Kamphundar

Sv: Kamphundar

Det är synd att du blir ledsen, men jag kan förstå varför man inte låter sin hund hälsa på okända staffar eller APBT. JAg är också mer restriktiv med hälsandet vad gäller vissa raser (dock brukar jag inte låta min hund hälsa på någon alls), men det beror inte på att jag tror att de är farliga eller liknande. Vissa raser fungerar helt enkelt sämre med okända hundar och det är inget konstigt. Jag hälsar heller inte hur som helst på andra rottisar, Schäfrar eller liknande, speciellt inte om det är hundar av samma kön. Inom vissa raser finns det könsaggressivitet att ta med i beräkningen och inom andra raser ren oförmåga att umgås med okända hundar. Det är bara så raserna är avlade och är inget jag klankar ned på.

Men just därför att jag vet att möten med vissa raser kan gå snett så begränsar jag dessa möten. Det tjänar ingenting till att blunda för de egenheter som finns inom ens ras.

Varnar och varnar....de varnar ju inte med morrningar och liknande eftersom de inte vill slåss på grund av aggressivitet. Däremot kan man se att de manar till kamp, men det är helt andra signaler.

Bråket mellan Zingo och den andra hunden uppstod ur ingenting.
De lekte och hade hur roligt som helst när Zingo upptäckte något mycket intressant i backen( troligvis en tik som kissat), han tvärnitar och börjar böka som den lilla gris han är. När han står där med huvudet begravt i leran kommer :devil: fram och hoppar upp på honom och börjar rida. Zingo morrade för att tala om att han inte gillade situationen, dock lyfte han inte nosen från det som var mer intressant. Det räckte med morrningen, den andra hunden kastade sig över Zingo, ingen varning alls. Jag blev fullständigt chockad. Dels var detta en hund som var ca 1,5 år yngre än Zingo och sedan så utgjorde Zingo inget hot, han var ju fullt upptagen med annat. Tyvärr har jag fått veta av min mor att just där hon bor finns det många pb och am, även en massa konstiga korsningar med dessa raser i. En ung tjej kom med en pb/dalmatiner korsning. Det finns andra exempel. Oftast är det unga utländska killar som har dessa hundar i min mors område. De tränar dem att hänga i trädgrenar och att inte släppa taget. Hundarna har förstört många träd i området. Polisen är medveten om problemet men kan inget göra eftersom hundarna och ägarna är borta när de kommer till platsen.
Det är detta som förstör för alla andra hundar av dessa raser.

Det gör den. Men man skall komma ihåg att anledningen till att den gör det är för att rasen skrivs som en hund med stort tålamod. Då tror många att en sådan hund bits ju inte, och går jättebra ihop med barnen. Sedan låter man barnen dra, klättra, nypa i hunden och givetvis, trots att golden är en tålmodig hund så tryter tålamodet efter att upprepade gånger blivit utsatt för denna smärta. Had man istället lärt sina barn att hunden ska behandlas varsamt och med respekt, så skulle den inte behöva toppa den listan.

Sådär ja då hoppar vi över från den ena rasen till den andra. Jag tycker personligen inte om ordet kamphund, men de kallas ju för det, är en trevlig hund om den hamnar i rätta händer. Det gäller alla hundar oavsett om det är en stor/liten och att ägaren förstår och kan något om rasen om vad den skall användas till. Man vet ju givetvis att det är en hund, men vilken ras det är man har, vad den ska användas till mm. Sedan är det ju faktiskt så att dessa "kamphundars" käkar låser sig, och det med för att det inte går att öppna munnen på den som t ex en schäfer. Det samma gäller alla grythundar.

Håller med dig. Jag tycker även att det är väldigt okunnigt när de även tar in schäfer, dobermann och rottis, för dessa hundar är inte några kamphundar från början. Schäfern och rottisen var vallhundar från första början. Dobermannen togs fram för vakt. En viktig sak som aldrig framkommer i dessa tidningsskriverier är vad barnen, ungdomarna och vuxna har gjort för att hunden har angripit. Har själv sett hur andra personer olika åldrar retat hundar, kastat pinnar på dem mm. Då är det väl inte så konstigt att de biter. Sedan finns det ju faktiskt dåliga avkommor också, där aveln har sin grund samt sjukdomar. Det brukar ju vara så att en, eller några hundraser skall det alltid klankas på, men samtidigt är det ju inte så konstigt att rasen i sig har en negativ respons när det är vanligt att kriminella personer skaffat dessa hundarna för sin egen säkerhet(tror de, när de märker att hunden ej är så tuff, säljer de den vidare, inte konstigt att de får ett sådant beteende) Nej, lycka till med alla er som har pit, mm och som arbetar med dem.

Har inte orkat läsa igenom allt som står i denna tråden, men vill bara påpeka så som så många andra gjort många gånger- hundens käkar låser sig INTE, det går ej, däremot handlar det om en vilja att inte släppa taget. Det är skillnad mellan att det inte går och att dom inte vill.

Sedan är det ju faktiskt så att dessa "kamphundars" käkar låser sig, och det med för att det inte går att öppna munnen på den som t ex en schäfer.

vad menar du med låser sig? det där är bullshit... en pitbull kan inte låsa sina käkar! utan den håller kvar av ren envishet!

Sedan är det ju faktiskt så att dessa "kamphundars" käkar låser sig, och det med för att det inte går att öppna munnen på den som t ex en schäfer. Det samma gäller alla grythundar.

:D :D :D Tror du på det där själv???
Hett tips!!!! Ta reda på riktiga fakta innan du yttar dig i en seriös diskussion ;) (det är precis såhär det börjar när en ras får dåligt rykte, även om man menar väl så blir det inte alltid som man tänkt sig)

Senast ändrad av en moderator:

F.ö. så blir jag alltid lika förvånad över att alla bara associerar pitbull, amstaff och staff med ordet "kamphundar".

Jag är ledsen om jag har retat någon med mitt uttalande om att käken låser sig, men det är en information som man fick för några år sedan. Jag har inte klankat ner på rasen överhuvudtaget i mitt svar, däremot att fel hunägare har haft hunden, och på så sett skadat hundens rykte. För ett antal år sedan var det schäfern som var omstridd, sedan var det rottisen och nu pitbull terriern, staffen mm. Det dröjer nog inte länge till förrän det är någon annan ras som blir utsatt.

Jag skulle aldrig våga ha någon annan sorts hund ihop med mina barn! Det är en tålig, glad, människovänlig hund som gör allt och lite till för sin flock! Den mest lojala hund man kan tänka sig!

Med en konsekvent, bestämd och kärleksfull uppfostran (och ibland även med bristande uppfostran) är dessa hundar de mest människokära och tillgivna du kan önska dig! Om än lite buffliga och klumpiga och burdusa... :) Men glada, öppna, tillgivna och tillgängliga!

Hundkamp är förbjudet i Sverige så det finns inga lagliga organiserade hundkamper. Men det är ju precis som fler redan har skrivit att för att kunna sära två hundar som slåss, innebär det att hundarna under inga omständigheter får bita människor. Sådana sk manbiters tas ur aveln och/eller avlivas oftast. Men det är ovanligt att det ens förekommer!

Så kan dessa hundar ha lite annorlunda signaler gentemot andra hundar. En amstaff/pb/staff eller liknande kan vifta på svansen och vara jätteglad över att se en annan hund, men det kan i själva verket betyda att den är glad över att få chansen att spöa den andra hunden... :) För man ska aldrig glömma bort deras bakgrund. De är avlade för att slåss med andra hundar och de gillar det i många fall. Vet man om det och agerar därefter är det inga bekymmer!

Jag låter aldrig mina hundar leka med andra, utan är fullständigt nöjd med att de fungerar med varandra och vår familj. Helt onödigt att ens hälsa på andra hundar tycker jag. Hursomhelst känner jag inte för att ta risken att mina hundar hamnar i slagsmål, för det blir sådana fruktansvärda skador!

Att media blåser upp incidenter med just dessa hundar är beklagligt och tragiskt. Tänk på det när ni läser om en hundatack mot människa eller djur, antingen står det pitbull, pitbull-liknande, kamphund eller dyligt eller också undviker man att nämna ras överhuvudtaget, om det är något annat! Är det en sk kamphund är det det som är nyheten liksom... Bedrövligt!

Nej fram för kloka hundägare och bort med rasismen i hundvärlden!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Måste få skriva av mig.. Att göra en lång historia lite kortare så skulle min kompis hjälpa till och rehabilitera en "nervös" hund...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Sissa
·
P
Hundhälsa (Jag har funnits på forumet länge, dock under ett annat nick) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13848993.ab Tråden är...
Svar
10
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 662
Senast: Belethien
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 914
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar