Knivhögg hunden efter attack mot familj...

Håller med. Jag är lite trött på ägare till kamphundsraser som går i taket så fort det sker en incident där en sådan hund är inblandad. Det skrivs om att hundens ras inte skulle skrivas ut om det vore något annat än en kamphund(vilket är nonsens), att folk bara har fördomar och kallar vad som helst för kamphund, att det är golden retriever som leder bitstatistiken(också nonsens eftersom någon tillförlitlig sådan inte finns) och att det inte finns något som heter "kamphund". Det senare kan man diskutera men faktum är att den termen är något som folk förstår. Står det "husky" så vet man hur hunden ser ut, samma med rottweiler eller schäfer - även om det skulle visa sig vara en blandras som har dessa drag. Ändå upplever jag inte alls att ägare till dessa hundar har samma behov av att ropa ut att media försöker svartmåla deras hundar och att det bara handlar om fördomar.
Det var precis det man kunde vänta sig ... Det är så larvigt - och så typiskt - att inte tro på en historia bara för att ordet kamphund nämns. Hade det stått t ex schäfer så hade den här nyreggade personen förmodligen inte reagerat.

En bekant hade sin snälla schäfer hos sin mormor sen en tid tillbaka. Sen ramlade hon i trädgården och hunden attackerar henne. Avlivad en timme senare då det ansågs alltför allvarligt och farligt. Vad som triggade hunden struntade de i.

Vi har schäfer.
Räknas den som mer eller mindre farlig än en kamphund?
Jag är övertygad om att den är fysiskt kapabel till att slita ett barn i stycken.
Det är den säkert. Men det är när ordet kamphund nämns som man ofta får en annan debatt än den relevanta: en hund attackerade/skadade hundar/människor.

Fortsättning följer- familjen som äger hunden har nu motanmält mannen för djurplågeri.
http://www.arbetarbladet.se/uppland...skar-nu-ar-patrik-polisanmald-for-djurplageri
Hade varit intressant att få veta mer om skadorna som ska ha lett till att hunden var tvungen att avlivas. Om sådana fanns.
En släkting till mig valde att avliva sin hund efter en allvarlig bitincident. Hon insåg att det gått för långt.
Kan inte låta bli att undra om det kan vara så även i detta fallet och motanmälan har gjorts i hopp om att de själva ska slippa lindrigare undan sitt ansvar.

Har samma tanke som @Voff. Lätt att låta avliva hunden och sedan skylla på skadorna för att någon annan ska se ut som en värre syndare än man själv är.

Läste lite kommentarer ang detta på facebook och det är skrattretande att se hur mycket stöd och uppbackning anmälan om djurplågeri får. Folk skriker i falsett om att det är olagligt att bära kniv på allmän plats och att han borde bli anmäld för brott mot knivlagen när man ändå är igång. Var någon som tyckte att han själv borde bli knivhuggen "så att han får känna hur det känns". Vuxna människor alltså...

Har samma tanke som @Voff. Lätt att låta avliva hunden och sedan skylla på skadorna för att någon annan ska se ut som en värre syndare än man själv är.

Läste lite kommentarer ang detta på facebook och det är skrattretande att se hur mycket stöd och uppbackning anmälan om djurplågeri får. Folk skriker i falsett om att det är olagligt att bära kniv på allmän plats och att han borde bli anmäld för brott mot knivlagen när man ändå är igång. Var någon som tyckte att han själv borde bli knivhuggen "så att han får känna hur det känns". Vuxna människor alltså...
Jag har bara läst om det i grupper som har med min ras att göra och där stödjer de flesta pappan. Det får mig att undra lite om folk med större brukshundar lever i en annan erfarenhet och förståelse i hur illa ett hundangrepp kan bli än de som har mindre sällskapsraser? Det är nog lätt att sitta och tycka synd om hunden om man själv aldrig sett hur mycket kraft det kan finnas i en hund över 40 kg. En hund i den storleken hinner ge stora skador fort och de är fruktansvärt starka om de har triggats igång på allvar.
Det är inte samma sak som om två pudlar ryker ihop.

Jag har bara läst om det i grupper som har med min ras att göra och där stödjer de flesta pappan. Det får mig att undra lite om folk med större brukshundar lever i en annan erfarenhet och förståelse i hur illa ett hundangrepp kan bli än de som har mindre sällskapsraser? Det är nog lätt att sitta och tycka synd om hunden om man själv aldrig sett hur mycket kraft det kan finnas i en hund över 40 kg. En hund i den storleken hinner ge stora skador fort och de är fruktansvärt starka om de har triggats igång på allvar.
Det är inte samma sak som om två pudlar ryker ihop.
Mycket möjligt. De grupper jag läst i har varit "allmänna" med alla typer av hundägare. Står i artikeln att hunden slet sig när dottern var ute och gick med den. Går inte att utläsa om dottern var en liten unge, tonåring eller vuxen men det verkar vara en vanlig spekulation att "kamphunden" sprang fram och ville hälsa, och att det var familjens lilla hund som muckade gräl först :meh:

Mycket möjligt. De grupper jag läst i har varit "allmänna" med alla typer av hundägare. Står i artikeln att hunden slet sig när dottern var ute och gick med den. Går inte att utläsa om dottern var en liten unge, tonåring eller vuxen men det verkar vara en vanlig spekulation att "kamphunden" sprang fram och ville hälsa, och att det var familjens lilla hund som muckade gräl först :meh:
De flesta hundägare kommer (som tur är) inte i kontakt med slagsmål eller ser hundar arbeta i skydd. De är lyckligt ovetande om hur mycket krafter det finns i hundar. Alla hundar. Jag tror väldigt många underskattar sina hundar och vilken skada de kan göra om det slår slint. Kanske därför många brister i sitt ansvar med koppel, låter barn rasta familjehunden, släpper fram hundar för att hälsa med ursäkten att de är snälla osv.
När man sett en hund på 27 kg välta en erfaren figge i ren glädjeyra så förstår man vad en hund på 40-50 kg kan göra när den blir förbannad!

De flesta hundägare kommer (som tur är) inte i kontakt med slagsmål eller ser hundar arbeta i skydd. De är lyckligt ovetande om hur mycket krafter det finns i hundar. Alla hundar. Jag tror väldigt många underskattar sina hundar och vilken skada de kan göra om det slår slint. Kanske därför många brister i sitt ansvar med koppel, låter barn rasta familjehunden, släpper fram hundar för att hälsa med ursäkten att de är snälla osv.
När man sett en hund på 27 kg välta en erfaren figge i ren glädjeyra så förstår man vad en hund på 40-50 kg kan göra när den blir förbannad!
Minst sagt... Mina gamla föräldrar bodde granne med en familj som hade en stor svartvit hårig sak till hund. Stor som en mindre ponny och vägde där efter. Den flög på och rev ut ett örhänge ur örat på sotaren vid ett tillfälle, samtidigt lät de sina barn, 10 år eller så, vara ute och gå med den själva. Är väl ett smärre mirakel att inget hände under den tiden mina föräldrar bodde intill. Nu satt nog den mesta skärpan i just vakt av gården men det är inte ett ekipage jag vill möta när en sån hund rastas av en ensam 10-åring, oavsett om jag kommer in på deras gårdsplan eller de möter mig utanför min egen uppfart.

Detta påminner mig om en video som figurerade på fb för ett tag sen. Dem tränade skydd med en rottis. Hunden hade väl en startsträcka på 25-30 meter innan han hoppar och biter tag i armen, med en sån kraft att hela ekipaget gör en 180 graders volt och mannen flyger ju säkert tre meter innan han dunsar ner i marken. Helt sjukt vilken kraft det finns i "lilla diesel som aldrig gör en fluga förnär"

På tal om attacker osv, kan det vara en idé att köpa en typ kevlarväst till sin hund? En med nackskydd? Finns det smidiga eller är det väldigt överdrivet och onödigt? Finns det någon smidig skyddsväst för vovvar som skyddar det viktigaste?

Det tar ju givetvis inte bort det psykiska som kommer av en attack men hunden kanske överlever iallafall..Det är nästan min största rädsla faktiskt att min hund ska bli överfallen på det sättet. Skulle jag kunna iallafall veta att hunden är skyddad fysiskt så hade jag vart lite lugnare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka