kamphund bet ihjäl Emil

Sv: kamphund bet ihjäl Emil

Tex danmark tror jag det va, står det ju bara att dessa hundar ska hållas kopplade ELLER inlåste. SJÄLVKLART ska ALLA hundar ALLTID vara kopplade, tycker jag!

Och att dessa kamphundar ska märkas, steriliseras osv är också logiskt.

Vilka menar du med "dessa hundar"?

Hur ska man göra när de typiska kamphundarna är förbjudna och folk går över till andra raser?

Förbjuda alla stora hundar?

Vad ska man göra när alla "potentiellt farliga" raser är förbjudna och folk blandar hejvilt med aggressiva hundar?

Sådant folk ska förbjudas att ha hund.

Dessa hundar menar jag såklart tex pitbull, tex de som står på den norska sidan centaur visade tidigare.

Förbjuda raser kanske är fel.
Men någon koll måste man ju ha!

Kmr en pitbull nära min hund så är den död.
Jag riskerar inte mina hundars eller mitt liv för att någon har en "underbar familjehund" som någon dag kommer slita strupen av någon. Eller att någon vill vara tuff med en kamphund.

Fördommar..? kanske.. men helt befogade!

Men hur ska man göra när de skaffar hundar av andra raser då?

Det är ju det som är problemet, att de gör det ändå..

Då får det väl kontrolleras.
De som inte får ha hund ska INTE ha hund.

Uppfödare ska kunna kolla upp folk helt enkelt.
Sen säljs ju tyvärr inte alla hundar av seriösa uppfödare.

Jag ville veta vilka raser DU anser som kamphundar, vilka raser som räknas till kamphundar är olika beroende på vem du frågar inte särskillt förvånade enligt mig ( från ett fåtal verkliga kampraser till även bruksraser )

Att dom förbjuder import av pitbull och tosa samt av korsningar där någon av dessa raser, Att man ska ha koppel på alla hundar. inte bara dom "farliga" raserna. och vet man att man har en hund som hugger så sätt på munkorg..

Tänkt om det kunde vara så "enkelt" då skulle jag bli helt lycklig.

MEN..

Allt är inte svart eller vitt och jag ser fler problem som skulle komma med just förbud mot vissa raser / eller restrektioner för en speciell ras..

Ja bäst jag håller min Leonberger inlåst... En riktig best :)
Aldrig gjort en fluga förnär. Går ihop med både hanar o tikar kattungar o kaniner, ja jag vet inte vad han skulle kunna göra...

Men hur ska man göra när de skaffar hundar av andra raser då?

Precis. Då kommer vi till slut hamna på nivån att alla hundar med mkh. över... säg 35 cm är förbjudna. Med möjlighet att skaffa större hundar om det krävs för arbete eller liknande (polishundar, servicehundar, jakthundar, räddningshundar och liknande).

Men så kanske en del vill ha det? :crazy:

Delvis allmänt!

1 Det har i alla tider funnits folk som bryter mot lagar och regler, inklusive sådana du(?) och jag tycker är självklara att man ska följa.
Ska vi därför ta bort alla lagar och regler???

2 Folk som inte följer gällande lagar och regler får betala för det. På ett eller annat sätt. Varför skulle det vara så svårt att se samma förfarande när det gäller hundområdet???

3 Det finns klara skillnader mellan en del raser, eftersom dom är framavlade för att besitta vissa, olika, egenskaper. Varför är det så svårt att inse (för somliga)? Att en stor del av ansvaret för dom händelser som sker med K-hundar beror på ägarna (även "vanliga" sådana), betyder inte att raserna som sådana har rätt/önskvärda egenskaper.

4 Jag ser inget motsatsförhållande i att vissa personer förbjuds att överhuvud taget inneha hund, resp att vissa hundraser/ dito blandningar förbjuds i Sverige. Tycker tvärtom att det är logiskt. Var och en är farlig på sitt sätt.
Den farligaste är när dessa personer och raser kombineras.

5 De flesta raser kan bli farliga i fel händer. Sant, men jag möter mycket hellre en aggresiv schäfer/dobberman etc än en K-hund. Dom förstnämnda kan jag åtminstone komma in i hjärnan på.

LIA

1. Ja, jag tycker att lagar och regler är självklara att följa. Jag tycker också att det är självklart att aggressiva hundar inte ska finnas och att olämpliga personer inte ska ha hund. Jag tror inte att ett rasförbud är lösningen, då det är så mycket som visar på att det inte är raserna som är problemet.

2. Det har jag inte sagt något om.. Se svar 1.

3. Det är ju bara din åsikt? Alla vi seriösa som äger "kamphundar" tycker ju att de har bra egenskaper. Visst har de sin historia och det tänker jag aldrig förneka eller försöka att inte låtsas om. Men så förbannat svårt är det inte att hålla reda på sin hund och lära den hur den ska bete sig. Bara för att de har sitt ursprung i kamphundar flyger de inte på allt som rör sig.

4. Men det gör alla seriösa som har "kamphundar". Det finns ingen anledning att vi ska drabbas. men jag förstår varför du tycker det.

5. Jaha, hur gör du då då?

Det är så hemskt när sånt här händer :( Alltför ofta ett resultat av vanskötsel och dålig uppfostran av hundarna. Ägare som är ute efter "machohundar" kan välja andra attribut och inte levande varelser. Så synd att "kamphundar" får så dåligt rykte också, inte alla slutar som denna.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 502
Senast: Sel
·
Övr. Hund har ni läst detta i Aftonbladet? http://www.expressen.se/nyheter/han-attackerade-hund-med-kniv--efter-attack/ Sammanfattning. "En...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 681
Senast: Flixon
·
Hundhälsa Jag sitter här och är smått chockad. Tidigare idag så tog en bekants stora hund (grandistik på 55 kilo) tag i en av sina flockmedlemmar...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 138
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Fy Fan vad jag blir trött på folk som skaffar hund av en nyck och som sedan dumpar dem på gatorna eller på Blocket när det inte är...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka