Kan barnen vara skrivna hos varsin förälder?

gulan

Trådstartare
När man ska skilja sig och det finns flera barn i familjen, måste alla barnen vara skrivna hos en och samma förälder, eller kan en var skriven hos mamma och den andre hos pappa?
gulan

Sv: Kan barnen vara skrivna hos varsin förälder?

De kan vara skrivna hos olika. När mina föräldrar skiljde sig flyttade jag och syrran med mamma och bröderna flyttade med pappa. När jag var liten tror jag inte ens att det var ovanligt att man gjorde så.

Om en av föräldrarna bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden och barnen ska bo växelvis kan det vara väldigt svårt att få folkbokföringen att skriva barnen hos föräldern som flyttar därifrån.

Om en av föräldrarna bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden och barnen ska bo växelvis kan det vara väldigt svårt att få folkbokföringen att skriva barnen hos föräldern som flyttar därifrån.
Fast just den omständigheten har funkat utan problem för oss. :)
En förälder bor kvar i tidigare gemensam bostad medan barnen (förvisso alla, och inte bara delar av skaran) är skrivna på den utflyttade förälderns adress, och växelvis boende. Det kanske skiljer i praxis mellan kommuner/län.

Bra för dig, men under de år jag arbetade inom familjerätten var det ett återkommande bekymmer. En förälder bor kvar i huset och en flyttar till lägenhet. Den som bor i lägenhet är den med mest inkomst och man är överens om att denne ska ha barnen skrivna hos sig så att denne får bostadsbidrag. Skatteverket säger nej med hänvisning till att barnen inte har flyttat.

Bra för dig, men under de år jag arbetade inom familjerätten var det ett återkommande bekymmer. En förälder bor kvar i huset och en flyttar till lägenhet. Den som bor i lägenhet är den med mest inkomst och man är överens om att denne ska ha barnen skrivna hos sig så att denne får bostadsbidrag. Skatteverket säger nej med hänvisning till att barnen inte har flyttat.
Menar du att den med minst inkomst bor i lägenhet och får bostadsbidrag?
Jag tänker mest på att det är den ena föräldern som motsätter sig. Jag har uppmanat min vän att innan flytt ska ett barn vara skrivet på dennes nya adress.
gulan

När man ska skilja sig och det finns flera barn i familjen, måste alla barnen vara skrivna hos en och samma förälder, eller kan en var skriven hos mamma och den andre hos pappa?
gulan

Nej.

Upplever det ganska vanligt att föräldrar som har varannan vecka upplägg och jämt antal barn har de skrivna som du menar, mycket för barnbidragets skull.

Vet oxå familjer som gör som Görel skriver, eller som jag tror hon menar, den som tjärnar minst har banen skrivna hos sig för bostadsbidragets skull.

Visst menar jag minst.

Om en förälder motsätter sig och bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden och barnen ska bo växelvis finns nog inte så mycket att göra. Barnet flyttar ju faktiskt inte.

Visst menar jag minst.

Om en förälder motsätter sig och bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden och barnen ska bo växelvis finns nog inte så mycket att göra. Barnet flyttar ju faktiskt inte.
Barnet struntar ju i var det är skrivet, bara livet blir lugnt och bra.
Jag har fått för mig att den som har barnen skrivna på sin adress är mer "fri" att flytta var den vill...med barnen-är det så?
Föräldrarna separerar, en bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden, barnen står kvar skrivna där. Den andre föräldern köper/hyr en bostad i närheten av dagis. Efter ett tag flyttar den som bor i den tidigare gemensamma bostaden till andra sidan stan och sätter barnen på dagis där.
Om ett barnen är skrivna hos varsin förälder inbillar jag mig att detta förfarande blir svårare att genomföra?
gulan

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama