Knivhögg hunden efter attack mot familj...

Jag har egentligen inga invändningar mot att man försvarar sin hund mot en annan hund om ägaren till denne saknas och slagsmålet är allvarligt.

Det jag vänder mig mot i denna historia är att det verkar vara en efterkonstruktion där hussen med kniv kryddat historien med aggression riktad mot sin familj för att rättfärdiga sitt handlande, vilket egentligen är onödigt.

Kamphundar kan förvisso vara farliga för hundar och andra djur men i regel är de inte oprovocerat aggressiva mot människor om de inte är skadade, hotade eller dylikt, och jag tycker det är beklagligt om den här storyn är överdriven och därmed ökar på dessa fördomar.

Fast det vet du ju ingenting om. Jag skiter fullständigt i vad det är för ras på en hund som attackerar mig, min familj eller mina hundar- jag kommer ta till den grad av våld jag i den sekunden anser befogat. Nu hade jag nog inte tänkt så långt som kniv men jag drar mig inte alls för att sparka efter aggressiva hundar och har flera gånger tänkt att jag borde skaffa pepparspray/motsvarande laglig variant för att kunna freda oss. Jag går med 5 hundar när jag är ute och kan inte försvara alla särskilt lätt och jag har flera bekanta som förlorat sina hundar efter hundbett- spela kvitta ras på den som angripit. Själv har jag blivit huggen av tax och rottis och är inte mer eller mindre rädd för en hund baserat på ras (bortsett från storlek), det är beteendet som styr. Hade en hund uppfattats som fara för barn hade jag gått all in med vad jag ansett behövts. Jag är världens djurvän annars men nödvärn är en annan sak och alla hundar oavsett ras är inte som de ska vara. (Sedan är ju frågan om detta ens var en "kamphund", folk har ju vansinnigt dålig koll så den typen av rashänvisning ger jag inte mkt för.)

/fd djursjukvårdare som avskyr begreppet kamphund och tar alla tillfällen i akt att försvara den typen av hundar

Jag har egentligen inga invändningar mot att man försvarar sin hund mot en annan hund om ägaren till denne saknas och slagsmålet är allvarligt.

Det jag vänder mig mot i denna historia är att det verkar vara en efterkonstruktion där hussen med kniv kryddat historien med aggression riktad mot sin familj för att rättfärdiga sitt handlande, vilket egentligen är onödigt.

Kamphundar kan förvisso vara farliga för hundar och andra djur men i regel är de inte oprovocerat aggressiva mot människor om de inte är skadade, hotade eller dylikt, och jag tycker det är beklagligt om den här storyn är överdriven och därmed ökar på dessa fördomar.
På vilket sätt är den överdriven och vad är efterkonstruerat?
Hur var det från början....innan papoan "kryddade" historien?

Jag förstår inte vad du menar med efterkonstruktion.

Och beträffande termen "kamphund" så är det antagligen journalistens ord, men det kan vi inte heller veta säkert.

Kampavlade hundar ska inte vara människoaggressiva men med tanke på hur aveln ser ut vad gäller oreggade hundar av kamphundstyp så är jag inte alls förvånad över de incidenter där den typen av hundar bitit människor.

Jag tycker kanske att man ska undvika begreppet "kamphund" men använder själv(som synes) "hund av kamphundstyp" eller liknande beskrivning. Jag tycker att det ger en bra bild av vad det är för sorts hund man talar om.

Fast det vet du ju ingenting om. Jag skiter fullständigt i vad det är för ras på en hund som attackerar mig, min familj eller mina hundar- jag kommer ta till den grad av våld jag i den sekunden anser befogat. Nu hade jag nog inte tänkt så långt som kniv men jag drar mig inte alls för att sparka efter aggressiva hundar och har flera gånger tänkt att jag borde skaffa pepparspray/motsvarande laglig variant för att kunna freda oss. Jag går med 5 hundar när jag är ute och kan inte försvara alla särskilt lätt och jag har flera bekanta som förlorat sina hundar efter hundbett- spela kvitta ras på den som angripit. Själv har jag blivit huggen av tax och rottis och är inte mer eller mindre rädd för en hund baserat på ras (bortsett från storlek), det är beteendet som styr. Hade en hund uppfattats som fara för barn hade jag gått all in med vad jag ansett behövts. Jag är världens djurvän annars men nödvärn är en annan sak och alla hundar oavsett ras är inte som de ska vara. (Sedan är ju frågan om detta ens var en "kamphund", folk har ju vansinnigt dålig koll så den typen av rashänvisning ger jag inte mkt för.)

/fd djursjukvårdare som avskyr begreppet kamphund och tar alla tillfällen i akt att försvara den typen av hundar
Jag håller med dig gällande rätten att försvara sig etc, jag finner bara inte delen om att hunden "stirrade" på hans familj och gjorde utfall etc som särskilt trovärdig. Det tar inte ifrån honom rätten att handla som han gjorde, självklart ska man kunna försvara sin egen hund mot en okänd hund utan ägare.

På vilket sätt är den överdriven och vad är efterkonstruerat?
Hur var det från början....innan papoan "kryddade" historien?
Det kan vi inte veta, eftersom det bara finns en version av vad som hände. Journalisterna har t.ex. aldrig sett den knivhuggna hunden eller dess ägare. Jag ville bara säga att jag är skeptisk mot delar av historien så som den är beskriven.

Kampavlade hundar ska inte vara människoaggressiva men med tanke på hur aveln ser ut vad gäller oreggade hundar av kamphundstyp så är jag inte alls förvånad över de incidenter där den typen av hundar bitit människor.

Jag tycker kanske att man ska undvika begreppet "kamphund" men använder själv(som synes) "hund av kamphundstyp" eller liknande beskrivning. Jag tycker att det ger en bra bild av vad det är för sorts hund man talar om.
När jag blev med en kamphund så läste jag på en hel del. Jag hade aldrig haft hund tidigare och var dessutom ordentligt hundrädd bara några år tidigare. Enligt statistiken som finns i USA över hundattacker mot människor med dödlig utgång så klassificeras alla hundar av kamphundstyp, oavsett ras, som pitbull, och de stod förvisso för en betydande del av dödsfallen - men både dobermann, rottweiler, schäfer och framförallt huskys var än lika vanliga eller vanligare, trots att pitbulls är bland den vanligaste sällskapshunden utav dessa i USA. Jag tycker därför att kamphundar har lite oförtjänt dåligt rykte som farliga för människor.

När jag blev med en kamphund så läste jag på en hel del. Jag hade aldrig haft hund tidigare och var dessutom ordentligt hundrädd bara några år tidigare. Enligt statistiken som finns i USA över hundattacker mot människor med dödlig utgång så klassificeras alla hundar av kamphundstyp, oavsett ras, som pitbull, och de stod förvisso för en betydande del av dödsfallen - men både dobermann, rottweiler, schäfer och framförallt huskys var än lika vanliga eller vanligare, trots att pitbulls är bland den vanligaste sällskapshunden utav dessa i USA. Jag tycker därför att kamphundar har lite oförtjänt dåligt rykte som farliga för människor.

Med tanke på vilka oerhörda skador i förhållande till storlek en hund av kamphundstyp kan orsaka så tycker jag tyvärr inte att ryktet är oförtjänt när det rör sig om just buskavlade hundar. Inte minst just eftersom de av kamphundsälskare förespråkas som så människoälskande och nanny-dogs(vilket ju för övrigt är ett smeknamn för staffar, inte kamphundar i största allmänhet).

Det kan vi inte veta, eftersom det bara finns en version av vad som hände. Journalisterna har t.ex. aldrig sett den knivhuggna hunden eller dess ägare. Jag ville bara säga att jag är skeptisk mot delar av historien så som den är beskriven.
Mao så kanske du sitter och "kryddar av" händelsen.
Jag och två av mina hundar blev attakerade av en jämthund i skogen i höstas. Det tog mig ca 10 min att bli av med hunden. Precis som i det här fallet fanns ingen ägare i närheten och ingen kom till undsättning.
Att den av mina hundar som fick ta smällen klarade sig så pass bra som hon gjorde berodde på hennes storlek, styrka, tjocka päls och tyvärr....rutin. Hon har svarat upp förr.
Den skräck jag kände där och då har jag aldrig känt innan. Hade jag haft en kniv hade jag nog gjort som pappan. Nu hade jag bara mina händer.
Även den hunden stirrade på mig innan den luffsade iväg. Troligtvis för att läsa av mig...de är ju ändå vana att vi människor ger komandon och förväntar sig ofta en reaktion från oss. Jag uppfattade inte stirret som hotfullt mot mig. Men jag har full förståelse att man kan göra det och bli jäkligt rädd.
Det är helt oviktigt hur hunden har tittat på någon och av vilken ras den var. Det enda som spelar roll var att den högg en mindre, försvarslös hund och det fanns barn där.
Om journalister har kryddat historien med ordval är för mig helt ointressant. Skit och kritik kan läggas på hundägaren till den anfallande hunden istället.

Om någon av mina hundar hade anfallit på detta viset skulle jag ha full förståelse om den tom hade råkat dö på kuppen i självförsvar.
Sorry men det är lite typiskt att så fort en ras eller typ av hund, oavsett vilken den än är, så ska alltid några ägare av rasen börja peta i detaljer i någon form av självförsvar.
Hade detta varit en schäfer, golden eller jämthund så hade inte det yppats ett ord från "kamphundsmänniskor". Då hade det varit andra som gnällt om missuppfattningar om rasen.
Blir så trött på när det ska börja lipas om ras så händelsen i sig kommer i skymundan.
Alla raser kan balla ur...även sk "kamphundar"

Det låter som du aldrig har sett eller försökt avbryta ett hundslagsmål där en eller båda varit inställda på att döda den andra.
Dina försök att rentvå "kamphundars" rykte har med största sannolikhet motsatt effekt. Skall du dra upp slutsatser om olika rasers farlighet får du vackert presentera källa.

Nu är ju verken omriktat beteende eller rädsleskärpa ovanligt i dagens hundar oavsett ras, att en hund riktar om sin aggressivitet när en man går in och provar avbryta ett slagsmål känns inte alls avlägset oavsett om hunden normala fall inte bryr sig om människor. Den här hunden kan också ha ett tvivelaktigt liv där tilliten till människor sedan innan är hårt påfrestad och då försvagas naturligvis bithämningarna än mer när hunden känner sig hotad.

Så jag skulle absolut inte förutsätta att hunden inte upplevdes hotfull mot familjen tyvärr.

Det låter som du aldrig har sett eller försökt avbryta ett hundslagsmål där en eller båda varit inställda på att döda den andra.
Dina försök att rentvå "kamphundars" rykte har med största sannolikhet motsatt effekt. Skall du dra upp slutsatser om olika rasers farlighet får du vackert presentera källa.

Håller med. Jag är lite trött på ägare till kamphundsraser som går i taket så fort det sker en incident där en sådan hund är inblandad. Det skrivs om att hundens ras inte skulle skrivas ut om det vore något annat än en kamphund(vilket är nonsens), att folk bara har fördomar och kallar vad som helst för kamphund, att det är golden retriever som leder bitstatistiken(också nonsens eftersom någon tillförlitlig sådan inte finns) och att det inte finns något som heter "kamphund". Det senare kan man diskutera men faktum är att den termen är något som folk förstår. Står det "husky" så vet man hur hunden ser ut, samma med rottweiler eller schäfer - även om det skulle visa sig vara en blandras som har dessa drag. Ändå upplever jag inte alls att ägare till dessa hundar har samma behov av att ropa ut att media försöker svartmåla deras hundar och att det bara handlar om fördomar.

Tillägg: Det bästa sättet att motverka fördomar är att veta vad man har i snöret. Den lilla erfarenhet jag har är bra både av staffar(den härliga pansargris som jag känner bäst har aldrig visat någon aggressivitet mot främmande hundar, däremot velat döda en annan hund av samma kön som den bodde med) och amstaff(som jag upplever som mer arbetsvilliga men också med större benägenhet till allmän könsbunden aggression).
Jag förstår absolut varför man skaffar dessa raser även om det inte är min typ av hundar. Jag rekommenderar dem också till folk som jag tror skulle trivas med dem. Däremot förstår jag inte varför man försöker förneka deras ursprung och låtsas som om det är en typ av hund som inte har förmåga att tända till ordentligt vid ett vanligt gruff med en annan hund och då orsaka stora skador. Med kass avel är det inte alls orimligt att den egenskapen vänds mot en människa.

Med kamphund på + 50 kg går mina tankar till rottweilerblandis. Har aldrig stött på en kamp/muskelhund i den viktklassen (förutom blandisar). Det betyder iofs inte att de inte existerar.

Med kamphund på + 50 kg går mina tankar till rottweilerblandis. Har aldrig stött på en kamp/muskelhund i den viktklassen (förutom blandisar). Det betyder iofs inte att de inte existerar.

Jag håller med. Visserligen tror jag att det är lätt att överdriva storleken på en angripande hund men knappast så mycket.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka