Jag har egentligen inga invändningar mot att man försvarar sin hund mot en annan hund om ägaren till denne saknas och slagsmålet är allvarligt.
Det jag vänder mig mot i denna historia är att det verkar vara en efterkonstruktion där hussen med kniv kryddat historien med aggression riktad mot sin familj för att rättfärdiga sitt handlande, vilket egentligen är onödigt.
Kamphundar kan förvisso vara farliga för hundar och andra djur men i regel är de inte oprovocerat aggressiva mot människor om de inte är skadade, hotade eller dylikt, och jag tycker det är beklagligt om den här storyn är överdriven och därmed ökar på dessa fördomar.
Fast det vet du ju ingenting om. Jag skiter fullständigt i vad det är för ras på en hund som attackerar mig, min familj eller mina hundar- jag kommer ta till den grad av våld jag i den sekunden anser befogat. Nu hade jag nog inte tänkt så långt som kniv men jag drar mig inte alls för att sparka efter aggressiva hundar och har flera gånger tänkt att jag borde skaffa pepparspray/motsvarande laglig variant för att kunna freda oss. Jag går med 5 hundar när jag är ute och kan inte försvara alla särskilt lätt och jag har flera bekanta som förlorat sina hundar efter hundbett- spela kvitta ras på den som angripit. Själv har jag blivit huggen av tax och rottis och är inte mer eller mindre rädd för en hund baserat på ras (bortsett från storlek), det är beteendet som styr. Hade en hund uppfattats som fara för barn hade jag gått all in med vad jag ansett behövts. Jag är världens djurvän annars men nödvärn är en annan sak och alla hundar oavsett ras är inte som de ska vara. (Sedan är ju frågan om detta ens var en "kamphund", folk har ju vansinnigt dålig koll så den typen av rashänvisning ger jag inte mkt för.)
/fd djursjukvårdare som avskyr begreppet kamphund och tar alla tillfällen i akt att försvara den typen av hundar