Sv: kamphund bet ihjäl Emil
Delvis allmänt!
1 Det har i alla tider funnits folk som bryter mot lagar och regler, inklusive sådana du(?) och jag tycker är självklara att man ska följa.
Ska vi därför ta bort alla lagar och regler???
2 Folk som inte följer gällande lagar och regler får betala för det. På ett eller annat sätt. Varför skulle det vara så svårt att se samma förfarande när det gäller hundområdet???
3 Det finns klara skillnader mellan en del raser, eftersom dom är framavlade för att besitta vissa, olika, egenskaper. Varför är det så svårt att inse (för somliga)? Att en stor del av ansvaret för dom händelser som sker med K-hundar beror på ägarna (även "vanliga" sådana), betyder inte att raserna som sådana har rätt/önskvärda egenskaper.
4 Jag ser inget motsatsförhållande i att vissa personer förbjuds att överhuvud taget inneha hund, resp att vissa hundraser/ dito blandningar förbjuds i Sverige. Tycker tvärtom att det är logiskt. Var och en är farlig på sitt sätt.
Den farligaste är när dessa personer och raser kombineras.
5 De flesta raser kan bli farliga i fel händer. Sant, men jag möter mycket hellre en aggresiv schäfer/dobberman etc än en K-hund. Dom förstnämnda kan jag åtminstone komma in i hjärnan på.
LIA