Kamphund??

Z

Zippi

Hör ofta att jag har en kamphund, el Pitbull.
Tycker det är så tråkigt när folk har såna tråkiga åsikter. Jag har en Staffordshire Bullterrier pojk på snart 2 år.
Han är hur go och vänlig som helst, en riktig fjantis.
Men ändå säger folk att det är en kamphund, "Usch en sån hund"
Vad ska man göra åt detta, det måste ändras, finns så många fina raser som är stämplade till kamphund.

Här kommer en bild på min bebis:
chackeposeiskogen_orig_SE.jpg

Sv: Kamphund??

Men det beror ju på personer som skaffar dom för att just kampa, ha som penisförlängar och skrämma skiten ur folk..Därför kallas dom ju just kamphund i folkmun...Skulle INTE dessa personer som sabbar dessa hundar finnas, ja då skulle knappast ordet vara så uttalat heller. MEN ursprungligen användes dom för kamp..som att jakthund används för jakt och kallas jakt...som att vallhund används till vall och kallas vall. Äh, strunt i vad folk kallar dom...man ska inte bry sig alltför mycket i folks åsikter. Tänk om man skulle rätta alla ord människor säger...usch vad jobbigt. Tänk när alla ska sluta säga: travare..det heter ju varmblod ;). evighetsgöra...

det är nog nåt du får räkna med när du har en sån hundras....dom ÄR ju avlade för kamp...det ser man ju på skallen o övriga kroppen...sen att den är go o glad är ju en bonus.....och jag måste säga att jag som ändå är hundvan och har haft bruksraser "i hela mitt liv" t om går omvägar för raser som din hund.....(förutom CL's Milda :love: )

Jag har en kusin som har/hade en bullterrier...min kusin är smådjursveterinär och jätteduktig med djur...men hennes bulla fick oönskade beteenden då hon( kusinen) fick barn......så hon vågade inte ha henne kvar längre...en hund som varit jättesnäll innan...bullterriern är ju också en "kamphund" ......så jag litar inte på dom....och det är nog så för dom flesta som inte ha någon själv..

Fast många som jag möter har ingen aning om hur en pitbull ser ut och vi kan stå och prata om henne länge tills det kommer fram vad hon är för ras. Då brukar dom få bråttom därifrån :D . Men det är just det som är sjukt, alla snackar skit men nästan ingen av dom "vanliga" människorna känner igen dom.
Sen så är det ju inte bara staffar och pb som är "kamphundar" från början det är ju även bullterrier, neapolitansk mastiff, akita, tosa, dogo argentino m.fl.
Fast jag har minst lika mycket respekt för rottisar då man ser någon som hamnat i helt fel händer nästan varje dag :smirk:
(gillar dock rasen jättemycket)

Min hund kallas ju för retriever. Vad kallar man eran ras för då? I klump liksom. De går ju inte att skilja åt...

moe skrev:
Fast många som jag möter har ingen aning om hur en pitbull ser ut och vi kan stå och prata om henne länge tills det kommer fram vad hon är för ras. Då brukar dom få bråttom därifrån :D . Men det är just det som är sjukt, alla snackar skit men nästan ingen av dom "vanliga" människorna känner igen dom.
Sen så är det ju inte bara staffar och pb som är "kamphundar" från början det är ju även bullterrier, neapolitansk mastiff, akita, tosa, dogo argentino m.fl.
Fast jag har minst lika mycket respekt för rottisar då man ser någon som hamnat i helt fel händer nästan varje dag :smirk:
(gillar dock rasen jättemycket)

Varför är det så kul att folk får bråttom därifrån? :(

Jag tycker hela den här inställningen är märklig. Varför vill man ha en jättetrevlig hund som folk drar sig undan ifrån?

Alla våra vänner och andra intresserade som vi mötte (företrädelsevis hundintresserade) ute tyckte att vår hund var jättefin och trevlig. Och de visste vilken ras det var också.

/Priffe som var stolt och glad över sin rottis

Jo men terrier. Om jag säger att jag såg en mörk terrier så säger ju det liksom inte så mycket. Säger man terrier så är de strävhåriga och har lite mustach i de flestas ögon. Det är ju också hundar med lite humör (Hur ofta säger man: Snäll som en terrier?) och att sammanknippa det med de terriers som vi pratar om här är ju lika med dödsstraff från ägarnas sida. Det måste finnas nått mer beskrivande namn man man använda utan att det väcker ramaskri.

Finns så många fördomar kring pitbulls att jag inte ens tänker argumentera för det, hänvisar istället alla som har intresset att lära sig mer om denna mycket fina ras till www.pitbull.se :)

Zippi skrev:
Hör ofta att jag har en kamphund, el Pitbull.
Tycker det är så tråkigt när folk har såna tråkiga åsikter. Jag har en Staffordshire Bullterrier pojk på snart 2 år.
Han är hur go och vänlig som helst, en riktig fjantis.
Men ändå säger folk att det är en kamphund, "Usch en sån hund"
Vad ska man göra åt detta, det måste ändras, finns så många fina raser som är stämplade till kamphund.

Här kommer en bild på min bebis:
chackeposeiskogen_orig_SE.jpg

Jag är övertygad om att din hund är jättetrevlig. De engelska staffarna brukar vara det.

Vi pratade löst om en sådan hund innan vi bestämde oss för vår hundras (vi diskuterade alla möjliga raser, emn staffen var nog den som intresserat mig mest genom åren - jag beställde t o m en bok om dem från England för några år sedan).

Slutligen hade vi några skäl till varför det inte skulle bli en sådan hund. Bland skälen fanns just hundarnas dåliga rykte bland allmänheten. Jag vill inte ha en hund som människor har fördomar om. Det är inte roligt alls. :(

Tippan skrev:
Jo men terrier. Om jag säger att jag såg en mörk terrier så säger ju det liksom inte så mycket. Säger man terrier så är de strävhåriga och har lite mustach i de flestas ögon. Det är ju också hundar med lite humör (Hur ofta säger man: Snäll som en terrier?) och att sammanknippa det med de terriers som vi pratar om här är ju lika med dödsstraff från ägarnas sida. Det måste finnas nått mer beskrivande namn man man använda utan att det väcker ramaskri.

hahaha - säg att du såg en terrier. terrier som terrier.... ;)

Eller varför inte blandras? de flesta är ju trots allt blandraser.

Jag tycker ju naturligtvis inte att det är "kul" att folk går därifrån. Jag förvånas mera över dumheten hos vissa människor som läser kvällspressen och faktiskt går på det som står där. Om någon frågar vad det är för ras på den lugna, lydiga och fina hunden jag har i kopplet och sedan ändrar uppfattning om hennes personlighet bara för att hon är en medlem av denna ras så går det ju inte att göra så mycket mer än att skratta åt skiten :smirk:

Och förresten så har rottis inte ens hälften så dåligt rykte som pb och liknande raser. Alla jag känner vet också vilken ras det är på min hund och dom avgudar henne men nu snackade ju jag förmodligen inte om mina vänenr och bekanta utan om vilt främmande människor på gatan.

Jomen lite mer beskrivande... Nån blandras typ spets... Tja så som man brukar säga...

moe skrev:
Och förresten så har rottis inte ens hälften så dåligt rykte som pb och liknande raser. Alla jag känner vet också vilken ras det är på min hund och dom avgudar henne men nu snackade ju jag förmodligen inte om mina vänenr och bekanta utan om vilt främmande människor på gatan.

Det var det som var själva poängen. :smirk: Varför skaffa sig en hundras där man vet att reaktionen blir som den du beskrev. Hur kul är det? :crazy:

Jag syftade inte endast på vänner och bekanta utan även på andra människor jag mötte ute med hunden.

Anledningen till att jag själv inte vill ha en Amerikansk eller Engelsk Staffordshire är att jag inte skulle orka med så 'dumma' människor. Det är väldigt ledsamt att människor upplever hunden som otäck bara pga media och rötägg.
:(

men hur ska folk veta att du har en vettig hund, då majoriteten av dessa hundägare inte har alla fiskar i akvariet??

Jag till skillnad från dig tar inte hänsyn till vad andra tycker då jag väljer hundras. Det är ju dessutom inte självklart att jag vill stanna och snacka med folk jag möter på gatan. Min hund är inte allas egendom hur konstigt det än kan låta.

Det är inget fel att kalla dem kamphundar, rasen har ju avlats fram för det syftet.
På samma sätt som en del raser har beskrivningen "vallhundar" "vinthundar" "brukshundar".
Jag är itne speceillt förtjust i några "bull and terrier raser" eftersom de inte passar mig. Men som ras är det rätt trevliga.
Jag jobbade med omhändertagna/omplacerings/hittehundar när pitbullboomen var som värst.
Det var tur i oturen att det blev Pb och inte ex herdehundarna som blev så populära.
Då hade förmodligen antal personskador ökat betydligt mer än det gjorde.
Pb är ju hyfsat förarveka och brukar ha ett posetivt och trevligt temperament.

Däremot är det viktigt att veta vad man har i kopplet och inte tro "bara man är snäll mot hunden blir hunden snäll"
De har som många terriers och brukshundar problem med könsagressivitet och till det jäkla portion kamplust.
Dessutom avlades det hejvilt på vilka skithundar som helst och såldes till kreti och pleti

Kamplust är ett ord som fått en negativ klnag i mångas ögon - vilket inte alls stämmer.

Senast ändrad:

moe skrev:
Jag till skillnad från dig tar inte hänsyn till vad andra tycker då jag väljer hundras. Det är ju dessutom inte självklart att jag vill stanna och snacka med folk jag möter på gatan. Min hund är inte allas egendom hur konstigt det än kan låta.

Ja, men hallå?! :eek:

Varför ondgöra sig över människors reaktioner då?

Jag skulle ha skaffat en renrasig Am el. Eng. Staffordshire om jag verkligen ville ha just den rasen och ingen annan. Om hundens alla andra fördelar övervägde att man skulle bli tittad snett på, människor skulle uttrycka avsky för mig och min hund utan anledning eller vara rädda när de gick ut bara för att jag bodde i deras trappuppgång eller bostadsområde. För att inte nämna alla stackars småhundsägare som skulle uppleva en stor osäkerhet när jag spatserade förbi dem med min kamphund.

Jag tycker inte att den känslan är rolig, i synnerhet inte om jag får utstå fördomar och kritik utan grund. Visst kan man strunta i det och leva sitt liv som man vill, men då får hunden vara riktigt bra för att jag skall köpa allt som följer med.

Men du har tydligen andra perspektiv. Det är så urfånigt att "skryta" om hur rädda alla är för ens ursnälla hund. Riktigt patetiskt, faktiskt.

Skryta????? Jag har aldrig sagt att jag tycker det är någon som helst coolhetsfaktor i att folk skulle vara rädda för min hund. Ingen jag träffat har varit rädd för min hund som individ utan för att dom genom media har bildat sig en uppfattning om rasen som i många fall inte stämmer. Jag går inte heller och skriker ut vad det är för hund jag har men jag är stolt över henne av den anledningen att hon i mina ögon är den bästa hund man kan ha.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 290
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 466
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar