Kamphundar

Sv: Kamphundar

Tigertofflan skrev:
Men o andra sidan är det ju faktiskt allmänt känt att de ÄR avlade för att ha ett "skarpt" (hittar inget bättre ord) temprament. Det ÄR inga kelhundar.
.

Jag har inte heller läst mer än första sidan så någon har kanske påpekat det här redan, men kamphundar var ju avlade till att vara aggresiv mot andra hundar,inte mot människor.
Dom skulle ju helst vara lätthanterliga för dom som från början ville ha kamphundar var väl inga höjdare på lydnad osv,alltså ville dom ha en hund som var enkel att hantera för människor.

Det är väl klart den kan?! Tex en jakthund som ska ställa älg kutar ju oftast inte fram till en människa och beter sej likadant som under jakt...

Min erfarenhet av pitbulls är att det är en sällskaplig hund som funkar utmärkt med barn.
Hon jag köpt min arab hade en. Även hennes mamma som bodde på gården hade en också.
Har en vän som har två.
Grannen hade/har en. (Har flyttat)
Alla har barn. I åldern 1-10 år.

Har ni egna erfarenheter eller sitter ni och läser i tidningen och tror att ni vet hur rasen är?

Har för övrigt mental testat min hund.
Pitbullföreningen annordnande mentaltestet så jag såg även de andra hundarna som mentaltestades.
Ingen av dessa visa några aggressiva tendenser.

Men jag vill ha en chihuahua. spelar ingen roll vad flok säjer
"paris hilton wannabe, alla vill ha sånna nu för dom e populära, blabla.."
jag ska ha en sån iaf.. jag ska inte behöva säja till alla varför jag ill ha en chi, det har ingen annan med att göra, så varför ska alla som vill ha en Pittbull, Amstaff, American Staffordshire Terrier, whatever, behöva göra det då? dom kanske tycker dom är fina.
det är vell också en hundras som alla andra.
blir så trött på allt detta tjafs om dessa hundar.

Min pojkväns storebror har en amstaff, han är hur go som helst..
dom ville ha en sån för att dom tyckte om rasen, dom är fina i kroppen(om dom inte är övertränade, då ser dom groteska ut),
och för att folk har respekt för en sån hund.

Tigertofflan: det är vell klart att den kan...

Centaur skrev:
En pitbull är avlad för aggressivitet och den biter oftast för att döda.

Okey nu ska vi inte ta in avel, visst avgör det mycket men inte hur stor del som helst.
Ska vi gå efter avel ska en karl på 40 år ca 180 lång och 80 kg+ rida runt på shettisar.
Det är nämligen det dom är framavlade för!!!!

Jo, men det är ju lite skilnad. Då är människan hundens flock, och hunden gör det flocken ber den om.

Men om den helt plötsligt blir ombedd att attackera en som ser likadan ut so den själv och pratar samma språk som den själv.. ser den verkligen skilnad då?

Förstår du hur jag tänker? :)

det var ett väldigt tjat om att pitbull som om den var världens hemmskaste hund.( då menar jag inte amstaff )
utan pitbull.
denna trevliga hund är en mycket bra familjehund & vakthund.
är ägare till en fin & go pitbull hane & han har aldrig varit aggresiv mot nån eller något. han är underbar även med mina andra djur hemma.
man ska inte tro på allt som skrivs i massmedia där dom lägger till & drar ifrån allt som handlar om pitbull.
de ljuger även om svensk varghund om att den är sååååå farlig men jag har aldrig mött någon farlig sv.varghund eller pitbull.
:banana:

Så du har en pitbull och en huskie?

Förövrigt finns det inget som heter svensk varghund. Om du menar hybrider mellan varg och hund så kan du läsa i en andra tråden om sådana.

man har inte avlat på aggressivitet alls utan på dom hundar som varit som bäst/uthålligast i hundslagsmål och där imellan kunnat bli hanterade både före/under/efter slagsmål av människohänder. Vilka hundar skulle vara såpass fogliga att dom går att hantera under ett slagsmål och efteråt när dom är skadade utan att göra en människa förnär?

Om jag fick välja skulle jag hellre försöka separera en stridande pitbull än en stridande schäfer, det är en sak som är säker....

Kan bara säga att de s.k. kamphundar som jag mött för egen del varit otroligt snälla och pussglada vovvar mot människor. Är inte ett dugg rädd för min egen del men mina två dvärg schnauzrar får inte hälsa på något som ens liknar en kamphund. Man vet aldrig när dom kan tända till och det räcker med ett hugg så är dom döda. Vet inte om det är en myt att dom inte släpper taget när dom väl bitit sig fast men jag vill inte att det ska hända mina små tjejer något. Förmodligen så blir dom lika skadade av en annan stor hund som biter dom men känns som om det är farligare med pitbulls och dyl.

Jag blev lite stött när jag läste att du inte lät dina hundar hälsa på hundar som liknar pb am eller staff. Jag har som många vet en pb/staff korsning som älskar att leka med andra hundar både tikar och hanar.
Han måste ha en MYCKET lång stubin, då han i somras blev attackerad och illa biten av en am-hane på ett år så slogs han inte utan vädjade till mig att hjälpa honom. Det var lättare sagt än gjort då den andra hunden vägrade släppa sitt grepp om Zingo vad ägaren än gjorde. Det var inte förrän den andra hunden fick ner Zingo på rygg och började hugga honom i strupen som Zingo reagerade.
Zingo bet en gång, släppte ögonblickligen när jag kallade på honom och kom till mig.
Han är fortfarande lika glad i att leka, dock raggar han innan han vet om hunden är snäll. Han slänger sig fortfarande på rygg och ber om ursäkt om en hund blir arg på honom. Han fyller 3 år i maj.
Zingo's problem är av helt annan art, han är så våldsam i sina ömhetsbetygelser att han lätt skrämmer slag på sina hundvänner, det gäller även människovänner. Han dundrar på som om han vägde 1kilo och inte 24.

Tror absolut att det flesta pitbulls och staffar är snälla hundar som inte skulle kunna göra en fluga förnär MEN om de inte är det så har jag inga hundar kvar längre.

Kan ju passa på att fråga om det är så att de inte varnar innan de ger sig på en annan hund? Har fått höra det men vet inte om det stämmer. Kanske kan mitt motstånd mot dessa hundar tunnas ut lite med mera kunskap om rasen. Hoppas på det iaf med tanke på hur vanliga de blivit nu.

falukorw skrev:
Kan ju passa på att fråga om det är så att de inte varnar innan de ger sig på en annan hund?

det är nog mer individuellt än rasbetingat, även jag har hört saker som att dom skulle vara jätteglada-vifta på svansen för att det är så roligt med andra hundar....att smaka på dom dvs. Men pitbulls är inte hundspråkbefriade som vissa verkar tro, dom kan läsa av andra hundar också, så det borde inte vara några probs. Men det finns ju hundar oavsett ras som inte förvarnar....

Raven skrev:
det är nog mer individuellt än rasbetingat, även jag har hört saker som att dom skulle vara jätteglada-vifta på svansen för att det är så roligt med andra hundar....att smaka på dom dvs. Men pitbulls är inte hundspråkbefriade som vissa verkar tro, dom kan läsa av andra hundar också, så det borde inte vara några probs. Men det finns ju hundar oavsett ras som inte förvarnar....

Så klart det finns det inom alla raser. Har bara fått för mig att det är mer utbrett inom just de s.k. kamphundsraserna. Sen så beror det ju förstås mycket på vem som håller i kopplet på hunden man möter. Inte låter jag mina hundar gå fram om det är större hundar med en invandrar kille på andra sidan kopplet (fördomar, jag vet:o )

på tal om sv. varghund så finns det visst en varghund som kallas så.
de är reg. med stamtavla som vilken skk reg hund som helst. fast skillnaden är att de är reg i ett annat land & inte i sverige ( skk )
har nämligen ägt en sådan hund själv så jag vet det bättre än dig som inget vet om dessa varghundar.
har dessutom stamtavla samt reg.beviset kvar.
ville bara påpeka detta!

En pitbull är avlad för aggressivitet och den biter oftast för att döda.
Visst, en apbt är avlad för hundkamper. Den har alltså anlag till hundaggressivitet (alltså EJ aggressivitet gentemot människor) men det har även många andra hundraser. Och att den "oftast" biter för att döda är bara rent nonsens.:smirk:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Måste få skriva av mig.. Att göra en lång historia lite kortare så skulle min kompis hjälpa till och rehabilitera en "nervös" hund...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Sissa
·
P
Hundhälsa (Jag har funnits på forumet länge, dock under ett annat nick) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13848993.ab Tråden är...
Svar
10
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 662
Senast: Belethien
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 914
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar