fall så här...

Ang travarblodet så finns givetvis även där varianter på humör.
Min ena häst är fd travare och är supersnäll, han är e: Count´s Pride ue: Pluvier III. Hoot Mon finns oxå i stammen. Han var illa behandlad förut :(och det har satt sina sår, precis som hos människor som har haft det svårt... Men han är ändå en genomgo pålle som trots sina 23 år fortfarande är en glad piggelin :love:

Sammanfattningsvis så vill jag alltså säga att ja, humöret hos en häst kan definitivt gå i arv som det verkar ha gjort i ditt fall. Men alla ni därute som har en häst med olater eller på annat sätt felaktigt betende, tänk till innan ni blir arga på hästen, ta reda på varför läget är som det är.

:banana:Ha det bra och lycka till med era hästar!:banana:

Min ena häst är fd travare
Nix, du har en svensk varmblodig travhäst! :D

Visst har hanteringen en del att säga och visst kan de ha ont.
Men vissa linjer är mindre gullungar än andra.
Nafayette har stor erfarenhet på många av dessa linjer, då det föds ett sådant knippe hos henne varje år!
Och fölungar/unghästar har inte annat än i undantagsfall, ont här och var. Och vissa efter vissa linjer blir allt annat än gullungar, trots kunskap och rätt hantering?
Sedan kan hästar med dessa linjer vara väluppfostrade och bli kalasbra högpresterande hästar med ett bra uppförande.
Jag tror att hon menar att om man inte vet vad som finns i temperamentsväg i generna, och lägger på något som inte passar de linjerna, samt inte har kunskapen att förvalta/hålla dem i schack, kan sluta i ren katastrof!
Det är tyvärr många som kommer sådana mindre lysande idéer.
Det gäller ju alla raser.
Vissa blir superkombination, andra linjer producerar kanske en superexteriör men går knappt att hantera.

Det är ju det som avel handlar om. Att genom kunskap, tester och värdering av avelsdjuren hitta den gyllene kombinationen. Eller en kombination som förväntas bli bra. Sedan kan man genom utvärdering av avkomman få svar på om det var bra eller ej. Är det bra, fortsätter man, blev det dåligt så gör man inte om den kombinationen. Blir det inte bra en gång till, avlar man inte med på hondjuret. :idea:

Jag sysslar inte med travavel, men suger åt mig travfolkets kunskaper (som Nafayettes). Jag älskar trav som sport, och nörd som man är, kan man ju inte låta bli att lägga stammar på minnet. :o
Och de hingstar som har nämnts här, nämns av många andra med. Jag anser det som vedertaget vad det gäller dessa herrar.

mvh

JA!!!

Gud har själv en sur kärring, hennes mamma hade ett väldigt dåligt humör och skit dum rent ut sakt.

Men min suris, är sur när hon står i boxen och hon är lite lätt retat och säger till om det är något som stör henne.

Hon är världens snällaste att hålla på med och rida helt underbar men det är just att hon har ett hm...speciellt humör.

Hoppas nu att hon får ett hingst föl, så vi slipper ett surigt litet sto:smirk:

Skarpa linjer med t.ex. Hoot Moon och Nevele Pride eller pappor vars namn heter Tap In, Good As Gold, Wall Street Banker, Mack The Knife m.fl. är ofta inga gullungar.

AM

Min märr har Hoot Mon i sin stam. Hon är väldigt harmonisk o bestämd, kanske kommer det där med harmonin från pappan? Hoot Mon har märren 3 led bakåt på pappans sida.

När ska folk fatta att ston är STON och att i stort sett alla ston är griniga så kärringar? :rofl:

Jag tycker att det är skillnad på att vara sur och att vara elak.

Jag har själv ett sto som givetvis kan vara tjurig och envis och temperamentsfull, men det finns inget elakt i henne och hon är fullt hanterbar och ridbar.

När ska folk fatta att ston är STON och att i stort sett alla ston är griniga så kärringar? :rofl:

Jag har haft fem ston. Ett av dessa har stor privat sfär och kan tjura till om någon handfast tvingar henne till något. Om man däremot ber henne göra samma sak lyder hon snällt, och i princip alla som hanterat henne benämner henne som gudasnäll. Ytterligare ett var en unghäst och hade "fullblodshumör" - kunde sätta sig rejält på tvären om något inte passade (men det var sällan). Ett tredje var avkastarkejsarinna, men hur snäll som helst att hantera i stall och hage. De övriga två har jag knappt ens sett med bakåtstrukna öron ens i hagen bland sina hästkompisar. Bara fullblodskorsningsstoet skulle jag, med lite vilja, kunna benämna som tjurigt/grinigt.

Jag tror inte ens det ens är en majoritet av stona som är griniga. Många kräver lite annat handlag än hingstar/valackar vid hantering för att fungera optimalt, men griniga?! Nej.

Grattis! :bump: Du har ett sto på tusen som är SNÄLL! :devil:

Jag är inne på mitt 3 sto (alla dessutom fux) varav 2 är hur snälla som helst, medan den 3:e var sur så det räckte till allihop.

Jag tror inte att ston skulle vara surare än hingstar och valacker i regel, det har nog mkt med uppfostran att göra (givetvis till viss del hormoner osv),
Men att säga som Cairo "att ston är STON och att i stort sett alla ston är griniga så kärringar", så tycker jag att det blivit generalisering av det hela, själv föredrar jag att se till individen.
Jag har sällan eller aldrig stött på något som gör att just ston skulle vara värre än något annat, fast det kanske beror på att jag själv har rätt taskigt humör och passar med dessa individer...

Ston är individualister och mycket smarta.
Griniga? Nej.

Har man inte kunskap hur fölston fungerar eller tränger in dom i ett hörn under en pressad situation så får man svar på tal.

Skrev i en annan tråd att ston kan bli mycket farliga i fel händer.
Det står jag fast vid, men elaka..är dom inte.

Skulle du uppleva ston som du beskriver så kan jag enbart svara att ston bemöter folk som dom förtjänar... :smirk:

AM

Senast ändrad:

Jag har haft 6 ston och ingen av dem har varit en grinig kärring.. Alternativet är att vi är lika griniga så jag inte märker det. ;) Jag kommer att fortsätta älska ston.. De är liksom..lite mer på något sätt ;).. Men smaken är som baken, och jag är glad för det.
U

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 403
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 067
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka