Kamphundar

H

Henchen

Jag blir så oerhört irriterad på tidningar och media, som är vääldigt duktiga att blåsa upp det här med s.k. kamphundar.

Om det är t.ex. en pitbullterrier som bitit någon, som det var för ett tag sen, då en sån hund bet en liten pojke i kinden, och det blev ramaskrin!

Men skulle det varit en gullig liten Papillion, så kan jag satsa en femma på att det knappt blivit en liten notis.

Varför ska man fortsätta med att ge dessa hundar ännu sämre rykte? Dom kan vara respektingivande, men det är inte hundens fel, utan ägaren. Förutom i de fallen då dom avlat fram lynnesfel, men det är egentligen också ägarens fel.

Jag blir hemskt irriterad...

Sv: Kamphundar

Jag ser det som en diskussion om media. Och så vill jag hellre se eran synpunkt på det hela...

Mmm...
Det mesta hänger på hur ägaren uppfostrar hunden.
Tycker att man borde införa ett hundkort dvs. att man
går en kurs i hur man sköter om en hund och måste då få
godkänt. Det gäller alla djur! Något som jag stör mig på enormt är alla dessa övervikitga hundar man ser!!! Ge dem bra och näringsrik hundmat i lagom mängd. Hunden kan ju direkt inte köpa och göra maten själv. Det är våran uppgift att ta hand om dessa djur.. Vilken idiot som helst kan skaffa sig ett djur och plåga den eller uppfostra den till kamphund.

:mad: :mad: :mad:

media är skit som sätter massa griller i huvvet på okunniga människor just när det gäller sk "kamphundar" (usch, jag gillar verkligen inte att använda det ordet)

Absolut, och sen när man läser dessa artiklar, så kommer det absolut inte fram att ägaren tex. är en Skinhead och är våldsam av sig och gängbråkar osv (ja jag vet, fördomar..) och hunden blir uppfostrad till det..

Nää bara ordet kamphund är ju nedlåtande och felriktande..

Tycker också att det är fel att de skyller på hunden.
Nämns det någonting om idioten till ägare?

btw, vi har en liten yorkshireterrier här i porten som är skvatt galen. den har bitit runt tio personer som bor här. Inget har gjorts åt saken. MEN hade det varit min hund som attackerade folk (en staffe, i andra människors ögon en mördarhund, i mina ögon en pussmaskin=) helt oprovocerat, ja då hade vi varit på löpsedeln från och emd första bettet, plus att hunden säkerligen inte levt.

Ja precis så jag menar, jag har verkligen inte hört något om en yorkshireterrier som bitit folk i trapphus... SUCK

Ponny: nope oftast inte, jag tror jag har sett en artikel där det stog nåt litet om det.. Men sen hur många artiklar det varit,,

Dessa människor som skriver dessa artiklar kan inte vara särskilt djurkunniga.

Jag tycker att det är hemskt tråkigt med all negativ publicering.

Har själv en pitbull som i folkmun kallas "kamphund"

Om folk bara visste hur snälla dessa hundar är. Min älskar barn. Har en dotter som sliter och drar i henne hur många gånger man än säger till. Man få verkligen vakta henne ordentligt.
Zacha har då aldrig gjort henne någonting förutom att pussa henne :)

Ängla min dotter (3år) får till och med Zacha att ligga, sitta, sitta fint, skälla, tas m.m. på kommando :)

Jo jag instämmer, min fd ridlärare har en boxer, och jag tror inte att hon skulle ha henne med sina döttrar på 1 och 8 år...

Men det kanske blir lite större skada om än pitbull biter än om en papillon biter.... :smirk: Så det där var ett tämligen löjligt argument. En pitbull är avlad för aggressivitet och den biter oftast för att döda.

Visst, dom är inte onda, men dom är inte bra som sällskapshundar. Och varför vill man ha en sån hund??? Just det, för att den ät farlig..

Här i Norge är dom förbjudna och alla hundar som hittas blir avlivade.

Nej med dom har ett lynne i sina gener som inte är att leka med. Att en hundras totalförbjuds säger väl sitt????

Själv har jag haft en doberman, och hon var jättesnäll, men även dom har det vaksamma i sig och man får passa på....

Jag har ingen aning. Men det borde vara ganska logiskt eftersom de är bland de vanligaste hundarna i det här landet.

*lån*
men, hallå. pitbull avlades för kamp. och då är det inte kamp mot människa utan hundkamp?! så har jag förstått det.

hundar blir vad man gör dom till.
men sedan så finns det hundar som utan att människor har gjort något dumt med dom är opålitliga och olämpliga som sällskap just till barnfamiljer. men det gäller juh ALLA raser. inte just bara PB´s.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Måste få skriva av mig.. Att göra en lång historia lite kortare så skulle min kompis hjälpa till och rehabilitera en "nervös" hund...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Sissa
·
P
Hundhälsa (Jag har funnits på forumet länge, dock under ett annat nick) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13848993.ab Tråden är...
Svar
10
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Detta tycker jag är så oerhört pinsamt, men jag behöver verkligen lätta mitt hjärta nu och hoppas att ni inte blir allt för förnärmade...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 662
Senast: Belethien
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 914
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar