Kamphundar

Sv: Kamphundar

Centaur skrev:
Nej med dom har ett lynne i sina gener som inte är att leka med. Att en hundras totalförbjuds säger väl sitt????

Men hur kan då de (ovan) ha sådana hundar som familjehundar?

Hade man avlat fram katter i pitbullens storlek i samma användningsområde hade d varit skottpengar på dom:rofl:

Nä men ärligt, självklart är det ägaren som gör hunden. Fattar bara inte VARFÖR man promt ska ha en pitbull eller en amstaff? Vad finns hos dom raserna som inte finns hos andra raser som inte är avlade för att döda andra hundar?

"Inte ge sig-attityd" som min lärare i "hund" sa :D Det var det enda hon ville ha ut av en sk "kamphund" därför valde hon inte den rasen utan en bc ist.

Ja, men den är starkare hos de här. De är trots allt avlade på just det, att inte ge sig vad som än händer. På både gott och ont.

Men jag skulle själv inte vilja äga en. Skulle aldrig våga heller.

De är inte avlade för aggressivitet. De är avlade för hundkamp (alt kamp mot andra djur).

Sen blir en hund vad man gör den till utifrån deras genetiska förutsättningar.

Alla större hundar kan bli farliga i fel händer!

Frågan är ju vad man ska med sån extrem vilja till på en sällskapshund om inte ska döda.. Jag har aldrig hört ett vettigt argument FÖR pittbullarna eg..

Tror hon snackade om bruks, hon håller på med mycket sånt. Men det var mest för att få tyst på en matcho-kille som absolut skulle ha en amstaff... Det enda bra i de hundarna är viljan, typ.

Jag har aldrig hört et vettigt argument heller. Men det är trots allt inte så många som har renrasig pitbull.

Sedan tror jag inte att en hund blir det manm gör den til. Såklart påverkar man. De flesta är ju ense om att man ska köpa häst efter vad man ska ha den till. Man skaffar till exempel inte en travare om man vill tävla svårklass dressyr. Så varför säger många då att en kamphund kan bli en bra sällskapshund :crazy:

Centaur skrev:
Men det kanske blir lite större skada om än pitbull biter än om en papillon biter.... :smirk: Så det där var ett tämligen löjligt argument. En pitbull är avlad för aggressivitet och den biter oftast för att döda.

Visst, dom är inte onda, men dom är inte bra som sällskapshundar. Och varför vill man ha en sån hund??? Just det, för att den ät farlig..

Här i Norge är dom förbjudna och alla hundar som hittas blir avlivade.

Varför skulle de inte vara bra som sällskapshundar?
Pitbull har avlats för hundkamp. Om dessa hundar attackerade folk avlivades de.
Vilken hundras som helst kan tränas till kamp detta är inget medfött. Utan något man tränar fram.

Jag vill ha pitbull då det är en väldigt klok, lättlärd ras som älskar sin familj.

Det roliga är att amstaffen och pitbullen ursprungligen är från samma ras bara det att de avlades åt olika håll. Den ena för utställning och den andra för kamp eller drag.
Aggressiviteten försvann väl med namnet antar jag?

Glimfeather skrev:
Sedan tror jag inte att en hund blir det manm gör den til. Såklart påverkar man. De flesta är ju ense om att man ska köpa häst efter vad man ska ha den till. Man skaffar till exempel inte en travare om man vill tävla svårklass dressyr. Så varför säger många då att en kamphund kan bli en bra sällskapshund :crazy:
:bow: EXAKT!
Självklart finns det pitbulls som är perfekta sällskapshundar å aldrig skulle bita hur provocerade dom än blev. Precis som det finns taxar som inte driver, BCs som inte vallar osv. Men när man skaffar hund tittar man ju på vad man ska ha den till.
Vill man ha en jakthund e d juh ingen som kollar på papillon, vill man ha en hund att tävla lydnad med väljer man sällan blodhundar osv. Jag ville ha en hund å tävla bevakning med, en vakthund som var stor och tuff att utbilda i patrullstig bl.a. Jag köpte en riesenschnauzertik och fick en soffpotatis som sover längre än mej på dagarna, som inte vill gå ut om d regnar å som gömmer sej när granntanten kommer m kopplet för å gå ut på joggingrunda. Individerna är olika men individen känner man sällan när man träffar hunden för första gången..

Centaur skrev:
Nej med dom har ett lynne i sina gener som inte är att leka med. Att en hundras totalförbjuds säger väl sitt????

Sen har Norge även förbjudit reptiler pga att Norge har fel klimat för de. Det säger nog en hel del det med.

aenglah skrev:
Jag vill ha pitbull då det är en väldigt klok, lättlärd ras som älskar sin familj.
Det är dom flesta retrivers och spaniel-raserna oxå t.ex. det intressanta ligger i varför man ska ha just en kamphund som familjehund. Nån stans måste ju kampen fashinera?

Senast ändrad:

Är det sant så ser jag inge fel i det. Tror måååånga reptiler lever dåligt i Sverige idag p.g.a dålig kunskap.

Centaur skrev:
Här i Norge är dom förbjudna och alla hundar som hittas blir avlivade.

Det finns många dumma Normänn men inte drar jag alla över en kam trots alla Norge/norrmanhistorier:cool:

Som nån sa innan du kan inte dra alla pitbulls över en kam!

Hatar moralkärringar på alla nivåer, blir tjatigt i längden!

*lånar*

här är några av de sk kamphundsraser som finns:

Bullterrier – arbetsbakgrund: kamp- och stridshund: användes vid strid och krig.
Engelsk Bulldog - arbetsbakgrund: kamp- och stridshund.
American Staffordshire Terrier – arbetsbakgrund: kamp- och stridshund.
Akita inu – arbetsbakgrund: sökande och ställande jakthund, samt använts i hundkamper
Bostonterrier – arbetsbakgrund: kamp- och stridshund.
Staffordshire bullterrier – arbetsbakgrund: kamp- och stridshund.
American Pit Bill terrier – arbetsbakgrund: kamp- och stridshund. Ej godkänd av SKK för registrering
Dogo Argentino – arbetsbakgrund: storviltjakt (innehåller kamhundsraser), hundkamp
Boxer – arbetsbakgrund: jakt och tjurhetsning
Grand Danois – arbetsbakgrund: storviltjakt, stridshund
Shar Pei – arbetsbakgrund: hundkamp, vallning, jakt
Kanarisk Boskapshund (Perro de Presa Canario) – arbetsbakgrund: hundkamper
Mallorcansk Boskapshund (Perro de Pastor Mallorquin) – arbetsbakgrund: tjurhetsning, hundkamp
Neapolitansk Mastiff – arbetsbakgrund: boskapsvaktande, hundkamper
Tosa Inu – arbetsbakgrund: hundkamp

Dålig kunskap ja, det finns det väl hos alla sällskapsdjur, utan tvekan. Men att förbjuda reptiler för att Norge har fel klimat säger en hel del om hur (icke) djurkunniga de som bestämt är.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Måste få skriva av mig.. Att göra en lång historia lite kortare så skulle min kompis hjälpa till och rehabilitera en "nervös" hund...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Sissa
·
P
Hundhälsa (Jag har funnits på forumet länge, dock under ett annat nick) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13848993.ab Tråden är...
Svar
10
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 662
Senast: Belethien
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 914
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar