Kallstall eller...?

norrland65

Trådstartare
Jag, sambon och döttrarna letar hästgård. Vi har varit intresserade av några tidigare, och nu är det dags igen. Tyvärr är det bara så höga priser här, så det gäller att det inte blir för dyrt vid budgivning.

Men min fråga är. Det hus vi är intresserade av nu, har en maskinhall som skulle kunna inredas som jättefint stall. Högt i tak och stora boxar blir det! :) Gjutet cementgolv finns redan.

Idag är byggnaden oisolerad. Jag funderar på hur man isolerar ett stall. Det ska ju inte bli varmt och fuktigt. Ni som har kallstall - skulle man kunna låta bli att isolera? Det blir ju kallt på vintern, men luften skulle kanske bli mycket bättre. Täcken går ju att lägga på! Vi har funderat på att ett problem kan vara att vattnet fryser förstås. Hur löser ni det?

Snälla, ni som har erfarenhet av kallstall - berätta. Hur funkar det? Är det bra för era hästar?

Naturligtvis så isolerar vi om det är bäst för hästarna, men det är intressant att fundera på olika lösningar.

(Om vi nu får köpa huset vill säga. Risken är att det blir DYRT)

Norrland

Sv: Kallstall eller...?

Hej
jag skulle lämna själva stalldelen oisolerat, sen skulle jag balka av en del som är isolerad för att förvara sadlar och andra saker .
Det finns ju värmeisolerade vattenkoppar så de alltid har vatten.
Va kul att kunna inreda från början.

Lycka till med letandet av gård.

elis

Det är så vi har tänkt! Att bygga ett rum för sadlar och övrig utrustning.

Vi behöver allt lycka till som finns!! :) :) Hoppas, hoppas att priset inte går i höjden vid budgivningen.

Norrland

Har mina hästar i kallstall och de behöver inga täcken på natten ;)
Stallet i sig blir/är väldigt fräscht !

Det beror pa hur stor maskinhallen ar om den behover isoleras eller inte. Hastarna avger ju varme, samt belysning mm.
Vattnet ar enkelt, du isolerar bara ledingarna.
Fast det beror ju pa hur kallt ni brukar fa det uppe i Norrland.

Ta dig en tur förbi biblioteket och låna boken Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek som SLU givit ut. Det finns mycket om kallstall och ombyggnationer osv som kan vara värt att ha koll på.

Tänk på eventuell kondens etc, den spelar ju in. Bor själv i södra norrland och har kallstall, men eftersom vi byggde nytt så isolerade vi allt. Det blir fortfarande ganska kallt därinne kyliga vinternätter men det fungerar helt ok och hästarna stormtrivs. Vatten i hink, och det klarar sig bra.

Tillägg; vattenpumpen sitter i sadelkammaren och brunnen i gången har inte vattenlås utan är tom (vad det nu heter, står stilla i skallen just nu). Kranen i stallet är en frostsäker som liksom tappar ur vattnet så det inte kan frysa sönder.

Senast ändrad av en moderator:

Vi byggde upp 2 boxar i vår gamla loge förra sommaren. Har öppet upp till taknock, cirka 10 m. Så vi har bott med hästarna i detta stallet en vinter och jag tyckte det funkade helt OK. Det blir lika kallt inne som ute, men hästarna (2 st) verkade trivas alldeles utmärkt. Jag har inga vattenkoppar, utan vattnar med hink. När det var som allra kallast så fick pållarna ljummet vattnet tillsammans med frukosten. Hällde upp ljummet vatten ute så de hade tillgång till vatten på fm. Fyller på med ljummet vatten vid insläppet. Enlig lag måste man vattna hästarna minst 2 ggr per dag. Hästarna drack också ordentligt och mycket på en gång.

Vi gjorde om ett gammal foderrum till sadelkammare/foderrum. Där isolerade vi och satte in ett element. Här har jag vattendunkar står och likaså mat så att betfor och dyl inte fryser. Också skönt för en annan att kunna gå in och värma sig och kunna göra rent läder efter ridturen. Här ställer jag även in vattenhinkarna under dagen vintertid. Ev is hinner då tina till kvällen.

Så jag tycker att det funkade bra. Jag har tidigare stått i varmstall och haft tillgång till rinnande vatten (varm och kallt), men då stått inackorderad. Tycker det är MYCKET bättre att ha stall hemma, även om det är av en "enklare" variant :D

Hästar klarar ju kyla mycket bättre än varm fuktig luft. Det blir ju lite jobbigare för oss människor, men det är smällar man får ta ;)

/Lizzie

står i kallstall som är ombyggd ladugård, med 9 hästar. Funkar hur bra som helst, luften är bra till och med mitt i vintern när alla hästar stått inne hela natten, dvs inga tårar pga för mycket ammoniak, - vi har fönstren på glänt dessutom och ändå blir det sällan minusgrader. Om vi har köldknäpp nån vinter och det går ner mot -20 grader ute har vi en fläkt som vi sätter på för att vattnet inte ska frysa.

Hästarna mår kanon och jättebra! :rofl:

En liten fråga som dyker upp! :) Hur gör du på vintern om hästarna är svettiga efter arbete och det är -20? Täcken, förstår jag. Funkar det bra? För det har jag också tänkt på.

Va kul att höra att du tycker att det funkar bra med kallstall.

Norrland

Hur är ladugården ombyggd? Är stallet oisolerat, eller? Berätta gärna, jag vill ha så många råd jag bara kan få! :)

Norrland

Tack för tipset på boken, ska faktiskt gå och låna den.

Hur menar du att kondensen blir ett problem? Jag tänker att om man isolerar så blir luften fuktigare vilket ju inte är så bra. Var det så du menade, eller? Hur gjorde ni när ni isolerade? Luftutsläpp? Funderar på om det kan räcka om man installerar en ventil i varje box. Sen kan man ju ha dörren lite öppen, dvs den som leder till övriga maskinhallen så att säga. Alltså tanken är att vi ska bygga en vägg för att avdela mot den del vi inte behöver som stall. Att ha hö etc i samt bygga sadelkammare.

Norrland

Om maskinhallen är stoooor hade jag gjort ridhus av den :angel:

Lycka till med husköpet :D

:D

Stall och ridhus!

Faktiskt så har vi tidigare bjudit på ett hus med ladugård plus maskinhall. Där var maskinhallen nästan stor nog för ridhus! Så där hade vi stora planer!! :) Nä, skämt åsido...

Så stor är inte maskinhallen i det här senaste huset, men den räcker till stalldel för 4 boxar, sadelkammare samt höloge.

Norrland

vårat stall är isolerat och kallstall vi har en fläkt och stor lufttrumma i taket, luften är kanon bra! Ang vattnet så har vi en varm sadelkammare där våran vattenkran är. Annars kan man skaffa värmeslingor att fästa runt ledningarna :angel:

norrland65 skrev:
En liten fråga som dyker upp! :) Hur gör du på vintern om hästarna är svettiga efter arbete och det är -20? Täcken, förstår jag. Funkar det bra? För det har jag också tänkt på.

Va kul att höra att du tycker att det funkar bra med kallstall.

Norrland

Denna vinter som gick, så var min pålla under igångsättning efter 6 mån konvalecens. Skrittade nov-jan. Alltså inget arbete så hon blev svettig. Hon var inte heller klippt denna vinter.

Förhoppningsvis är hon i fullgång nu till denna vinter. Tänker dock jaktklippa henne i år. Klipper då halva halsen, under magen och ljumskarna, där hon svettas som mest. Den lilla svett som blir då funkar bra att skritta bort.

Lägger annars på ett fleecetäcke med hals efter arbete om hästen är svettig, och går sedan ut och byter täcke efter ett par timmar och lägger på det vanliga vintertäcket. Fleece är helt suveränt på att dra ur fukt. Kan man inte byta täcke så är ulltäcke kanon. Håller ju värmen även om det blir blött.

Under allra kallaste perioden på vintern (typ januari) är ju annars lämpligt att lägga in en viloperiod. Jag har 40 min ridtur till ridhuset och när det är som allra kallast, brukar jag skippa att rida. Alltså när det är neråt -20 grader... :D

/Lizzie

Jag har haft kallstall i många år, men i höstas så fick stallet 2-glas i stället för 1-glasfönster, så nu så är det fullständigt isolerat.
Och det är faktiskt jätteskönt.
Då så är det "bara" -10 inne i stallet när det är -15 ute, och det är skillnad.
Vattnet har invändigt monterad elvärmekabel och klarar ner till runt -15, sedan så fryser det ändå.

Hästarna jobbas aldrig svettiga när det är kallare än -10.

Så visst kan du ha kallstall, men jag skulle nog rekommendera att isolera i alla fall.

Ladugården är ombyggd så att foderborden är utslagna, hästarnas boxar är på de gamla upphöjda koplattformarna + utslagna foderbords ytorna, stallgångarna är alltså lägre än boxarna så hästarna står högt. 9 boxar varav en ponnybox, så ligger 3 i rad i varje stallgång så att säga. Sista "ko raden" har vi en mellavägg där stallet alltså slutar, sen en dörr in till utrymmet som blir kvar, där vi har sadelkammare och foderutrymmen.

Det som är med kallstall är ju att det blir samma temp inne som ute under dagarna när hästarna är ute. Men med så många hästar värms det väldigt fort upp igen. 6 av hästarna är täckade på vintern, resten inte. som nån annan sa, temperaturen är mest för människan då det ju givetvis är trevligare med lite högre temperaturer för oss. Har dock aldrig frusit händerna av mig utan tycker det går bra att jobba i kallsalls temp även på vintern. skulle inte oroa mig för det alls om jag var du, särskilt inte om ni tänker ha uppvärmd selkammare osv!

Vattnet har invändigt monterad elvärmekabel och klarar ner till runt -15 skrev:
Jag har elvärmekabel + att jag har isolerat vattenledningarna med frigolitisoleringsrör= aldrig fruset vatten hur kallt det än är :D

ang skrev:
brunnen i gången har inte vattenlås utan är tom (vad det nu heter, står stilla i skallen just nu).

Kan det vara spygatt du far efter?

Jag har också isolerade rör med värmekabel i och de lär som sagt inte frysa i första taget. Om man har självreglerande kabel så sparar man dessutom mycket energi på att isolera rören. Kostnaden för isoleringen lär betala sig snabbt.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 804
Senast: Buck
·
Gnägg Har mina hästar på lösdrift men har nu fått klart med bygglov för stall. jag känner mer och mer att jag verkligen vill hålla kostnaden...
2
Svar
24
· Visningar
3 862
Anläggning Vi håller på att bygga ett stall för tre hästar, isolerad sadelkammare och även plats för foder. Nu har vi kommit så långt så golvet är...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 212
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve